Statsbudsjettet 2020 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen)
Prop. 1 S (2019-2020), Innst. 7 S (2019-2020)
Vedtak 228
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
2 334 217 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
13 595 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
22 858 000 |
||
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 120 000 |
||
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
190 000 |
||
103 |
Regjeringens representasjon |
|||
1 |
Driftsutgifter |
47 428 000 |
||
104 |
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
10 140 000 |
||
115 |
Næringsfremme, kultur og informasjon |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71 |
12 847 000 |
||
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
27 860 000 |
||
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
7 820 000 |
||
116 |
Internasjonale organisasjoner |
|||
70 |
Pliktige bidrag |
1 497 132 000 |
||
117 |
EØS-finansieringsordningene |
|||
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
2 526 000 000 |
||
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
1 931 000 000 |
||
118 |
Utenrikspolitiske satsinger |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
77 942 000 |
||
70 |
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
259 734 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
12 974 000 |
||
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
29 928 000 |
||
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
27 434 000 |
||
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
53 455 000 |
||
140 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 640 558 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
156 020 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
33 810 000 |
||
141 |
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
284 425 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
23 271 000 |
||
144 |
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
54 464 000 |
||
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
145 811 000 |
||
150 |
Humanitær bistand |
|||
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
4 831 700 000 |
||
71 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
300 000 000 |
||
72 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) |
380 000 000 |
||
151 |
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|||
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
435 900 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
287 700 000 |
||
72 |
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres |
835 390 000 |
||
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
311 514 000 |
||
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
304 690 000 |
||
152 |
Menneskerettigheter |
|||
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
660 277 000 |
||
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres |
165 000 000 |
||
159 |
Regionbevilgninger |
|||
70 |
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
682 807 000 |
||
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
809 774 000 |
||
72 |
Afghanistan, kan overføres |
550 000 000 |
||
75 |
Afrika, kan overføres |
1 090 584 000 |
||
76 |
Asia, kan overføres |
80 328 000 |
||
77 |
Latin-Amerika, kan overføres |
103 350 000 |
||
160 |
Helse |
|||
70 |
Helse, kan overføres |
3 410 686 000 |
||
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
225 500 000 |
||
72 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
60 000 000 |
||
161 |
Utdanning, forskning og faglig samarbeid |
|||
70 |
Utdanning, kan overføres |
2 570 150 000 |
||
71 |
Forskning, kan overføres |
208 846 000 |
||
72 |
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres |
888 714 000 |
||
162 |
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|||
70 |
Næringsutvikling og handel, kan overføres |
461 200 000 |
||
71 |
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres |
1 191 966 000 |
||
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
867 000 000 |
||
73 |
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres |
160 000 000 |
||
75 |
Norfund – tapsavsetting |
480 000 000 |
||
163 |
Klima, miljø og hav |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
15 000 000 |
||
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
1 392 542 000 |
||
71 |
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres |
517 967 000 |
||
164 |
Likestilling |
|||
70 |
Likestilling, kan overføres |
324 019 000 |
||
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
100 000 000 |
||
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
530 000 000 |
||
73 |
Sårbare grupper, kan overføres |
466 000 000 |
||
170 |
Sivilt samfunn |
|||
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 028 471 000 |
||
171 |
FNs utviklingsarbeid |
|||
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
615 000 000 |
||
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
410 000 000 |
||
72 |
Andre tilskudd (FN), kan overføres |
167 700 000 |
||
172 |
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette |
|||
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
1 086 000 000 |
||
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
869 000 000 |
||
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
139 000 000 |
||
73 |
Gjeldslette, kan overføres |
326 500 000 |
||
179 |
Flyktningtiltak i Norge |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
718 575 000 |
||
480 |
Svalbardbudsjettet |
|||
50 |
Tilskudd |
385 808 000 |
||
1361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
55 500 000 |
||
Totale utgifter |
43 732 191 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
27 368 000 |
||
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
199 348 000 |
||
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 540 000 |
||
4361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
7 |
Refusjoner og andre inntekter |
6 300 000 |
||
Totale inntekter |
278 556 000 |
Vedtak 229
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100, post 1 |
kap. 3100, postene 2 og 5 |
kap. 140, post 1 |
kap. 3140, post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 230
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan
-
overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 440 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
Vedtak 231
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Vedtak 232
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multilaterale fond, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand og støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 233
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om:
-
støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
7 011 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
6 497 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
50 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse.
-
tilskudd til Koalisjonen for innovasjon for epidemiberedskap (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene kan fra 2019 gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria med inntil 2 020 mill. kroner samlet i perioden 2020–2022 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav.
Vedtak 234
Stortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Vedtak 235
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Vedtak 236
Stortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Vedtak 237
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbanken, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
Vedtak 238
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Vedtak 239
Stortinget samtykker i at:
-
Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 46,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2024, som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018–30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil 69 500 000 Units of Accounts, UA (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil UA 1 088 830 000. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
Norge deltar i den 15. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (ADF-15), med et bidrag på til sammen inntil 2 052 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 15. kapitalpåfyllingen av AfDF-15 for perioden 2020–2022, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 55,92 mill. kroner til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver framfor lån på myke vilkår). Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge kan delta i forhandlingene om den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, som skal fremforhandles for fireårsperioden 2021–2024 med en ramme på tilsammen 250 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar i den 19. påfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) med et bidrag på til sammen 2 928 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 19. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) for perioden 2020–2022 i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 313,6 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
Vedtak 240
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2025 til 30. juni 2028 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2030 til 31. desember 2032 for Det afrikanske utviklingsfondet.
Vedtak 241
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekt under |
kap. 1361, post 1 |
kap. 4361, post 7 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 242
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
42 |
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
7 500 000 |
||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
830 361 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning |
132 900 000 |
||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
9 467 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
86 226 000 |
||
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
85 393 000 |
||
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
349 024 000 |
||
1710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
4 414 351 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 47 |
2 994 219 000 |
||
1716 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
|||
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
198 975 000 |
||
1720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
9 473 868 000 |
||
71 |
Overføring til andre, kan overføres |
22 739 000 |
||
1731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsutgifter |
5 979 989 000 |
||
1732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
4 545 051 000 |
||
1733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
5 992 775 000 |
||
1734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 439 422 000 |
||
1735 |
Etterretningstjenesten |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 188 783 000 |
||
1760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 |
1 638 693 000 |
||
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
83 794 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45 |
10 179 932 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
350 000 000 |
||
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 |
98 154 000 |
||
1761 |
Nye kampfly med baseløsning |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761, post 45 |
178 076 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45 |
5 863 471 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47 |
779 532 000 |
||
1790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 184 726 000 |
||
1791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
876 527 000 |
||
1792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
940 928 000 |
||
70 |
Tilskudd Afghan National Army (ANA) Trust Fund |
60 000 000 |
||
Totale utgifter |
60 984 876 000 |
|||
Inntekter |
||||
4700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
40 856 000 |
||
4710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsinntekter |
3 954 288 000 |
||
47 |
Salg av eiendom |
270 475 000 |
||
4720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
404 358 000 |
||
4731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsinntekter |
93 538 000 |
||
4732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
56 020 000 |
||
4733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
111 532 000 |
||
4734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
21 626 000 |
||
4760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsinntekter |
33 979 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
350 036 000 |
||
4790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
1 158 000 |
||
4791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
774 340 000 |
||
4792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
38 919 000 |
||
4799 |
Militære bøter |
|||
86 |
Militære bøter |
500 000 |
||
Totale inntekter |
6 151 625 000 |
Vedtak 243
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 244
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsutgifter
2 187 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
1 080 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
65 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
39 600 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
1 910 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
-
gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Vedtak 245
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
73 |
Forskning og utvikling |
68 mill. kroner |
Vedtak 246
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Vedtak 247
Stortinget samtykker i at:
-
Forsvarsdepartementet i 2020 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2019–2020).
-
enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Vedtak 248
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2019–2020), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2019–2020), herunder endrede kostnadsrammer.
-
starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2019–2020).
-
gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Vedtak 249
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
kontorer og lignende
-
eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Vedtak 250
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Vedtak 251
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2020 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Vedtak 252
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet kan videreføre Hovemoen leir tilpasset Forsvarets organisasjon og struktur.
Vedtak 253
Vedtak nr. 86, 5. desember 2017 og nr. 87, 5. desember 2017 oppheves.