Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Åshild Bruun-Gundersen og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Geir Jørgen Bekkevold,
viser til at forslagsstillerne ønsker å gi de kommunene som ønsker det,
mulighet for obligatorisk innkalling til MMR-vaksinering. Eldre-
og folkehelseminister Åse Michaelsen har uttalt seg om representantforslaget
i brev til komiteen av 5. juli 2018. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen viser til at ifølge
Verdens helseorganisasjon (WHO) er meslinger i sterk fremvekst i
Europa, og antall personer som er smittet, steg med 400 pst. i 2017, til
21 315 personer. De fleste overlever, men noen får tilleggssykdommer,
som hjernehinnebetennelse, lungebetennelse og varige skader på syn,
hørsel eller nervesystem. Mange barn opplever nedsatt immunforsvar
i flere år etter utbruddet.
Komiteen viser videre til at
det per i dag er god vaksinasjonsdekning i Norge, og at norske foreldre
slutter lojalt opp om det offentlige barnevaksinasjonsprogrammet.
Videre vises det til at for å forebygge epidemier av meslinger er
Folkehelseinstituttets anbefaling at minst 95 pst. av befolkningen
bør være fullvaksinert. Utviklingen i land rundt oss og noen steder
i Norge gjør at det er behov for en mer aktiv føre-var-holdning. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at man ikke kan akseptere at barn i
Norge settes i fare ved en økende forekomst av dødelige sykdommer.
Barn har rett på beskyttelse gjennom FNs barnekonvensjon og norsk
lov.
Videre merker komiteen seg
at Frankrike og Italia har innført obligatorisk vaksinasjon for
alle vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet fra 2018. Forslagsstillerne
viser også til at Oslo kommune ønsker å gjennomføre et prøveprosjekt
med obligatorisk innkalling til vaksinasjon av barn under 16 år.
Komiteen viser til at barnevaksinasjonsprogrammet
er en rettighet for alle barn. Det er universelt og uavhengig av
bosted, bakgrunn og andre sosioøkonomiske faktorer. Det er i dag
høy oppslutning om barnevaksinasjonsprogrammet, og det jobbes kontinuerlig
med å opprettholde dette.
Komiteen mener at man ikke
kan akseptere at barn i Norge settes i fare ved en økende forekomst
av dødelige sykdommer. Når foreldre takker nei til å vaksinere barna
sine, reduseres flokkbeskyttelsen, og de som er forhindret fra å
bli vaksinert grunnet sykdom eller andre dokumenterte helsetilstander,
utsettes for en risiko.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Oslo kommune lenge har ønsket å gjennomføre et prøveprosjekt
med obligatorisk innkalling til vaksinasjon av barn under 16 år.
Vaksinasjonsdekningen varierer i stor grad mellom bydelene i Oslo.
Vaksinasjonsdekningen blant 16-åringer i 2016 varierte mellom 94
pst. i én bydel og 77 pst. i en annen. Disse medlemmer vil understreke
at Folkehelseinstituttets anbefaling for å forebygge epidemier av
meslinger er at minst 95 pst. av befolkningen bør være fullvaksinert.
Disse medlemmer er urolige
for at vaksinasjonsandelen enkelte steder er for lav. De som lar
være å vaksinere sine barn, setter ikke bare egne barn i fare, men
også andres. Kommer dekningsgraden under et visst nivå, vil det
sette hele folkehelsen i fare.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet ønsker at det gjennom lov og tilhørende
forskrifter gjøres mulig for kommuner som ønsker det, å gjennomføre
prøveprosjekt med obligatorisk innkalling til MMR-vaksinasjon.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og foreslå nødvendige endringer i smittevernloven
og tilhørende forskrifter for å sikre hjemmel for at kommuner som ønsker
det, kan gjennomføre prøveprosjekt med obligatorisk innkalling til
MMR-vaksinasjon ved 15 måneder og 11–12 år.»
Disse medlemmer viser
til at statsråden i sin uttalelse vedrørende representantforslaget
sammenligner land som har frivillig vaksinasjon, med land som har
obligatorisk vaksinasjon. Disse medlemmer vil understreke
at forslaget omhandler muligheten for et prøveprosjekt med obligatorisk
innkalling til vaksinasjon, ikke obligatorisk vaksinasjon.
Disse medlemmer vil presisere
at formålet med forslaget ikke er å straffe foreldre, men beskyttelse av
barn mot sykdom. Disse
medlemmer mener en mulig sanksjon som vil gi økt beskyttelse
og som bør vurderes, er at myndighetene nekter uvaksinerte barn
å reise til områder hvor risiko for sykdomsutbrudd er forhøyet. Disse medlemmer mener
regjeringen bør se på ovennevnte sanksjon og andre mulige sanksjoner når
forslag til lovendring utarbeides.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at alle barn som bor eller
midlertidig oppholder seg i Norge, har rett til å bli vaksinert
og få den beskyttelsen vaksinene i programmet kan gi. Kommunehelsetjenesten
har plikt til å tilby vaksinene i programmet, og det skal gjennomføres
av helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Helsestasjonen og skolehelsetjenesten
skal informere om og tilby barnevaksinasjonsprogrammet til alle
barn til og med grunnskolealder, samt tilby vaksineprogrammet til
ungdom mellom 16 og 20 år som tidligere har takket nei til, eller
ikke har mottatt tilbud om, vaksiner i programmet.
Flertallet viser også til innspill
fra Landsgruppen av helsesøstre NSF til saken, hvor det stadfestes
at det i hovedsak er helsestasjons- og skolehelsetjenesten som utfører
barnevaksinasjon etter barnevaksinasjonsprogrammet, og at dette
foregår ved at alle barn fra fødselen blir innkalt jevnlig til konsultasjoner
og vaksinasjon gjennom barneårene. Norge har rekordhøy vaksinasjonsdekning,
og den har vært stigende de siste årene.
Flertallet viser videre til
at Nasjonale retningslinjer for helsestasjons- og skolehelsetjeneste
ble evaluert og oppdatert august 2018, og at det i disse sterkt
anbefales regelmessig innkalling til helsekontroll og til å foreta
hjemmebesøk. Flertallet mener
derfor at kommunene allerede har det verktøyet de trenger for å sikre
god vaksinasjonsdekning. Ved Nasjonalt vaksinasjonsregister SYSVAK
tas det to ganger i året ut kvalitetslister fra systemet for vaksinasjonskontroll,
henholdsvis ved 2, 8 og 15 års alder. Listene sendes helsestasjonen
i den enkelte kommune med formål om å følge opp de barna som ikke
har fulgt vaksinasjonsprogrammet, med tilbud om manglende vaksiner. Flertallet er også
kjent med at barn som kommer fra utlandet (innvandrere og flyktninger
m.fl.), inkluderes i barnevaksinasjonsprogrammet på lik linje med
andre barn, og følges opp på samme måte med tilbud om vaksiner de
ikke allerede har mottatt.
Flertallet kan derfor ikke
se at et forslag om obligatorisk innkalling vil ha noen praktiske
konsekvenser, ettersom alle barn blir rutinemessig innkalt til kontroll ved
helsestasjons- og skolehelsetjeneste i dag.
Flertallet registrerer at ingen
partier har tatt til orde for obligatorisk vaksinering av barn.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonen
i forslaget om å øke vaksinasjonsdekningen. Men disse medlemmer mener det er
uklart hva det i representantforslaget menes med å foreslå obligatorisk innkalling
til MMR-vaksinasjon, når dette ikke skal tolkes som obligatorisk
vaksinering. Alle som skal ha MMR-vaksinasjon, får i dag innkalling. Disse medlemmer er
enig med innspill fra Landsgruppen av helsesøstre NSF, som er kritisk
til forslaget slik det foreligger. Det vises til at Norge har rekordhøy
vaksinasjonsdekning, og at den har vært stigende siste årene. Det
vises til at helsestasjons- og skolehelsetjenesten er et frivillig
tilbud basert på tillit. Landsforeningen for helsesøstre mener at
det å innføre obligatorisk vaksinering er i strid med frivillighetsprinsippet
og prinsippet om at helsehjelp skal være samtykkebasert. De kan
heller ikke se hvilke sanksjoner man kan tenke seg, uten å rokke
ved familiers tillit til helsestasjonstjenesten.
Disse medlemmer viser til statsrådens
brev om at det i dag ikke finnes holdepunkter for at obligatoriske vaksinasjonstiltak
gir høyere vaksinasjonsdekning. Det vises også til at foreldre i
dag har plikt til å medvirke til helsekontroll for barn, og at helsestasjoner
skal ha rutiner for å følge opp barn som uteblir fra konsultasjoner. Gjennom
det nasjonale vaksinasjonsprogrammet SYSVAK har kommuner og bydeler
oversikt over hvilke personer som mangler vaksinasjon. Fra 2015
er lister over barn og unge i alderen 2, 8 og 15 år som ikke er
vaksinert i henhold til anbefalt program, sendt til kommuner og
bydeler to ganger årlig. Slik har helsetjenesten mulighet til å
kalle inn og følge opp det enkelte barn som mangler vaksiner innenfor
dagens regelverk og praksis. Disse medlemmer slutter seg
til statsrådens bekymring for at obligatorisk innkalling til vaksinasjon vil
kunne true tilliten mellom helsesøster og familiene.
Disse medlemmer viser til forslaget
om sanksjoner, og støtter ikke å innføre et slikt prinsipp i helsevesenet
og ser det ikke som et tiltak for å øke vaksinasjonsdekningen. Disse medlemmer støtter
innspill fra Landsgruppen av helsesøstre NSF om at god informasjon
er det beste virkemiddelet for å bedre vaksinasjonsdekningen. Landsgruppen
av helsesøstre NSF viser til at sykdommene som det vaksineres mot,
er alvorlige, men at dette er lett å glemme når vi ikke lenger ser
dem hyppig rundt oss i samfunnet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og gjennomføre tiltak som kan øke bevisstheten
rundt barnevaksinasjonsprogrammet, i et samarbeid med helsefaglige
instanser både nasjonalt og kommunalt, og informere Stortinget på
egnet måte.»