Guri Melby (V): Hvor mye vil den inngåtte budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt endre de norske klimagassutslippene i 2026, i forhold til den tabellen som er presentert på side 102 i «grønn bok» og som viser at Norge mangler 13,3 mill. tonn CO₂-ekvivalenter på å nå forpliktelsen i avtalen med EU om å redusere klimagassutslippene med 22,1 millioner tonn innen 2030, gjennom den såkalte innsatsfordelingsforordningen?
Begrunnelse
Den inngåtte avtalen mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt inneholder flere elementer som åpenbart svekker mulighetene ytterligere for å nå Norges forpliktelser i klimasamarbeidet med EU. Redusert veibruksavgift på bensin og mineralolje, redusert opptrapping av CO₂-avgift for veksthusnæringen, økt pendlerfradrag, sikre at fiskeflåten får adgang til å bunkre som skip i utenriksfart, ikke innføre avgift på mineralgjødsel, kompensasjonsordning for CO₂-avgift for å ivareta norsk innenriks sjøfarts konkurranseevne trekker alle i retning av et økte norske klimagassutslipp. Bare endringene i veibruksavgift utgjør ifølge flere en økning i klimagassutslipp på 200 000 tonn CO₂-ekvivalenter i 2026.
Konfrontert med dette på politisk kvarter på NRK, mandag 1. desember, sa Arbeiderpartiets Tuva Moflag, at sitat «Det er ikke slik at vi bare gjør noe med drivstoffavgiftene i dette budsjettet, vi gjør noe med flere elementer i avgiftspolitikken» og videre «jeg har ikke noe oppdaterte utslippstall på denne budsjettenigheten, med dette handler jo om å balansere ulike hensyn.»
Kan departementet hjelpe Tuva Moflag, og lage en oppdatert tabell i forhold til den som stod i grønn bok, og som viser effekt på de samlede norske klimagassutslippene som følge av den inngåtte budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet og MDG.