Skriftlig spørsmål fra Mirell Høyer-Berntsen (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:539 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 20.11.2025
Besvart: 26.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mirell Høyer-Berntsen (SV)

Spørsmål

Mirell Høyer-Berntsen (SV): Hva vil samferdselsministeren konkret gjøre, og når, for å sikre et stabilt og forutsigbart togtilbud på Sørlandsbanen, inkludert krav om punktlighet, erstatningstransport ved innstilte avganger, fremskyndet levering av nytt togmateriell og tiltak som hindrer at dagens situasjon svekker bosetting, arbeidsliv og pendlernes økonomi i Agder?

Begrunnelse

Situasjonen på Sørlandsbanen har de siste ukene vært kritisk, med en lang rekke innstilte avganger. Enkelte dager har halvparten av togene vært kansellert. Pendlerne opplever at innstillingene ofte skjer på svært kort varsel, og at det ikke settes opp erstatningstransport. Dette skaper store problemer for arbeidsreisende, studenter og pasienter med viktige avtaler. Mange rapporterer om vansker med å planlegge arbeidsdager og møter, og enkelte vurderer å si opp jobben eller har gått til det skritt å kjøpe pendlerleilighet i Kristiansand for å sikre seg mot togkaoset.
Pendlerne betaler over 2 000 kroner i måneden for et tilbud som beskrives som «aldri vært verre». Samtidig er alternativet, buss, både billigere og langt mer tidkrevende. For studenter og personer med sykehusavtaler eller arbeid som er situasjonen ekstra krevende, da det ikke er mulig å skylde på togproblemer i slike sammenhenger. Pendlerne opplever også at Go-Ahead, som driver Sørlandsbanen, er fraværende i kommunikasjonen og mangler en tydelig plan for å rette opp i problemene og gjenvinne tilliten.
Årsaken til problemene er at fire av åtte togsett er ute av drift på grunn av skader. Pendlerne reagerer på dårlig vedlikehold og beskriver togmateriell med vinduer lappet sammen med gaffateip og dører som er sperret av. Togene eies av det statlige selskapet Norske Tog, mens vedlikeholdsansvaret ble overført til Go-Ahead i sommer. Selskapet hevder de har «arvet problemene», men ansvaret for et fungerende togtilbud ligger hos staten.
Manglende punktlighet og kvalitet henger sammen med etterslep i investeringer helt tilbake til 1950- og 60-tallet. Selv om det er planlagt oppgraderinger og nytt togmateriell, vil dette først være på plass i 2027–2028. Det er derfor behov for strakstiltak for å sikre et stabilt og forutsigbart togtilbud nå, inkludert krav om erstatningstransport ved innstillinger, bedre vedlikehold og en plan for å gjenopprette tilliten til Sørlandsbanen. Uten dette risikerer vi at dagens situasjon svekker bosetting, arbeidsliv og tilliten til kollektivtransporten i Agder.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringens hovedprioritering for jernbanen i Nasjonal transportplan (2025-2036) er å øke innsatsen til drift, vedlikehold og fornying av infrastrukturen, for å bedre punktligheten og gjøre tog mer attraktivt for reisende og gods.
Bane NOR har planlagt og iverksatt vedlikehold- og fornyingsarbeid på Sørlandsbanen. I år er det blant annet gjort omfattende arbeid med fornyelse av kontaktledningsanlegg på strekningen. Med planen som ble lagt frem i NTP har Bane NOR anslått at forsinkelser og innstillinger på jernbanen vil reduseres med 30 % i løpet av planperioden.
Feil på infrastruktur er årsaken til en stor andel forsinkelser og innstillinger. Feil på togmateriell, tett trafikk og stramme ruteplaner er også viktige årsaker. Med tett trafikk og få omkjøringsmuligheter forplanter forsinkelser seg raskt over store deler av jernbanenettet når det oppstår feil.
Denne høsten har det vært særlige utfordringer på Sørlandsbanen knyttet til togmateriellet som brukes i fjerntog på strekningen. Jernbanedirektoratet har jevnlige oppfølgingsmøter med Go-Ahead om saken, og rapporterer nå at de forventer en bedring i situasjonen og at fjerntogene skal kjøres i henhold til avtalt ruteplan fra og med denne uken. Det er kjøpt nye fjerntog til Sørlandsbanen, som etter planen fases inn i 2028.
Togselskap forplikter gjennom trafikkavtale med Jernbanedirektoratet, å sette opp alternativ transport til reisende dersom togavganger innstilles, uavhengig av årsak til innstillingen. Enkelte stasjoner langs Sørlandsbanen ligger langt unna nærmeste leverandør av busstjenester, og det kan ta lang tid å skaffe busser. Fra enkelte stasjoner henviser derfor Go-Ahead kundene til neste togavgang fremfor å vente på alternativ transport.
Jernbanedirektoratet leder arbeidet med en tiltaksplan for bedre driftsstabilitet, hvor alle aktørene på jernbanen bidrar med totalt over 50 små og store tiltak som skal bidra til å bedre punktligheten på jernbanen. Blant tiltakene som vil kunne gi bedre punktlighet på Sørlandsbanen er justeringer i ruteplan fra 2026 og bedre vinterberedskap.