Statsbudsjettet 2019 (kapitler fordelt til utenriks- og forsvarskomiteen)
Prop. 1 S (2018-2019), Innst. 7 S (2018-2019)
Vedtak 204
På statsbudsjettet for 2019 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
2 264 824 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
13 239 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
21 609 000 |
||
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 085 000 |
||
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
184 000 |
||
103 |
Regjeringens representasjon |
|||
1 |
Driftsutgifter |
49 043 000 |
||
104 |
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
9 991 000 |
||
115 |
Norgesfremme |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71 |
12 912 000 |
||
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
38 050 000 |
||
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
7 859 000 |
||
116 |
Internasjonale organisasjoner |
|||
70 |
Pliktige bidrag |
1 605 201 000 |
||
117 |
EØS-finansieringsordningene |
|||
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
1 559 000 000 |
||
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
1 218 000 000 |
||
118 |
Utenrikspolitiske satsinger |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
85 532 000 |
||
70 |
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
325 818 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
13 039 000 |
||
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
38 621 000 |
||
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
32 597 000 |
||
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
45 583 000 |
||
140 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 573 979 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
151 942 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
31 554 000 |
||
141 |
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
279 377 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
22 662 000 |
||
144 |
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|||
1 |
Driftsutgifter |
53 449 000 |
||
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
142 000 000 |
||
150 |
Humanitær bistand |
|||
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
4 716 700 000 |
||
71 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
300 000 000 |
||
72 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) |
380 000 000 |
||
151 |
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|||
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
435 900 000 |
||
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
282 700 000 |
||
72 |
Sårbare stater og regioner, kan overføres |
705 890 000 |
||
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
292 300 000 |
||
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
276 000 000 |
||
152 |
Menneskerettigheter |
|||
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
535 157 000 |
||
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres |
165 000 000 |
||
159 |
Regionbevilgninger |
|||
70 |
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
447 807 000 |
||
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
675 674 000 |
||
72 |
Afghanistan, kan overføres |
574 500 000 |
||
75 |
Afrika, kan overføres |
1 015 584 000 |
||
76 |
Asia, kan overføres |
80 328 000 |
||
77 |
Latin-Amerika, kan overføres |
130 350 000 |
||
160 |
Helse |
|||
70 |
Helse, kan overføres |
3 570 186 000 |
||
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
225 500 000 |
||
72 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
130 000 000 |
||
161 |
Utdanning, forskning og faglig samarbeid |
|||
70 |
Utdanning, kan overføres |
2 764 456 000 |
||
71 |
Forskning, kan overføres |
182 109 000 |
||
72 |
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres |
861 714 000 |
||
162 |
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|||
70 |
Næringsutvikling og handel, kan overføres |
621 700 000 |
||
71 |
Matsikkerhet og landbruk, kan overføres |
1 091 966 000 |
||
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
1 142 000 000 |
||
73 |
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres |
75 000 000 |
||
75 |
NORFUND – tapsavsetning |
468 750 000 |
||
163 |
Klima, miljø og hav |
|||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
37 900 000 |
||
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
973 642 000 |
||
71 |
Hav og marin forsøpling, kan overføres |
467 967 000 |
||
164 |
Likestilling |
|||
70 |
Likestilling, kan overføres |
372 219 000 |
||
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
100 000 000 |
||
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
530 000 000 |
||
170 |
Sivilt samfunn |
|||
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 128 471 000 |
||
171 |
FNs utviklingsarbeid |
|||
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
615 000 000 |
||
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
510 000 000 |
||
72 |
Andre tilskudd (FN), kan overføres |
196 700 000 |
||
172 |
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette |
|||
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
916 000 000 |
||
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
687 000 000 |
||
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
180 000 000 |
||
73 |
Gjeldslette, kan overføres |
326 500 000 |
||
179 |
Flyktningtiltak i Norge |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
550 062 000 |
||
480 |
Svalbardbudsjettet |
|||
50 |
Tilskudd |
360 484 000 |
||
1361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
1 |
Driftsutgifter |
54 600 000 |
||
30 |
Nytt hovedbygg på Jan Mayen |
5 100 000 |
||
Totale utgifter |
40 756 066 000 |
|||
Inntekter |
||||
3100 |
Utenriksdepartementet |
|||
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
17 231 000 |
||
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
194 940 000 |
||
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 769 000 |
||
4361 |
Samfunnet Jan Mayen |
|||
7 |
Refusjoner og andre inntekter |
6 100 000 |
||
Totale inntekter |
264 040 000 |
Vedtak 205
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2019 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 140 post 1 |
kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 206
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2019 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Vedtak 207
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Vedtak 208
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2019 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
10 637 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
9 038 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
50 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFIm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 under kap. 160 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
3. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse.
-
4. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2016–2020 under kap. 160 Helse.
-
5. tilskudd til Koalisjonen for innovasjon for epidemiberedskap (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021 og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene kan fra 2019 gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Education (IFFEd) med inntil 850 mill. kroner i perioden 2019–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
7. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 2 070 mill. kroner i perioden 2018–2020 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.
Vedtak 209
Stortinget samtykker i at Kongen i 2019 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for gamle og nye garantier på inntil 12 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Vedtak 210
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Vedtak 211
Stortinget samtykker i at Kongen i 2019 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Vedtak 212
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2019 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas én gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas én gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond: Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account samt Multi Donor Account for Ukraine.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av bidrag til Northern Dimension Environment Partnership Support Fund (NDEP), Chernobyl Shelter Fund (CSF) og Nuclear Safety Account (NSA) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
8. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbanken, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
10. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
11. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
Vedtak 213
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2019 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Vedtak 214
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter XDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023 og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
2. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
3. Norge deltar i den 12. kapitalpåfyllingen i Det asiatiske utviklingsfondet (AsDF-12) med et bidrag på til sammen 229,44 mill. kroner for perioden 2017–2020, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
4. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2024, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill.
-
5. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 46,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2024, som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
6. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018–30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
7. Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet og landbruk.
Vedtak 215
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2019 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekt under |
kap. 1361 post 1 |
kap. 4361 post 7 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 216
På statsbudsjettet for 2019 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
42 |
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
7 300 000 |
||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
821 030 000 |
||
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning |
128 779 000 |
||
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
10 242 000 |
||
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
66 346 000 |
||
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
29 724 000 |
||
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
333 283 000 |
||
1710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
4 171 164 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761 post 47 |
2 546 032 000 |
||
1716 |
Forsvarets forskningsinstitutt |
|||
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
193 830 000 |
||
1720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
9 217 413 000 |
||
71 |
Overføring til andre, kan overføres |
22 252 000 |
||
1723 |
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
316 418 000 |
||
1731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsutgifter |
5 566 035 000 |
||
1732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
4 389 630 000 |
||
1733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsutgifter |
5 292 845 000 |
||
1734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 394 798 000 |
||
1735 |
Etterretningstjenesten |
|||
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 005 584 000 |
||
1760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45 |
1 629 765 000 |
||
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
83 185 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761 post 45 |
8 952 590 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
205 000 000 |
||
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44 |
95 110 000 |
||
1761 |
Nye kampfly med baseløsning |
|||
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761 post 45 |
191 471 000 |
||
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 45 |
7 009 512 000 |
||
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 47 |
1 176 449 000 |
||
1790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
1 157 875 000 |
||
1791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsutgifter |
866 848 000 |
||
1792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsutgifter |
990 316 000 |
||
Totale utgifter |
58 870 826 000 |
|||
Inntekter |
||||
4700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
25 745 000 |
||
4710 |
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|||
1 |
Driftsinntekter |
3 892 456 000 |
||
47 |
Salg av eiendom |
264 653 000 |
||
4720 |
Felleskapasiteter i Forsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
517 737 000 |
||
4723 |
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
11 895 000 |
||
4731 |
Hæren |
|||
1 |
Driftsinntekter |
91 984 000 |
||
4732 |
Sjøforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
55 089 000 |
||
4733 |
Luftforsvaret |
|||
1 |
Driftsinntekter |
109 679 000 |
||
4734 |
Heimevernet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
5 766 000 |
||
4760 |
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|||
1 |
Driftsinntekter |
33 090 000 |
||
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
205 036 000 |
||
4790 |
Kystvakten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
1 139 000 |
||
4791 |
Redningshelikoptertjenesten |
|||
1 |
Driftsinntekter |
774 747 000 |
||
4792 |
Norske styrker i utlandet |
|||
1 |
Driftsinntekter |
39 115 000 |
||
4799 |
Militære bøter |
|||
86 |
Militære bøter |
500 000 |
||
Totale inntekter |
6 028 631 000 |
Vedtak 217
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Vedtak 218
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsutgifter
1 517 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
910 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
65 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
34 335 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
01
Driftsutgifter
25 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Vedtak 219
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan gi tilsagn om økonomisk støtte utover bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
Forsvarsdepartementet |
||
73 |
Forskning og utvikling |
68 mill. kroner |
Vedtak 220
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Vedtak 221
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2019 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2018–2019).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner og benyttes i operasjoner i utlandet.
Vedtak 222
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan:
-
1. starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2018–2019), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2018–2019), herunder endrede kostnadsrammer.
-
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2018–2019).
-
6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Vedtak 223
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Vedtak 224
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2019 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Vedtak 225
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2019 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.