Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til vedtak i Domstoladministrasjonens
styre om endring i kappeforskriften som medfører at klesplagg som
hijab, niqab og burka kan bæres sammen med dommerkappe.
Vedtaket skaper sterke reaksjoner i det norske samfunnet. Svært
mange vil være negative til at hijab, niqab eller burka bæres sammen
med dommerkappen.
Dommerembetet og dommerrollen symboliserer samfunnets lovlige
maktutøvere. Dommerne har til dels vide fullmakter til inngrep overfor
andre borgere. Det er derfor avgjørende at antrekket er nøytralt og
ikke uttrykker holdninger i retning av en enkelt religion eller
politisk retning.
Fra Domstoladministrasjonens vedtak siteres følgende:
«Ut fra de synspunkter som kom frem under høringen, finner
styret det ikke riktig å gå videre med forslaget om forbud mot bruk
av religiøst og politisk betingede plagg og symboler i domstolene.
Styret viser også til de diskusjoner som skjer om spørsmålet i andre
sammenhenger.
Styret vil fremholde at dommere etter loven skal utøve sin dommergjerning
på en måte som inngir tillit og respekt. Det følgjer videre av de
etiske prinsipper for dommeradferd at en dommer skal opptre slik at
det ikke med rimelighet kan stilles spørsmål ved dommerens nøytralitet.»
Forslagsstillerne mener dommerne skal representere verdinøytralitet,
ikke religion, politikk eller ideologi. Prinsippet om nøytralitet
knuses dersom man godtar for eksempel hijab, niqab og burka i domstolene.
I denne forbindelse vil forslagsstillerne vise til Domstoladministrasjonens
forslag til vedtak i høringsbrevet som lå til grunn for prosessen
rundt avgjørelsen:
«En fagdommer må ikke i rettsmøte eller under rettsmekling
hvor partene og/eller deres prosessfullmektiger er til stede framtre
på en måte som er egnet til å bli oppfattet som en tilkjennegivelse
av fagdommerens eventuelle religiøse og politiske tilhørighet eller
om fagdommerens holdning til religiøse og politiske spørsmål for
øvrig.»
Dette er en nesten likelydende formulering som Det danske folketing
innførte i sin Retsplejelov § 56 i 2009.
Forslagsstillerne mener et vedtak med denne ordlyd i mye større
grad ville ivaretatt domstolens uavhengighet og derigjennom partenes
tillit til prosessene som foregår der.
Domstoladministrasjonen har uttalt at man skal avgjøre fra sak
til sak om vedkommende dommer som ikler seg hijab, niqab eller burka,
er inhabil. Dette er i seg selv et argument mot hele vedtaket. I
de tilfeller hvor dommeren anses habil, vil partenes tillit til domstolen
kunne bli svekket av at dommeren bærer symbol for en spesiell religiøs
retning. Det vil også være svært vanskelig å avgjøre hvor grensen
skal gå med hensyn til når dommerne er inhabile eller ikke.
Videre kan det at hijab, niqab og burka godtas brukt i enkelte
saker, være et signal om at hensyn som ikke er relevante i saken,
godtas benyttet av dommeren som bærer et slikt plagg.
Forslagsstillerne er videre opptatt av at personer bosatt i Norge
skal tilpasse seg den norske kulturen og de verdier det norske samfunnet
er bygget på. Det fremstår som om enkelte mener at det norske samfunnet
skal tilpasse seg de ulike kulturer som kommer hit, noe ønsket om
hijab, niqab eller burka sammen med et offentlig embete er et eksempel
på. Dette mener forslagsstillerne vil være en utvikling i feil retning
og er ødeleggende for de normer som er bygget opp og som gjelder
i Norge.
Justisminister Knut Storberget har tidligere fremholdt at Domstoladministrasjonen
er et uavhengig organ. I et svar på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant
Hans Frode Kielland Asmyhr 25. januar 2010 skriver han følgende
om vedtakskompetanse knyttet til angjeldende sak:
«Domstolene er uavhengige, og Domstolsadministrasjonen er et
uavhengig organ som ledes av et eget styre. Domstolsadministrasjonen
kan ikke instrueres av Justisdepartementet. Denne ansvarsfordelingen
er fastsatt av Stortinget i domstolloven. Retningslinjer for Domstolsadministrasjonens
virksomhet gis normalt av Stortinget gjennom behandling av budsjettproposisjoner.»
Dette representantforslaget har tidligere blitt fremsatt, der
forslagsstillerne mente at Stortinget skulle instruere Domstoladministrasjonen
til å endre kappeforskriften, da Domstoladministrasjonen er uavhengig
av departementet. Forslaget ble i daværende form avvist fra behandling
i Stortinget.
Forslagsstillerne mener endring i kappeforskriften ikke egner
seg for behandling i statsbudsjettet da dette ikke er en sak om
bevilgninger. Videre fremstår det som unødvendig tungvint å gå veien
om lovendring for å få gjennomført forbudet i kappeforskriften.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Kongen i statsråd om å instruere Domstoladministrasjonen
om å endre kappeforskriften § 4, slik at det ikke vil være anledning
til å ikle seg hijab, niqab, burka eller andre religiøse og politiske
symboler som del av dommerbekledningen i norske domstoler.
24. november 2010