Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Spørretime

Onsdag 14. januar 2009 kl. 10.00

Muntlig spørretime

Følgende regjeringsmedlemmer vil være til stede:
  • Bilde av Magnhild Meltveit Kleppa
    Magnhild Meltveit Kleppa (Sp)
  • Bilde av Dag Terje Andersen
    Dag Terje Andersen (A)
  • Bilde av Bård Vegar Solhjell
    Bård Vegar Solhjell (SV)

Ordinær spørretime

Ordinær spørretime holdes umiddelbart etter muntlig del
Innleverte spørsmål:
  • 1. Fra Svein Flåtten (H) til finansministeren

    I forbindelse med gjennomgang av de etiske retningslinjer for Statens pensjonsfond - Utland (SPU) uttaler finansministeren 6. januar til Dagsavisen: "Dette handler ikke om hva selskapet har gjort i fortid, men om det er en fare for at selskapene i framtida vil medvirke til brudd på menneskerettigheter." Etikkrådet har tidligere konkludert med at det er umulig å dokumentere hva enkeltselskaper vil gjøre i fremtiden. Hvilke endringer i Etikkrådets mandat tenker statsråden å foreslå for at politiske antagelser om fremtidig virksomhet skal gi tilråding av uttrekk?
  • 2. Fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

    I april 2007 overleverte Møreforskning rapport om gratisferjer. I statsbudsjettet for 2008 heter det: "Med bakgrunn i bl.a. de kostnadsmessige aspektene, har regjeringen fortsatt spørsmålet om ev. gratisferjer til vurdering. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken når den er nærmere avklart." I statsbudsjettet for 2009 er ikke saken omtalt. Har Regjeringen gitt opp prosjektet med gratis riksveiferjer?
  • 3. Fra Borghild Tenden (V) til samferdselsministeren

    For å få mer trafikk over fra veg til jernbane er det viktig å styrke jernbanens konkurranseevne. Det vil bidra til å reduserte klimagassutslipp og et bedre lokalmiljø. Kundenes første møte med jernbanen er stasjonsområdene. En rekke stasjoner er dessverre preget av forfall, tagging og mangelfullt renhold. Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for å ruste opp stasjonsområdene slik at det blir mer attraktivt å velge tog som fremkomstmiddel?
  • 4. Fra Per Roar Bredvold (FrP) til samferdselsministeren

    Hedmark er det fylket som har flest dødsulykker på våre veier. Nå senest langs rv 3 ved Alvdal hvor dessverre 3 liv gikk tapt. I tillegg er det en masse andre alvorlige ulykker som kunne vært unngått hvis bl.a. veistandarden hadde vært bedre. Hva vil statsråden bidra med slik at antall ulykker blir sterkt redusert utenom å senke fartsgrensene slik det blir foreslått?
  • 5. Fra Jan Bøhler (A) til samferdselsministeren

    På 3 av 4 dager i første arbeidsuke på nyåret har det i morgenrushet vært store problemer i togtrafikken i Oslo-området. Da direktøren for Jernbaneverket kommenterte dette 7. januar sa hun at arbeidet for å hindre feil og forsinkelser vil ta atskillige år. Stortinget bevilget i juni 2008 ekstra midler til Jernbaneverkets vedlikehold i Oslo-området for raskest mulig å forbedre situasjonen. Hva vil statsråden gjøre for å forsikre seg om at togreisende i Østlandsområdet ikke skal oppleve kaos i flere år fremover?
  • 6. Fra Øyvind Halleraker (H) til samferdselsministeren

    "Vossapakken" er et høyt prioritert prosjekt i Hordaland med stor lokal deltakelse gjennom bl.a. brukerfinansiering. Prosjektet oppgis å være klart til realisering av involverte parter. Hva er grunnen til at Regjeringen i disse krisetider ikke fremmer saken om "Vossapakken" for Stortinget?
  • 7. Fra Line Henriette Holten (KrF) til samferdselsministeren

    Det er en hyggelig utvikling at fler og fler velger å pendle med tog. Dessverre opplever mange dagpendlere at togene ikke kommer og går når de skal. Er det et mål for statsråden at togene kommer og går når de er angitt i rutetabellen?
  • 9. Fra Ivar Kristiansen (H) til miljø- og utviklingsministeren

    Celsa Armeringsstål har nylig investert betydelige beløp i ny miljøteknologi, som gir store miljøgevinster. Ny teknologi gir samtidig en viss kapasitetsøkning som kan medføre økte CO2-utslipp. Vil de samlede utslipp av klimagasser påvirkes ved at kvotereserven for høyeffektive varmekraftverk utvides slik at nye installasjoner i prosessindustrien også kan få tilgang på gratiskvoter i inneværende kvoteperiode, forutsatt at økningen dekkes inn gjennom redusert salg fra statens side?
  • 10. Fra Vera Lysklætt (V) til miljø- og utviklingsministeren

    I løpet av perioden 2004-2008 har forurensningen i Øst-Finnmark av tungmetaller fra Nikel-anlegget blitt femdoblet i forhold til de 15 foregående årene, ifølge målinger foretatt av SFT. Situasjonen er svært bekymringsfull. Hva vil statsråden nå gjøre for å øke presset på å få redusert disse utslippene?
  • 12. Fra Jan Arild Ellingsen (FrP) til justisministeren

    I Politiforum nr. 12, 2008, er det er artikkel om norsk politi og vanskelighetene rundt samarbeid med andre lands politi. Det vises der til en sak dansk politi jobbet med, hvor norsk politi ikke bistod på en måte som ivaretok deres ønske. Politidirektøren sier blant annet: "Det er svært uheldig dersom manglende tilgang på spanere fører til at kriminelle forhold ikke følges opp slik de burde." Deler statsråden direktørens bekymring, og hvilke tiltak bør iverksettes for å ta tak i problemet?
  • 13. Fra Ketil Solvik-Olsen (FrP) til olje- og energiministeren

    Russland og Ukraina er nok en gang i konflikt rundt gassleveranser. Mange land i Europa er blitt ufrivillig offer i denne konflikten med sviktende energiforsyning og usikkerhet. Norge er en betydelig gassleverandør, og har store potensielle og produserende ressurser. Det gir oss både muligheter og et ansvar i situasjonen som har oppstått. Hva gjør Regjeringen overfor våre europeiske naboer for å styrke Norge som energileverandør og hjelpe med overordnet energiforsyning, både på kort og lang sikt?