Post 1 Driftsutgifter
Komiteen viser til at budsjettforliket
mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen
fra 0,5 pst. til 0,8 pst. Komiteen viser til at bevilgningen
på denne posten ble redusert som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
imidlertid bemerke at den såkalte «avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen» neppe
fortjener betegnelsen reform, men heller er å anse som et generelt
administrativt kutt uten politiske føringer.
Komiteen viser
til at regjeringen forventer en fortsatt vekst i oppgavemengden
i Arbeids- og velferdsetaten fremover.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
også til at Nav vil gjennomføre avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen
med 0,8 pst. i 2017, overgang til digital post med 84,4 mill. kroner og
moderniseringen av IKT-systemene (43 mill. kroner i 2021).
Flertallet viser til at budsjettenigheten
i Stortinget gir en styrking av Arbeids- og velferdsetatens mulighet
til å være offensive i arbeidet for et seriøst arbeidsliv og mot
arbeidslivskriminalitet. Med dette kan det operative samarbeidet
mellom etatene i kampen mot arbeidslivskriminalitet styrkes ytterligere.
Flertallet viser til at en
ny ungdomsinnsats fra 2017 skal gi et styrket arbeidsrettet tilbud
til arbeidssøkere under 30 år som etter åtte ukers ledighet står uten
tilbud om arbeid, utdanning eller annen aktivitet. Den nye ungdomsinnsatsen
skal forhindre at unge blir gående passive, motivere til jobbsøking,
gi økt jobbsøkerkompetanse og raskt få unge over i aktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen i sitt budsjettforslag ville møte den forventede
oppgaveveksten i Nav gjennom den såkalte avbyråkratiserings- og
effektiviseringsreformen med 56,1 mill. kroner i 2017, som ble økt
med 60 pst. i budsjettforliket mellom Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre), overgang til digital post med 84,4 mill. kroner og
moderniseringen av IKT-systemene (43 mill. kroner i 2021).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at regjeringen og stortingsflertallet på denne måten budsjetterer
med store innsparinger, som igjen skal finansiere styrking av bevilgningene
på andre satsingsområder i 2017, samtidig som det skal skaffes handlingsrom
for å ivareta forventet økt saksmengde. Nav tillegges dessuten stadig
nye oppgaver uten at de er finansiert. Disse medlemmer mener derfor
at budsjettforutsetningene under post 1 Driftsutgifter på nåværende
tidspunkt er beheftet med relativt stor usikkerhet og ønsker en
tilbakemelding på hvordan disse innsparingene slår ut.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet måte melde tilbake hvilke konkrete innsparinger
og administrative endringer som blir gjennomført i Arbeids- og velferdsetaten,
som følge av de innsparingsforutsetningene
regjeringen legger opp til under kap. 605 post 1 Driftsutgifter.»
Komiteen viser
til at det for 2017 foreslås en styrking av bevilgningen til oppfølging
av ungdom under 30 år, til yrkesveiledning i asylmottak, raskere spor
inn i yrkeslivet for flyktninger med etterspurt kompetanse, til
administrering av flere tiltaksplasser og til utvidet rett til tolke-
og ledsagerhjelp for døvblinde, samt opplæringstiltak innen økonomisk
kriminalitet.
Komiteen viser i tillegg
til at regjeringen i forslag til romertallsvedtak III 1. foreslår
at Stortinget gir fullmakt til å omdisponere inntil 100 mill. kroner fra
tiltak for arbeidssøkere til driftsutgifter under Arbeids- og velferdsetaten.
I den forbindelse viser komiteen til Stortingets
behandling av Meld. St. 33 (2015–2016), jf. Innst. 49 S (2016–2017)
Nav i en ny tid – for arbeid og aktivitet, 17. november 2016.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser i den forbindelse til sitt forslag
under Stortingets behandling av nevnte Meld. St. 33 (2015–2016):
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forskrift/retningslinjer som trekker opp
grensene for hva Nav selv skal kunne utføre i egenregi, og hva arbeids-
og inkluderingsbedriftene skal utføre.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil peke på nødvendigheten
av at Nav-ansatte er til stede i alle fengsler, at det er tilstrekkelig
med tiltak som er tilpasset denne gruppa, og at Nav samarbeider
godt med ansatte i andre tjenester, som for eksempel helse, kriminalomsorg
og utdanning, om rehabiliteringsopplegg. Innsatte skårer svært lavt
på de fleste levekårsindikatorene, som manglende utdanning, alvorlige
sykdomstilstander og svak tilknytning til arbeidslivet (SSB: Levekårsundersøkelse
blant innsatte, 2014). Skal samfunnet lykkes med å tilbakeføre flere
til et liv som selvforsørgende uten kriminalitet, må disse personene
få god rehabilitering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til styrking av post 1 med 13 mill.
kroner til etablering av et raskere spor inn i arbeidslivet for
flyktninger med etterspurt kompetanse. Det vises i den forbindelse
til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det fremmes forslag
om 250 timers norskopplæring i mottakene og kompetansekartlegging
av asylsøkere for raskere inkludering i arbeidslivet, og til Arbeiderpartiets
merknader i Innst. 16 S (2016–2017) fra kommunal- og forvaltningskomiteen
til statsbudsjettet for 2017. Disse medlemmer viser også
til Dokument 15:372 (2015–2016) med spørsmål fra Arbeiderpartiet
om hvordan regjeringen stiller seg til et felles europeisk kvalifikasjonspass
for flyktninger. Begrunnelsen for spørsmålet var et forslag fra
NOKUT om at det etableres en felles flernasjonal hurtig godkjenningsprosedyre
av utenlandsk kompetanse, slik at flest mulig av flyktningene kan
komme raskere inn i arbeid eller studier, og at et slikt kvalifikasjonspass
kan sikre at flyktninger kan flytte mellom europeiske land uten
å måtte gjennomgå nye godkjenningsprosesser. Disse medlemmer viser til
at kunnskapsministeren i sitt svar avviste å ta norsk initiativ
til en slik flernasjonal godkjenningsprosedyre.
Disse medlemmer viser til
Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett for 2017, der det foreslås
en påplussing på post 1 Driftsutgifter på 38 mill. kroner. I Arbeiderpartiets
alternative statsbudsjett foreslås det å øke bevilgningen til realkompetansevurdering for
flyktninger med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer støtter ikke
regjeringens forslag om å avvikle ungdomsgarantiene. I stedet foreslås
det i Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett en egen ungdomssatsing
i Nav – Nav Ung – og å styrke gjeldende ungdomsgarantier, til sammen
50 mill. kroner, det vil si 30 mill. kroner utover regjeringens
forslag. Disse
medlemmer viser til sine generelle merknader om at regjeringen
ikke svarer opp behovet for et mer fleksibelt dagpengeregelverk
for unge under 30 år.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan dagpengeregelverket kan praktiseres
mer fleksibelt, slik at unge under 30 år som mottar dagpenger, i
større grad gis anledning til å ta utdanning som gir arbeidsrelevant
kompetanse.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet foreslår i tillegg å øke Navs andel til
senter mot arbeidslivskriminalitet med 3 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
og en omprioritering av 96 mill. kroner til Nav lokal, under kap.
605 post 1. Dette
medlem mener at midler som er avsatt til Navs kontaktsentre
og til oppfølging av ungdom under 30 år som har gått ledige i over
åtte uker uten å ha kommet i arbeid eller utdanning, kan best prioriteres
etter lokale behov i den enkelte kommune. Dette medlem viser i den
sammenheng til Senterpartiets merknader i Innst. 49 S (2016–2017) generelt,
og merknad ved behandling av Prop. 13 L (2016–2017) om endringer
i sosialtjenesteloven og aktivitetsplikt for unge mottakere av stønad
til livsopphold (avgis 6. desember 2016) spesielt:
«(…) dersom de
lokale Nav-kontorene får den nødvendige myndighet til å organisere
og prioritere etter sine behov, og gjennom dette fremstå som en attraktiv
arbeidsplass for medarbeidere med sosialfaglig kompetanse, ville
dette vært et bedre, mer helhetlig grep for mottakere av økonomisk
sosialhjelp.»
Dette medlem mener at midlene
avsatt til kommunene til formålet aktivitetsplikt, under rammeområde
18 kap. 571 post 60, tilsvarende 60 mill. kroner, bedre benyttes
i et samlet beløp som fordeles direkte til styrking av førstelinjen
i Nav.
Medlemen i komiteen
frå Venstre er bekymra for den økonomiske utviklinga på Sør-
og Vestlandet. Det aukande talet arbeidslause på Sør- og Vestlandet
vil bli den største økonomiske utmaninga i Noreg i 2017, og det
er difor viktig at regjeringa brukar tilgjengelege midlar med målsetjinga
om å redusere arbeidsløyse i denne delen av landet. Denne gruppa
fortener nærare oppfølging frå statens side, og difor vil denne medlemen vise
til Venstres alternative statsbudsjett, kor det blei foreslått å
løyve 50 mill. kroner i øyremerkte midlar til fleire stillingar for
å betre oppfølginga av dei som har stått utanfor arbeidslivet i
meir enn to år på Sør- og Vestlandet.
Denne medlemen meiner bedriftshelsetenesta
spel ei nøkkelrolle i å førebygge dårleg helse på arbeidsplassen
i Noreg. Den førebyggande helseeffekten av bedriftshelsetenesta
er verdifull, samstundes som den kvar dag bidrar til tryggare og
betre arbeidsplassar i landet. Som eit ledd i IA-avtalen kan alle
IA-bedrifter søke om tilskot frå staten til bedriftshelseteneste. Denne medlemen ønskjer
å utvide denne ordninga til å gjelde for alle bedrifter, uavhengig
av IA-avtale.
Denne medlemen viser difor
til Venstres alternative statsbudsjett, kor det blir foreslått å
løyve 300 mill. kroner for å utvide denne allereie vellukka ordninga
slik at den i framtida vil dekke alle bedrifter.
Denne medlemen meiner eit
av hovudformåla med kriminalomsorg må være å gjere det mogleg for
straffedømte å komme tilbake til eit vanleg liv etter at straff
er ferdigsona. Wayback er eit unikt initiativ som med gode erfaringar
hjelper straffedømte på vegen frå fengselsliv til kvardagsliv. Denne medlemen viser
til Venstres alternative statsbudsjett, kor det blir foreslått å
vidareføre tilskotet på 1 mill. kroner til Wayback som eit førebyggande
tiltak for å redusere sjansen for at den straffedømte fell tilbake
til ei kriminell løpebane.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen har
en plan om å sentralisere Nav bort fra lokalsamfunn og der arbeidslivet
finnes. Dette
medlem advarer mot en utvikling der Nav blir stadig mindre
koblet på virkeligheten og de menneskene Nav er til for. Dette medlem viser
til sine merknader i Innst. 49 S (2016–2017).
Dette medlem viser videre
til den forholdsvis omfattende omleggingen av pleiepengeordningen, som
blant annet vil innebære mange flere søkere. Dette medlem er opptatt av
at Nav settes i stand til å håndtere overgangen, og viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det settes av penger slik at Nav
kan forberede seg på en mer smertefri overgang enn man kan risikere
å få.
Dette medlem viser til at
gjentatte forsøk på å trenge gjennom hva den såkalte «ungdomsinnsatsen»
faktisk inneholder, har gitt få resultater. Dette medlem vil peke på
at arbeidet for å gi flere ungdom tilhørighet i arbeidslivet er
for avgjørende til å bli offer for politisk spill og ordkløveri. Dette medlem mener
det er på høy tid at partiene bak budsjettflertallet forklarer realinnholdet
i denne «innsatsen».