Det vises til brev av 27. november
fra Forsvarskomiteen vedrørende ovennevnte.
Hva er konsekvensene av et kutt på 21
millioner kroner i kap. 1700, Forsvarsdepartementets budsjett for 2007?
I budsjettforslaget ligger det allerede betydelige
innstramminger mht. overhead-utgifter på kapitlet. Forslaget
vil derfor gi seg utslag i reduserte leveranser og departementets
muligheter for å gjennomføre pålagte oppgaver.
Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben er i
ferd med å flytte inn i nytt ledelsesbygg på Akershus
festning. Her vil departementet ha driftsansvaret for hele bygningskomplekset.
Departementet vil også ha ansvar for interne støttetjenester
for begge organisasjoner. Dette økte driftsansvaret gjennomføres
uten å øke bemanningen, og er i seg selv en rasjonalisering
i det administrative støtteapparatet.
For øvrig er Forsvarsdepartementet
forpliktet til å delta i bilaterale møter i komiteer
i NATO, samt å følge og bistå forsvarsministeren
på hennes reiser. Dette er virksomhet som departementet
ikke kan redusere.
En reduksjon på kapittel 1700 på 21
mill. kroner vil i hovedsak få konsekvenser i forhold til å opprettholde
et velfungerende ledelsesapparat, og å opprettholde og videreutvikle
Norges forhold og forpliktelser i forhold til til andre stater og
multilaterale samarbeidsmekanismer.
Hva er konsekvensene av et kutt på 30
millioner kroner i kap. 1720, Felles ledelse- og komandoapparat
for neste år?
Også på kapittel 1720 ligger
det allerede betydelige innstramminger for å redusere støttevirksomhet
for å prioritere forsvarsgrenene og Kystvakten, slik regjeringen
legger opp til i budsjettforslaget.
Forsvarsstaben og Fellesoperativt hovedkvarter (FOHK)
(som utgjør det vesentlige av kapittel 1720) har stramme årsverksrammer,
og gevinsten ved innføring av videokonferanseutstyr er
allerede tatt ut, noe som gjenspeiler seg i reduserte reiseutgifter
fra sommeren 2005. Gjennomføring av økonomi- og
virksomhetsstyring av et forsvar under fortsatt betydelig omstilling
er en meget krevende oppgave.
En reduksjon av rammen på kapittel
1720 vil redusere muligheten for god oppfølging av virksomheten
i Forsvaret. Da det vil være naturlig å søke å skjerme operativ
virksomhet i størst mulig grad, vil en reduksjon i et slik
omfang i all vesenlig grad måtte dekkes inn gjennom tiltak
mot den administrative og forvaltningsmessige virksomheten under
Forsvarsstaben.
Dette vil gi negative effekter for det pågående
arbeidet med å gjennomføre tiltak for forbedret
virksomhetsstyring og med å forbedre forhold bemerket i
Riksrevisjonens revisjon av regnskapene for tidligere år. Ambisjonsnivået
knyttet til internkontroll og forsvarlig forvaltning vil, med redusert
bevilgning, således måtte reduseres.
Fellesoperative øvelser budsjetteres
av FOHK på dette kapitlet, og en reduksjon av kapitlet
vil derfor også kunne føre til redusert øvingsaktivitet.
Hva er konsekvensene av et kutt på 15
millioner kroner i kap. 1725, for Fellesinstitusjoner og - utgifter under
Forsvarsstaben?
Forsvarsdepartementet har allerede i budsjettforslaget
foretatt klare prioriteringer og innstramminger på kapitlet
for fellesavdelinger som bl.a. Forsvarets kompetansesenter for kommando,
kontroll- og informasjonssystemer (FK KKIS), Forsvarets kompetansesenter
for logistikk (FKL) og Forsvarets sanitet (FSAN). Forslaget vil
derfor etter departementets vurdering gi seg utslag i noe reduserte
leveranser, da spesielt innenfor nisjekapasiteter som er av avgjørende
betydning for operative leveranser (kommando og kontroll, samband,
etc.). Bla. budsjetteres produksjon av IKT-enheter og felles logistikk-
og støtteenheter til nasjonale og internasjonale operasjoner
på dette kapitlet. Produksjon av slike sentrale fellesressurser,
som er avgjørende for utnyttelsen av de forsvarsgrenvise
leveransene, vil derfor kunne bli svekket. Dette vil kunne medføre
at Forsvaret ikke kan stille bidrag til bla. internasjonale operasjoner
i det omfang det er lagt opp til.