Pål Morten Borgli (FrP): Kan statsråden grunngi hvorfor Staten ved Kommunal- og distriktdepartementet bruker så mye av fellesskapets ressurser på byggesaker når det foreligger enstemmige avgjørelser i Høyesterett der staten går på nederlag.
Syns statsråden at denne type ressursbruk er riktig i en tid der lokale vedtak skal tillegges mer vekt, og hvorfor har ikke staten mer tillit til kommunepolitikere som gjør grundige vurderinger i byggesaker?
Begrunnelse
I en tid der de fleste partiene har lovet å styrke det lokale selvstyre, og rydde i regler, retningslinjer, bestemmelser, lover og byråkrati opplever privatpersoner, bedrifter, lag, foreninger, lokalpolitikere og regionalpolitikere at det motsatte skjer.
Høyesterett (HR-2024-2211-A, avsagt 3. desember 2024) kom til at en brygge fra 1970-tallet ikke var ulovlig oppført slik kommunene/staten hadde påstått, fordi den ikke etter Høyesterett lå innenfor den meldepliktige definisjonen i bygningsloven (1965) § 84 nr. 1 slik den ble anvendt av kommunen. Dette betyr at eldre brygger i enkelte tilfeller kan anses som lovlige selv om det ikke foreligger byggemelding.
Høyesteretts avgjørelse er tolknings-/presedens-relevant: flere kommuner hadde lagt ulovlighetssaker på is i påvente av denne dommen, fordi den avklarer hvorvidt gamle brygger uten byggemelding må anses ulovlig varige konstruksjoner.
Etter dommen har Bergen kommune besluttet å snu i behandlingen og vurdere om lag 100 saker på nytt — kommunens praksis skal nå harmonisere med Høyesteretts prinsipper og sette strek i en rekke eldre saker (bl.a. saker som gjelder tiltak før midten av 1980-tallet). Dette er en klok beslutning og viser lokaldemokrati i praksis, og respekt for domstolene.
Nå ser vi imidlertid en ny sak som er anket inn til Høyesterett av Staten ved Kommunal- og distriktdepartementet. Domsslutning er her:
1. Statsforvalteren i Innlandets vedtak 2. september 2022 om brygge på gnr. 53 bnr. 55, i Bærum kommune er ugyldig.
2. Staten v/Kommunal- og distriktsdepartementet betaler innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse 702 109 – sjuhundreogtotusenetthundreogsju – kroner i sakskostnader for lagmannsretten til Trond-Erik Akre Thorvaldsen og Julia Oline Leidal.
3. Staten v/Kommunal- og distriktsdepartementet betaler innen 2 – to – uker fra dommens forkynnelse 610 421 – sekshundreogtitusenfirehundreogtjueen – kroner i sakskostnader for tingretten til Trond-Erik Akre Thorvaldsen og Julia Oline Leidal.
Det er mange tiltakshavere som på 70,80,90 og langt inn i 2000-tallet har blitt muntlig fortalt fra forvaltningen at tiltaket er helt ok. Mange har også blitt veiledet inn i problemer av saksbehandlere i flere tilfeller.