Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:524 (2025-2026)
Innlevert: 19.11.2025
Sendt: 19.11.2025
Besvart: 26.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil regjeringen foreta seg noe for å bidra til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge og eventuelt konkret hva?

Begrunnelse

Viser til mine gjentatte skriftlige spørsmål, spørretimespørsmål og representantforslag knyttet til en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge. Gjennom store deler av den forrige stortingsperioden skøv statsråden utvalget som vurderte den tredje rullebane på Gardermoen foran seg. Den rapporten kom for over 1 år siden. Det er derfor av interesse å høre om statsråden i denne stortingsperioden vil komme med konkrete tiltak som kan øke sannsynligheten for en gjenåpning av Moss lufthavn Rygge, og eventuelt hvilket tiltak. Det kan være alt fra å bedre inntektsmulighetene for en privat aktør gjennom å forbedre taxfree-ordningen, forhåndstilsagn for konsesjon etc. til å flytte noe av trafikken fra OSL til Rygge, alternativt be Avinor om å drifte Rygge. Det kan også være andre tiltak som kan være aktuelle og Fremskrittspartiet er åpne for alle mulige løsninger som kan bidra til en gjenåpning

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Erlend Wiborg viser selv til at han har stilt spørsmål om gjenåpning av Moss lufthavn Rygge flere ganger. Jeg har belyst en rekke sider ved saken både i tidligere skriftlige svar og debatt i Stortinget. Wiborg nevner selv følgende tiltak: «…å bedre inntektsmulighetene for en privat aktør gjennom å forbedre taxfree-ordningen, forhåndstilsagn for konsesjon etc. til å flytte noe av trafikken fra OSL til Rygge, alternativt be Avinor om å drifte Rygge».

Alle disse har jeg kommentert tidligere. Jeg viser til mine tidligere svar.

Jeg legger til grunn at vi er enige om at et eventuelt driftsselskap på Rygge ikke skal gis særbehandling. Eventuell lønnsomhet må komme av at de generelle rammevilkårene i bransjen gjør at det er markedsgrunnlag for drift. Regjeringen har som kjent bidratt til at den fiskale flypassasjeravgiften har blitt redusert med mer enn 600 millioner kroner per år fra om med 2025. I tillegg har den foreslått å kutte CO2-avgiften for innenlands luftfart fullstendig fra 2026. Dette vil spare bransjen for ytterligere om lag 460 millioner kroner per år.

Disse tiltakene monner, de likebehandler private og offentlige flyplasser og de likebehandler flyselskapene.