Til Stortinget
Undertegnede fremmer forslag til et nytt annet ledd i Grunnloven
§ 97.
Forbudet mot tilbakevirkende lover i Grunnloven § 97 har stått
uendret siden 1814, og bestemmelsen lyder som følger:
«Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft.»
Menneskerettighetsutvalget, som ble nedsatt av Stortingets presidentskap
18. juni 2009 for å «utrede og fremme forslag til en begrenset revisjon
av Grunnloven med det mål å styrke menneskerettighetenes stilling
i nasjonal rett ved å gi sentrale menneskerettigheter grunnlovs
rang», foreslo at bestemmelsen skulle stå uendret. Om den nærmere
begrunnelse for utvalgets forslag vises det til Dokument 16 (2011–2012)
s. 135 flg.
Grunnloven § 107, ved siden av ekspropriasjonserstatningsbestemmelsen
i § 105, er den grunnlovsbestemmelsen som har vært mest påberopt
for domstolene. Bestemmelsen omfatter et tilbakevirkningsforbud
både på strafferettens og sivilrettens område. Innenfor strafferetten
har forbudet mot tilbakevirkende regler vært ansett som absolutt.
Lovgiver kan altså ikke knytte straffansvar eller strengere straff
til en tidligere handling.
Bestemmelsen må sees i sammenheng med Grunnloven § 96, om at
det kreves hjemmel i lov og domstolsbehandling for å straffe.
Forslagsstillerne foreslår et nytt annet ledd i bestemmelsen,
der det gjøres et svært begrenset unntak fra tilbakevirkningsforbudet
på strafferettens område for handlinger som på gjerningstidspunktet var
forutberegnelig straffbare i overensstemmelse med menneskerettighetene
og direkte straffbare etter folkeretten.
For at et slikt begrenset unntak fra forbudet mot tilbakevirkende
lover ikke skal kunne misbrukes, er det inntatt en uttrykkelig passus
om at handlingen på gjerningstidspunktet må ha vært «forutberegnelig straffbar
i samsvar med menneskerettighetene og direkte straffbar etter folkeretten».
Forslagsstillerne fremmer forslaget både i gjeldende grunnlovsspråk
og på tidsmessig bokmål og nynorsk. Stortinget fattet 21. mai 2012
vedtak om å be presidentskapet legge til rette for å få utarbeidet nye
versjoner av Grunnloven på tidsmessig bokmål og nynorsk. Det ble
31. mai 2012 oppnevnt et utvalg som fikk i mandat å «utarbeide nye,
språklig oppdaterte versjoner av Grunnloven på tidsmessig bokmål og
nynorsk». Utvalget skulle også «omsette grunnlovsforslagene utarbeidet
av Menneskerettighetsutvalget i Dokument 16 (2011–2012) til nynorsk,
og språklig kvalitetssikre Menneskerettighetsutvalgets forslag utformet
på tidsmessig bokmål».
Forslagene i dette dokumentet bygger på forslaget i Dokument
19 (2011–2012) Rapport fra Grunnlovsspråkutvalget om utarbeidelse
av språklig oppdaterte tekstversjoner av Grunnloven på bokmål og nynorsk.
Forslagsstillerne fremmer to alternative forslag til § 97 nytt
annet ledd. Alternativ 1 bygger på forslag fra Dommerforeningens
menneskerettighetsutvalg og slår fast at forbudet er absolutt på
strafferettens område, men slik at det gjøres et begrenset unntak
for handlinger som på gjerningstidspunktet var forutberegnelig straffbare
i overensstemmelse med menneskerettighetene og direkte straffbare
etter folkeretten.
I alternativ 2 er det ikke sagt noe om det nærmere innholdet
av tilbakevirkningsforbudet i første ledd, bare slått fast at forbudet
ikke gjelder for handlinger som på gjerningstidspunktet var forutberegnelig straffbare
i overensstemmelse med menneskerettighetene og direkte straffbare
etter folkeretten.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
§ 97 nytt annet ledd skal lyde:
Alternativ 1 A (originaltekst):
Tilbagevirkningsforbudet er absolut på Strafferettens Omraade,
undtagen Handlinger som paa Gjerningstidspunktet var forudberegnelig
strafbare i Overensstemmelse med Menneskerettighederne og direkte
strafbare efter Folkeretten.
Alternativ 1 B (bokmål og nynorsk):
Tilbakevirkningsforbudet er absolutt på strafferettens område,
med unntak for en handling som på gjerningstidspunktet var forutberegnelig
straffbar i overensstemmelse med menneskerettighetene og direkte
straffbar etter folkeretten.
–
Tilbakeverknadsforbodet er absolutt på området for strafferett,
så nær som handlingar som på gjerningstidspunktet var venteleg straffbare
i samsvar med menneskerettane og direkte straffbare etter folkeretten.
Alternativ 2 A (originaltekst):
Tilbakevirkningsforbodet gjelder ikke for Handlinger som paa
Gjerningstidspunktet var Forudberegnelig Straffbare i Overensstemmelse
med Menneskerettighederne og direkte Straffbare efter Folkeretten.
Alternativ 2 B (bokmål og nynorsk):
Tilbakevirkningsforbudet gjelder ikke for handlinger som på gjerningstidspunktet
var forutberegnelig straffbare i overensstemmelse med menneskerettighetene
og direkte straffbare etter folkeretten.
–
Tilbakeverknadsforbodet gjeld ikkje for handlingar som på gjerningstidspunktet
var venteleg straffbare i samsvar med menneskerettane og direkte straffbare
etter folkeretten.
Per-Kristian Foss | Martin Kolberg | Marit Nybakk |
Jette F. Christiansen | Hallgeir H. Langeland | Per Olaf Lundteigen |
Referert i Stortingets møte 28. september 2012.
«Forslaget blir under presidentens ansvar å bekjentgjøre ved
trykken for å komme til avgjørelse på første, annet eller tredje
storting etter neste valg.»
Dag Terje Andersen |
president |
28. september 2012