Spørretimespørsmål m.m.

Liste over muntlige spørsmål og spørretimespørsmål fra representantene til statsrådene, spørsmål til presidentskapet og spørsmål ved møtets slutt.

Avgrens utvalget

Finn spørretimespørsmål etter

Nyland, Johan M. (1 - 15 av 15)

  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til finansministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 05.05.1994

    Besvart: 11.05.1994 av finansminister Sigbjørn Johnsen

    "Presseoppslag tyder på at det nye avgiftssystemet for dieseldrevne biler blir for dårlig kontrollert. I Oppland Arbeiderblad 28. april 1994 uttaler for eksempel en representant fra Tollvesenet: "Jeg har dårlig samvittighet overfor alle de lovlydige transportørene, og det er flaut at det har tatt så lang tid før vi er kommet på banen, men nå er det like før vi skal ut på vegene." Hva har departementet gjort for å hindre ulovlig bruk av avgiftsfri diesel, og er det planer om å intensivere kontrollen?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 05.02.1993

    Besvart: 10.02.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Punktligheten i togtrafikken er blitt et stort problem særlig for tog på strekningen Oslo-Lillehammer. LOOC er også opptatt av at togtrafikken under OL vil fungere etter forutsetningene. Hva vil samferdselsministeren gjøre for at punktligheten i togtrafikken bedres og at OL-trafikken sikres?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 29.10.1992

    Besvart: 18.11.1992 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Den senere tid har det vært en rekke reportasjer i media om de lovløse tilstandene som hersker innen tungtransporten på vegene. Det gjelder både kjøre- og hviletidsbestemmelsene, overlast og kjøretøyenes standard. Nylig måtte en sjåfør, med støtte fra sin fagorganisasjon, gå til rettssak mot arbeidsgiveren, fordi han ikke var villig til å bryte med kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Hvilke tiltak vil Samferdselsdepartementet sette inn for å bekjempe disse ulovlighetene?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 28.02.1992

    Besvart: 11.03.1992 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Beregninger som vegsjefen i Oppland har foretatt viser at Vegdirek- toratets pålegg om salting av deler av vegnettet i fylket vil gi økte utgifter med 12,7 mill. kroner pr. år, økt slitasje på vegdekkene med ca. 5,6 mill. kroner og investeringer på 31,5 mill. kroner. Vil statsråden på grunn av disse merutgifter som vegvesenet i Oppland blir påført, øke rammene for vedlikehold og investeringer tilsvarende?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 06.12.1991

    Besvart: 11.12.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Vegdirektoratet har nylig gitt SINTEF i oppdrag å undersøke om salting øker trafikksikkerheten under norske forhold. På denne bakgrunn og på bakgrunn av den store motstand det er fra trafikantenes side mot salting, særlig i Oppland og andre innlandsstrøk, vil det ikke være mest naturlig at Vegdirektoratet utsetter sitt pålegg til berørte vegsjefer om salting, inntil resultatet av undersøkelsen foreligger?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 11.04.1991

    Besvart: 17.04.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Norge har som en nasjonal målsetting å redusere nitrogenoksid- utslippene med 30% innen 1998. Vil Regjeringen på denne bakgrunn ta initiativ til at det blir laget en kostnadseffektiv tiltaksplan for å nå dette målet, samtidig som det iverksettes nye virkemidler for å framskynde bruken av gass som drivstoff for offentlig subsidierte skip og ferjer?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 07.03.1991

    Besvart: 13.03.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Rapportene fra utekontroller i januar 1991 fra Biltilsynet i Oppland viser at 2/3 av de kontrollerte tungbilene og 1/3 av personbilene hadde mangler. Det er grunn til å tro at tekniske mangler med tunge kjøretøyer er et betydelig trafikksikkerhetsproblem. Kan samferdselsministeren gjøre noe for å bedre disse forholdene?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 12.02.1991

    Besvart: 06.03.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Vegdirektøren har anmodet vegsjefen i Oppland å begynne og salte deler av E6 og rv 4. Vegmyndighetene i fylket har frarådet dette til- taket da det foreløpig ikke er bevist at det vil bedre trafikksikkerheten, men derimot kan føre til et dårligere miljø. Bør ikke slike tiltak avgjøres av vegmyndighetene i fylket, som bør ha de beste forutsetningene til å ta slike avgjørelser?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 12.02.1991

    Besvart: 06.03.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Den 18. januar 1991 førte en avsporing på Raumabanen til at to personer mistet livet. Grunnen til avsporingen er ifølge NSB tretthetsbrudd i skinnene. Hva kan samferdselsministeren gjøre for å forebygge slike ulykker?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 29.11.1990

    Besvart: 09.01.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "NSB har i sine forslag til ruteordning fra 2. juni 1991, som nå er til høring i fylkeskommuner og kommuner, foreslått at blant annet ekspress- togene skal sløyfe stopp ved flere stasjoner. Er samferdselsministeren enig i dette?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 23.05.1990

    Besvart: 30.05.1990 av samferdselsminister Lars Gunnar Lie

    "Samferdselsministerens personlige sekretær har uttalt følgende til Dagens Næringsliv 22. mai 1990: "NSB må ikke få hånd om den nye generasjon med lyntog. Lyntogene som blir en utfordrer til flyene i trafikken mellom de større byene, må drives etter private prinsipper." Er samferdselsministeren enig i denne uttalelsen?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 16.02.1990

    Besvart: 21.02.1990 av samferdselsminister Lars Gunnar Lie

    "Kristelig Folkepartis parlamentariske leder, Kåre Gjønnes, har i Dagsnytt radio, 16. februar 1990, kritisert tidligere samferdselsminister Kjell Borgen for ikke å ha lagt fram tilstrekkelige opplysninger om værforholdene på Hurum, der Gjønnes blant annet uttalte: "...han (Borgen) burde ha undersøkt værforholdene på Hurum bedre, slik at Stortinget fikk den informasjonen som gjør at prosjektet nå blir skrinlagt." Mener statsråden at denne kritikken er berettiget?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 07.02.1990

    Besvart: 14.02.1990 av samferdselsminister Lars Gunnar Lie

    "I bladet Dagens Næringsliv 6. og 7. februar 1990, er det reist spørs- mål om Samferdselsdepartementet satt inne med andre opplysninger angående NSBs godsdivisjons økonomi enn det som Stortinget ble gjort kjent med under behandlinga av NSBs budsjett for 1990. Kan statsråden bekrefte eller avkrefte dette?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 21.11.1989

    Besvart: 29.11.1989 av samferdselsminister Lars Gunnar Lie

    "Samferdselsministeren uttaler følgende om Norsk Jernbaneforbund til Akershus Arbeiderblad den 17. november 1989: "Jeg tror det var overraskende for et sterkt forbund, som har vært vant til å styre NSB, å bli møtt med klar tale og fast holdning. De har kanskje tidligere ikke vært møtt med en klar nok holdning." Hva mener samferdselsministeren med en slik uttalelse?"
  • Spørretimespørsmål fra Johan M. Nyland (A) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 15.02.1989

    Besvart: 15.02.1989 av samferdselsminister William Engseth

    "Avisen Dagningen viser i et oppslag den 7. februar 1989 til en kontroll Biltilsynet på Lillehammer har utført av lastebiler. Konklusjonen en skremmende. 80% av de kontrollerte bilene hadde mangler, og for 58% av dem dreide manglene seg om bremsene. Vil samferdselsministeren på grunnlag av slike opplysninger øke kontrollen av tyngre kjøretøyer på veiene?"