Abid Raja (V): Mener statsråden at ruteendringene ved Svingen stasjon er med på å bidra til målsettingen om nullvekst i biltrafikken, og hva vil statsråden gjøre for at de mange hundre personene som daglig benytter Svingen stasjon skal kunne reise kollektivt også etter 14. desember?
Begrunnelse
Statsråden besvarte spørsmål i dokument nr. 15:45 (2025–2026) den 20. oktober. I svaret ble det presisert at ruteendringen er formålstjenlig fordi den gjør det lettere å unngå forsinkelser opp mot rutetabellen.
Regjeringen viser på sine egne nettsider til at «Byvekstavtalene er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle attraktive byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp. Effektiv arealbruk, virkemidler som reduserer bilbruk og tilrettelegging for klima- og miljøvennlig transport er avgjørende for å få en slik utvikling. Målet er å stanse veksten i persontransport med bil – ofte omtalt som nullvekstmålet.»
Svingen stasjon ligger øst for Glomma i Fetsund, i Lillestrøm kommune. Lillestrøm kommune er avtalepartner i byvekstavtalen for Oslo. Svingen stasjon er det eneste togstoppet på denne siden av Glomma, og toget er det eneste kollektive transporttilbudet i området.
Kommunestyret i Lillestrøm har enstemmig vedtatt at de er negative til redusert rutetilbud langs jernbanelinjene, og til nedleggelse av togstasjoner både på Kongsvingerbanen og Hovedbanen. Kommunestyret har også vedtatt at de ønsker å vurdere en eventuell flytting av Svingen stasjon for å bedre stasjonens utforming og pendlerparkering.
I statsbudsjettet for 2025 reduserte regjeringen overføringene til Akershus fylkeskommune med nær en kvart milliard kroner gjennom utgiftsutjevningen. Samtidig varsles det svært krevende økonomiske rammer for kollektivtrafikken i fylkeskommunene, blant annet som følge av store kostnadsøkninger.
Passasjerene som i dag benytter Svingen stasjon, henvises nå til å reise fra Fetsund stasjon – på motsatt side av Glomma. Gangveien dit går over jernbanebroen, parallelt med togsporet. Turen tar om lag 15 minutter i tillegg til den veien reisende allerede har til Svingen stasjon, og gangveien er sjelden måkt og strødd vinterstid. Alternativet er å kjøre rundt, noe som innebærer å stå i kø over Fetsundbrua, som i dag har to felt og årsdøgntrafikk på nærmere 18 000 kjøretøy.