Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:262 (2025-2026)
Innlevert: 27.10.2025
Sendt: 27.10.2025
Besvart: 31.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Mener statsråden at ruteendringene ved Svingen stasjon er med på å bidra til målsettingen om nullvekst i biltrafikken, og hva vil statsråden gjøre for at de mange hundre personene som daglig benytter Svingen stasjon skal kunne reise kollektivt også etter 14. desember?

Begrunnelse

Statsråden besvarte spørsmål i dokument nr. 15:45 (2025–2026) den 20. oktober. I svaret ble det presisert at ruteendringen er formålstjenlig fordi den gjør det lettere å unngå forsinkelser opp mot rutetabellen.
Regjeringen viser på sine egne nettsider til at «Byvekstavtalene er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle attraktive byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp. Effektiv arealbruk, virkemidler som reduserer bilbruk og tilrettelegging for klima- og miljøvennlig transport er avgjørende for å få en slik utvikling. Målet er å stanse veksten i persontransport med bil – ofte omtalt som nullvekstmålet.»
Svingen stasjon ligger øst for Glomma i Fetsund, i Lillestrøm kommune. Lillestrøm kommune er avtalepartner i byvekstavtalen for Oslo. Svingen stasjon er det eneste togstoppet på denne siden av Glomma, og toget er det eneste kollektive transporttilbudet i området.
Kommunestyret i Lillestrøm har enstemmig vedtatt at de er negative til redusert rutetilbud langs jernbanelinjene, og til nedleggelse av togstasjoner både på Kongsvingerbanen og Hovedbanen. Kommunestyret har også vedtatt at de ønsker å vurdere en eventuell flytting av Svingen stasjon for å bedre stasjonens utforming og pendlerparkering.
I statsbudsjettet for 2025 reduserte regjeringen overføringene til Akershus fylkeskommune med nær en kvart milliard kroner gjennom utgiftsutjevningen. Samtidig varsles det svært krevende økonomiske rammer for kollektivtrafikken i fylkeskommunene, blant annet som følge av store kostnadsøkninger.
Passasjerene som i dag benytter Svingen stasjon, henvises nå til å reise fra Fetsund stasjon – på motsatt side av Glomma. Gangveien dit går over jernbanebroen, parallelt med togsporet. Turen tar om lag 15 minutter i tillegg til den veien reisende allerede har til Svingen stasjon, og gangveien er sjelden måkt og strødd vinterstid. Alternativet er å kjøre rundt, noe som innebærer å stå i kø over Fetsundbrua, som i dag har to felt og årsdøgntrafikk på nærmere 18 000 kjøretøy.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I svar på dokument nr 15:45 (2025-2026) viser jeg til at Bane NORs endringer, som dessverre gir et redusert tilbud for reisende til og fra Svingen stasjon, vil bedre punktligheten og gjøre togtilbudet bedre for svært mange reisende i Oslo-området. Disse forbedringene gjør ruteplanen mer realistisk og vil bidra til målsetningen om nullvekst i biltrafikken.

Bane NORs faglige vurdering er at endringen i stoppmønster for linje R14 på Kongsvingerbanen er nødvendig for å bedre punktligheten. Derfor har Bane NOR tildelt kapasitet i den årlige kapasitetsfordelingsprosessen som medfører at Vys grunnrutetog på linje R14 ikke kan stoppe mellom Sørumsand og Fetsund. Dette innebærer at Svingen stasjon, etter ruteomleggingen 14. desember i år, får to stopp i medstrøms rushtid om morgenen mot Oslo og to om ettermiddagen fra Oslo. Reisende på øvrige tidspunkter, kan bruke Fetsund stasjon eller andre jernbanestasjoner i området, samt eksisterende busstilbud.