Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Magnus Stangeland, Kjellbjørg Lunde, Anita Apelthun Sæle, Hans J Røsjorde, Lars Sponheim og Erna Solberg om å tillate yrkesopplæringstiltak som avviker fra hovedreglene for fagutdanning innenfor Reform 94.

Innhold

  Til Stortinget.

       Departementet har avslått å videreføre et prøveprosjekt i Hordaland som kombinerer full fagopplæring og full studiekompetanse på nivå som tilsvarer inntakskravene ved ingeniørhøyskolene. Sju bedrifter innen mekanisk industri er knyttet til dette prøveprosjektet, som ble startet i 1992 ut fra industriens ønske om å sikre utdanning av ingeniører med praktisk erfaring, fagutdanning og etterfølgende praksis fra industrien. Opptaksordningen skjer gjennom lærekontrakt fra første år i videregående skole. Etter endt 4-årig utdanning er elevene stilt i utsikt støtte fra bedriftene til å ta fagskole, ingeniørutdanning o.l. med etterfølgende arbeidstid i bedriften. Utdanningstilbudet er gitt i samarbeid med Nordhordland Yrkesskole.

       Forslagsstillerne mener departementet her bør bruke sin lovhjemlede dispensasjonsadgang til å avvike fra hovedmodellen i Reform 94. Dette prosjektet og evt. tilsvarende tilbud er nyttige fordi de gir en utradisjonell erfaringsbakgrunn for høyere utdanning, spesielt innen ingeniørfagene. Prøveprosjektet må kunne fortsette i en periode fram til man evaluerer resultatene også etter endt høyere utdanning.

       På denne bakgrunn fremmes følgende forslag i dokumentet:

       « Stortinget ber Regjeringen om at det gis adgang til forsøksprosjekter innen fagopplæring, etter mønster av det prosjekt som er omtalt i Dok.nr.8:67 (1993-1994). »

       Komiteen viser til brev av 1. februar 1995 fra departementet, hvor det går fram at statsråden har utarbeidet et forslag til rammer og prinsipper for det angjeldende prosjektet ved Ulstein Bergen A/S. Komiteen forutsetter at de berørte instanser i Hordaland har akseptert opplegget slik at prosjektet kan videreføres høsten 1995.

       Komiteen vil understreke det positive i forsøket og viser til at det er mangel på ingeniører med relevant praktisk opplæring og erfaring i form av fagbrev i tillegg til ingeniørutdanning.

       Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Christiansen mener det er viktig at myndighetene viser stor grad av fleksibilitet, og gir initiativtagerne stor grad av frihet i den videre prosjektutformingen. Disse medlemmer vil spesielt understreke behovet for at det vises fleksibilitet i fordelingen av teori og praksistimer på de ulike trinnene slik at man oppnår den kompetanse som er formålet med prosjektet.

       Disse medlemmer viser til B.innst.S.nr.12 (1994-1995), hvor en enstemmig komité uttaler:

       « Komiteen vil understreke viktigheten av at det vises fleksibilitet og endringsvilje ved gjennomføringen av Reform 94. Komiteen mener at det er særlig maktpåliggende å forbedre lærlingordningen. »

       Disse medlemmer vil understreke behovet for og betydningen av mangfold i tilbudet. Variasjon i tilbudet er nødvendig for å fange opp elevene og lærlingenes ulike evner og interesser, samtidig som mangfold i seg selv fremmer kreativitet og nytenkning. På denne bakgrunn vil disse medlemmer be departementet om å vise en positiv holdning til nye forsøk.

   Komiteen viser til merknadene ovenfor og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

       Dok.nr.8:67 (1993-1994) - Forslag fra stortingsrepresentantene Magnus Stangeland, Kjellbjørg Lunde, Anita Apelthun Sæle, Hans J. Røsjorde, Lars Sponheim og Erna Solberg om å tillate yrkesopplæringstiltak som avviker fra hovedreglene for fagutdanning innenfor Reform 94 - vedlegges protokollen.

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 2. februar 1995.

Jon Lilletun, Tomas Norvoll, Siri Frost Sterri,
leder. ordfører. sekretær.