I dokumentet ble følgende forslag fremmet 5. oktober
2012:
«I
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer i skatteloven § 4-22 slik at personer med uføregrad
ned til 15 pst. fritas for formuesskatt på erstatningsbeløpet.
II
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringer i skatteloven slik at formue som er erstatning for
alvorlige skader og forvaltes av Overformynderiet, for barn under
18 år, fritas fra formuesskatt.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen,Gerd Janne Kristoffersen,
Marianne Marthinsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole
Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jørund Rytman, fung. leder Ketil
Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra
Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit
Kleppa, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre,
Inge Hallgeir Solli, viser til at finansministeren har uttalt
seg om forslaget i brev av 31. oktober 2012 til finanskomiteen. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til forslaget
og til finansministerens brev, og merker seg at finansministeren ikke
ser noen god begrunnelse for at det ikke er likebehandling mellom
erstatninger utbetalt etter skadeerstatningsloven og beløp utbetalt
fra forsikringer. Finansministeren viser i den forbindelse også
til sitt svar på Dokument 15:1956 (2011–2012). I begge svarene viser
finansministeren til at det arbeides med en lovendring, og at denne
vil bli gjort gjeldende for inntektsåret 2012. Komiteen forutsetter
at dette løftet innfris selv om det er kort tid igjen av 2012, og anser
dermed at intensjonen i forslag II vil bli innfridd.
Komiteen vil bemerke at de forslag
som framsettes er aktualisert gjennom flere oppslag i mediene, og
sist gjennom VGs artikkel om et sterkt brannskadet barn i Troms.
Når erstatninger eller forsikringer utbetales, ligger det tragedier
bak. Komiteen vil poengtere at erstatningsbeløp utbetalt
til unge mennesker, enten det er utbetalt etter skadeerstatningsloven
eller fra forsikringer, i sin helhet skal gå til å forbedre dette
barnets muligheter til et normalt liv. Erstatningsbeløpet som utbetales
vil også vanligvis gjenspeile uføregrad, og utbetalt beløp gjenspeiler
ulemper skaden vil medføre eller kostnader ved å kompensere for
skaden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at finansministeren i sitt brev skriver at det i sammenheng med
den varslede lovendringen er naturlig å se nærmere på kravet som
stilles til ervervsmessig uføregrad i skatteloven § 4-22.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, ser det som naturlig
at formuesskattefritaket gjelder helt ned til 15 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer i skatteloven § 4-22 slik at personer med uføregrad
ned til 15 pst. fritas for formuesskatt på erstatningsbeløpet.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer i skatteloven slik at formue som er erstatning for
alvorlige skader og forvaltes av Overformynderiet, for barn under
18 år, fritas fra formuesskatt.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer i skatteloven § 4-22 slik at personer med uføregrad
ned til 15 pst. fritas for formuesskatt på erstatningsbeløpet.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer i skatteloven slik at formue som er erstatning for
alvorlige skader og forvaltes av Overformynderiet, for barn under
18 år, fritas fra formuesskatt.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:8 (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson og Ketil Solvik-Olsen
om fritak for formuesbeskatning for formue som forvaltes av Overformynderiet
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag fra stortingsrepresentantene Robert
Eriksson og Ketil Solvik-Olsen om at personer med uføregrad ned
til 15 pst. fritas for formuesskatt av erstatningsbeløp (punkt I),
samt at formue som er erstatning for alvorlige skader og forvaltes
av overformynderiet fritas for formuesskatt for barn under 18 år.
Med utgangspunkt i den vanskelige situasjonen som
et barn og dets familie havner i ved en alvorlig skadevoldende hendelse,
er det i skatteloven § 4-22 innført lemperegler ved formuesbeskatningen
av barn i visse tilfeller.
Barn som mottar engangserstatning for personskade
etter reglene i skadeerstatningsloven kapittel 3, er fritatt for
formuesskatt fram til og med det året de fyller 21 år, når skaden
har ført til minst 50 prosent nedsatt ervervsevne. Fritak for formuesskatt
på erstatningsbeløp gjelder også for barn som har fått engangserstatning
etter skadeerstatningsloven for tap av forsørger. Disse reglene
er en lovfesting av Skattedirektoratets tidligere lempningspraksis.
Fritaket er begrunnet med at disse barna opplever en belastende
situasjon, og at det anses uforholdsmessig tyngende å fastholde
hele skatten for dem.
Dagens fritaksregel omfatter ikke utbetaling
av ulykkesforsikring mv. som ikke har sammenheng med reglene for
ansvar og utmåling av erstatning i skadeerstatningsloven. Etter
min mening er ikke denne forskjellsbehandlingen mellom erstatning
og forsikringsutbetalinger godt begrunnet. Som jeg allerede har
varslet, bl.a. i skriftlig svar til stortingsrepresentant Gunnar
Gundersen 21. september d.å., er jeg derfor i gang med å forberede
en lovendring som kan gi likebehandling av forsikring og erstatning
i disse tilfellene. I denne sammenheng mener jeg det er naturlig
å se nærmere på kravet som stilles til ervervsmessig uføregrad i
skatteloven § 4-22. Jeg vil imidlertid ikke foregripe innholdet
i denne vurderingen nå. Jeg tar sikte på å fremme et høringsnotat
eller et lovforslag uten en forutgående høring så snart som mulig,
fortrinnsvis i løpet av høsten, med virkning for inntektsåret 2012.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. desember 2012
Ketil Solvik-Olsen |
Gunnar Gundersen |
fung. leder |
ordfører |