Skriftlig spørsmål fra Erling Sande (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:291 (2025-2026)
Innlevert: 30.10.2025
Sendt: 30.10.2025
Besvart: 05.11.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Erling Sande (Sp)

Spørsmål

Erling Sande (Sp): Kan statsråden svare på kva som vart resultatet av møte mellom Statens Vegvesen og Helsedirektoratet i august 2025 om regelverket knytt til førarkort for personer med synsfeltutfall, korleis det vidare arbeidet er tenkt og kva tid regelverkendringar kan forventast?

Begrunnelse

I eit svar til Stortinget i juni peika statsråden på at ein studie frå 2024 som konkluderte med at dagens metodar for undersøkingar av synsfelt knytt opp mot førareigenskapar, ikkje gjev eit riktig bilde av køyreeigenskapane til personar med synsfeltutfall. Det kan føre til at praksisen for tilbakekalling av førarrett med utgangspunkt i synsfeltutfall blir for streng.

Statsråden viste til ein pågåande prosess mellom Statens Vegvesen og Helsedirektoratet der det skulle vere ein møte i august 2025 for vidare arbeid med regelverksendringar. Statsråden viste til at arbeidet har høg prioritet. For personane dette gjeld er saka særs viktig, og at regelverksendringane dreg ut i tid påverkar livskvalitet og mobilitet. Det er difor viktig å få klargjort kva som vert gjort frå regjeringa si side for å kome vidare i dette arbeidet.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helsedirektoratet avholdt den 26. august 2025 et møte med deltakere fra Statens vegvesen, Norges optikerforbund og Norsk Oftalmologisk forening. Helsedirektoratet har opplyst at dette var et uformelt forberedende arbeidsmøte mellom de aktørene som arbeider med synsfeltproblematikken. Det ble derfor ikke skrevet referat fra møtet.

I møtet ba Helsedirektoratet om informasjon som ledd i planleggingen av utredningsarbeidet som skal gjøres.

Det ble i møtet informert om en ny metode for synsfeltundersøkelse, EDT – European Driving Test, og diskutert fordeler og ulemper med denne opp mot dagens metode, Esterman-testen.

Norsk oftalmologisk forening presenterte også bakgrunnen for å vurdere økt bruk av praktisk kjørevurdering som del av faktainnsamlingen om den konkrete fører før vurderingen av om helsekravene ved synsfeltutfall kan anses oppfylt.

Det ble også diskutert hvor mange personer som påvirkes av helsekrav til førerett ved synsfeltutfall. Det foreligger ikke tilgjengelig statistikk om dette. Statistikk fra årene 2018-2021 viser at omtrent 550 personer mistet føreretten årlig, fordi de ikke oppfylte helsekravene til syn. Denne kategorien omfatter alle krav til synsfunksjon, ikke bare synsfeltutfall.

Videre ble det vurdert at det burde avholdes et møte for å involvere brukere og få deres perspektiv og innspill. Dette møtet ble avholdt i regi av Helsedirektoratet 29. oktober 2025.

Innspillene fra brukerorganisasjonene vil bli brukt i det videre utredningsarbeidet.

Når Helsedirektoratet har innhentet og vurdert tilstrekkelige opplysninger, vil de foreta en oppsummering av disse og gi faglige råd til Helse- og omsorgsdepartementet.

Det kan ikke nå sies noe mer eksakt om når det kan forventes eventuelle endringer i regelverket, da det vil avhenge av hvilke valg som tas videre i prosessen.