-
Dokument nr. 15:2187 (2023-2024)
Innlevert: 02.06.2024
Sendt: 03.06.2024
Rette vedkommende: Justis- og beredskapsministeren
Til behandling
Kan det virkelig ha seg slik at en kommune som er vertskommune skal bli påført, eller stå i fare for å bli påført slike kostnader som beskrevet ovenfor dersom man er vertskommune for mottak, og er det slik at staten ikke vil bære dette ansvaret, men flytte det over på små kommuner som Lødingen?
-
Dokument nr. 15:2186 (2023-2024)
Innlevert: 02.06.2024
Sendt: 03.06.2024
Til behandling
Det vil være naturlig at det er etablert en arena hvor fylkeskommunene og Samferdselsdepartementet diskuteres.
Har det vært diskutert behov for økt kapasitet og fornying av materiell, og hva er statsrådens plan for å bedre situasjonen for næringslivet og folk flest som bor på øysamfunnene i Nordland?
-
Dokument nr. 15:2172 (2023-2024)
Innlevert: 31.05.2024
Sendt: 03.06.2024
Til behandling
Hva var årlige utslipp fra alle oljefeltene på norsk sokkel og fra alle landanlegg for ilandføring og/eller industriell bearbeiding av olje eller gass i Norge, i 2021, 2022 og 2023? Jeg ber om at hvert enkelt felt eller landanlegg vises på en liste.
-
Dokument nr. 15:2171 (2023-2024)
Innlevert: 31.05.2024
Sendt: 31.05.2024
Til behandling
Har statsråden vurdert løsninger for de andre bruene som ble stengt etter ulykken med Tretten bru, hvem mener ministeren har ansvaret for disse bruene og vil regjeringen likebehandle finansieringen av de fylkeskommunale og kommunale bruene som ble stengt som følge av brukollapsen på Tretten?
-
Dokument nr. 15:2156 (2023-2024)
Innlevert: 29.05.2024
Sendt: 30.05.2024
Til behandling
Forslag til NTP har ikke satt av noen penger til effektpakke for kombigods Trondheim – Bodø før tidligst 2031 – 2036 til tross for at Nordlandsbanen er erklært overbelastet som følge av dobling av godstrafikken og at første kryssingsspor er ferdig planlagt i 2025.
Hvordan tenkes det da å møte næringslivets ønsker om å flytte mer gods fra E6 (og Rv3) til Nordlandsbanen de neste årene?
-
Dokument nr. 15:2097 (2023-2024)
Innlevert: 22.05.2024
Sendt: 23.05.2024
Besvart: 03.06.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Stortinget har nettopp vedtatt en kvotemelding og dette burde ha vært ryddet opp i når en behandlet denne, men så ble ikke gjort.
Vil statsråden ta initiativ til å rydde denne forskjellsbehandlingen av veien, slik at fiskerne som har fått kvoter gjennom denne ordningen får samme driftsgrunnlag og muligheter som andre fiskere?
-
Dokument nr. 15:2087 (2023-2024)
Innlevert: 22.05.2024
Sendt: 22.05.2024
Besvart: 29.05.2024 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery
Idretten i Nordland har et stort behov for nye idrettsanlegg samtidig som det skal gjennomføres et historisk tungt løft for å realisere nytt stadion for Bodø Glimt.
Hvordan vil statsråden sikre at det kan bygges nye idrettsanlegg i Nordland gjennom utforming av spillemidler og ordningen for nasjonale anlegg?
-
Dokument nr. 15:2084 (2023-2024)
Innlevert: 21.05.2024
Sendt: 22.05.2024
Besvart: 29.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Det kan synes som intensjonen fra statsråden er at lovendringen ikke skal gjelde alle maritime tjenester, kun noen.
Kan statsråden avklare hvilke arbeidstakere om bord på skip, hvilke skip den nye loven om norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann vil gjelde, og det hadde vært nyttig om statsråden kunne gi en uttømmende liste over hvilke stillingstitler – eventuelt hvilke oppgaver utført av arbeidstakere – som omfattes av loven, og hvilke fartøy og tjenester levert av disse som også omfattes?
-
Dokument nr. 15:2080 (2023-2024)
Innlevert: 21.05.2024
Sendt: 21.05.2024
Besvart: 28.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Nå står det ferskt hvalkjøtt fra Norge på tollager i Japan og hindres adgang til det japanske markedet.
Hva vil regjeringen gjøre for å få ferskt hvalkjøtt fra Norge inn i Japan?
-
Dokument nr. 15:1942 (2023-2024)
Innlevert: 01.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Besvart: 08.05.2024 av energiminister Terje Aasland
Hvilke tiltak har regjeringen iverksatt for å styrke sikkerheten omkring kraftforsyningen i Norge etter krigen i Ukraina?
-
Dokument nr. 15:1941 (2023-2024)
Innlevert: 01.05.2024
Sendt: 02.05.2024
Besvart: 10.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Hvordan vil statsråden følge opp at torskeoppdrett kommer i gang?
-
Dokument nr. 15:1884 (2023-2024)
Innlevert: 26.04.2024
Sendt: 26.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av energiminister Terje Aasland
Hva er statsrådens politiske vurdering av å ekspropriere land fra Finnmarkseiendommen for å bygge vindkraft mot grunneiers vilje?
-
Dokument nr. 15:1858 (2023-2024)
Innlevert: 24.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 30.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Øker overføringene til fylkeskommunene og tilskuddene til fylkesveier like mye som rammene for drift og vedlikehold av riksveier, og mener statsråden at fylkeskommunenes rammer for å sikre godt vedlikehold av fylkesveiene er tilstede?
-
Dokument nr. 15:1849 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 02.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss
Regjeringen har utvist manglende engasjement for å bidra til at oppdrettsnæringen tar i bruk ny og bedre teknologi, samtidig som næringen sliter med en høy sykdoms- og fiskedødelighet. På tross av løfter om å utlyse konsesjoner med strenge miljøkrav uteblir initiativet.
Vil statsråden sørge for å utlyse slike konsesjoner som kan bidra til å redusere nivået på dagens laksesykdoms- og dødelighetsnivå og redusere rømming, og når kan vi forvente en slik utlysing?
-
Dokument nr. 15:1848 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Besvart: 03.05.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum
Hvor mange reiser har statsråden foretatt til Brussel eller utenlands for å ta opp norske interesser og synspunkter i utformingen av CBAM, hva har/har han ikke fått gjennomslag for på vegne av Norge, og er det manglende gjennomslag som er årsaken til at regjeringen ikke vil tilslutte Norge i CBAM?
-
Dokument nr. 15:1806 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Besvart: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Hva er status når det gjelder utrullingen av det utvidede nasjonale TT-ordningen, hvilke fylker gjenstår og hva er kostnaden av å innlemme ett fylke i ordningen?
-
Dokument nr. 15:1805 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Besvart: 25.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Viser til spørsmål datert 03.04.24 om Ofotbanen.
Hva er kostnaden av å etablere ett krysningsspor på Søsterbekk på Ofotbanen?
-
Dokument nr. 15:1725 (2023-2024)
Innlevert: 10.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Besvart: 17.04.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre
I regjeringens eierskapsmelding vektlegges moderasjon i lederlønninger og bonuser i selskaper hvor staten har eierandeler. Statkraft har ikke ønsket å svare Europower på hvor mange ansatte i selskapet som har lønn høyere enn 2 millioner.
Har statsråden oversikt over hvor mange ansatte i Statkraft som har en lønn høyere enn statsministeren?
-
Dokument nr. 15:1710 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Besvart: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
I regjeringens forslag til NTP 2025-36 videreføres midler til mindre byområder uten byvekstavtale. Regjeringen skriver at "flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene, som bl.a. er knyttet til at byområdet må forplikte seg til å følge opp nullvekstmålet og ha en bypakke som er behandlet i Stortinget".
Hvilke nye byområder kan være aktuelle kandidater til denne ordningen i perioden, og hvor mye vil det koste å innlemme flere byområder per område?
-
Dokument nr. 15:1709 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 10.04.2024
Besvart: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Regjeringen ønsker å tilgjengeliggjøre flere jernbanestasjoner på veien mot universell utforming i NTP 2025-36. Blant stasjonene regjeringen vil prioritere er Oslo S, Nationaltheatret, Skøyen, Asker, Lillestrøm, Moss, Hamar, Ås, Jessheim, Hauketo, Haugenstua, Røyken, Bergen, Kolbotn, Brakerøya, Drammen og Horten.
Planlegges det tilgjengeliggjøring eller universell utforming av Oslo S i perioden, og hvor mye midler settes av til dette formålet?