Refusjonsreglene i plan- og bygningsloven gir den som har opparbeidet
teknisk infrastruktur hjemmel for et refusjonskrav overfor eiere
av eiendommer som gjennom tiltaket har fått oppfylt plan- og bygningslovens
krav om teknisk infrastruktur, og som gjør at eiendommene derved
kan bebygges.
Reglene søker å skape balanse mellom hvilke utgifter den enkelte
grunneier kan belastes og tiltakshavers beskyttelsesverdige interesse
i å få refundert en andel av sine utgifter så langt andre nyter
godt av det. Reglene regulerer hvilke utgifter som kan kreves dekket,
hvem som er refusjonspliktige, fordelingen av utgifter, forfallstidspunkt
og hvordan refusjonssaken skal behandles.
Refusjonsreglene i loven har vært kritisert for å være tungvinte,
lite forutberegnelige og vanskelige å praktisere.
Bygningslovutvalget har gått inn for at man beholder refusjonsordningen,
men har fremmet noen endringsforslag for å forenkle systemet.
Departementet slutter seg i hovedsak til at Bygningslovutvalget
fremmer forslag om endringer av mer redaksjonell art i de materielle
reglene. Departementet slutter seg til utvalgets konklusjon om at
det ikke innføres avgifter som supplement til refusjonsreglene.
Departementet foreslår at refusjonsdebitor/tiltakshaver utarbeider
grunnlaget for kommunens vedtak om refusjonsfordeling og at dette
sendes til berørte parter til uttalelse. Eventuelle merknader sendes
tiltakshaver. Tiltakshaver oversender materialet med de nødvendige
korrigeringer og kommentarer til innkomne uttalelser, til kommunen
for behandling. Kommunen skal godkjenne planene for de aktuelle anleggene
og treffe vedtak om refusjonsenhet, refusjonspliktige arealer og
refusjonsfordelingen. Departementet viderefører Bygningslovutvalgets
forslag om at tiltakshavers prisanslag gjøres bindende og at endelig
refusjonsfastsettelse i alle tilfelle ikke må overskride de foreløpige
anslag med mer enn 15 pst. Takstinstituttet foreslås opphevet, og
det forutsettes at kommunen tar stilling til og avgjør anførsler
om at verdistigningsbegrensningen overskrides. Bygningslovutvalgets
forslag om at refusjonsoppgjøret kan baseres på normalkostnader,
videreføres ikke.
Komiteen støtter Regjeringens forslag.