Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2832 (2023-2024)
Innlevert: 17.09.2024
Sendt: 18.09.2024
Besvart: 24.09.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hvordan kan statsråden forsvare at det vil bli en reduksjon døgnplassene hos ideelle aktører, når han tilsynelatende fremstår å være opptatt av at også ideelle aktører skal ha stor plass innenfor tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TBS)?

Begrunnelse

I anskaffelsen fra Helse Sør Øst innenfor tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TBS) er representanten opplyst om at ideelle institusjoner ikke har fått anledning til å gå i dialog med Helse Sør Øst om sine behandlingstilbud. Spørsmålsstiller er klar over at HSØ vil at pris skal vektes 60 % og kvalitet 40 % (Dette betyr at kvalitet nå vektes ned og resultatet kan bety at færre personer vil lykkes) Det uttrykkes også sterk bekymring over at ingen tilsynelatende vet hvor lista skal ligge for å være innenfor eller utenfor, hverken når det gjelder kvalitet eller pris. Institusjonene har kun fått tilbakemelding på om det er høy, middels eller lavt nivå de har levert tilbud. Dette skaper mye både frustrasjon, bekymringer samt utfordringer, og kan bidra til at institusjoner som har eksistert lenge og som leverer gode tilbud med gode resultater kan forsvinne nærmest over natten.
Under en lederkonferanse for ledere innenfor TBS den 12. og 13. september har representanten fått vite at statsråden uttalte at det er viktig å bevare den gode kvaliteten på behandlingen som gis rundt omkring på ulike rusinstitusjoner. Videre skal statsråden ha uttalt at det er regjeringens mål å prioritere dette området, og at særlig fokus på unge er svært viktig å forbedre og opprettholde. Statsråden sa også at ideelle aktører skal ha stor plass i feltet, men undertegnede er kjent med at dette skaper stor usikkerhet og mange spørsmål all den tid man kan forvente at 134 av døgnplassene hos ideelle aktører nå vil forsvinne gjennom dette anbudet som skal gjøres av Helse Sør Øst.
Representanten undres hvordan statsråden ikke virker å ta tak i fagfeltets store bekymring for resultatet av dette anbudet, og er bekymret for at det vil bidra til at døgnplassene forsvinner raskt for en sårbar gruppe.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Regjeringen ønsker å videreutvikle det gode samarbeidet med ideelle aktører innenfor helse- og omsorgssektoren, og utnytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket for å prioritere ideelle tjenesteytere og langsiktige avtaler basert på kvalitet.
Det er de regionale helseforetakene som har ansvar for å vurdere behovet for spesialisthelsetjenester og faktisk tilby disse tjenestene til befolkningen i eget geografisk område – et ansvar de kan ivareta enten gjennom tjenester gitt av egne helseforetak eller ved kjøp av tjenester fra private. Den pågående anskaffelsen innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) i Helse Sør-Øst RHF, bygger på en faglig behovsvurdering som ble gjennomført i regionen i 2022. Det har skjedd en utvikling i den faglige innretningen innen dette fagfeltet siden anskaffelsen som sist ble gjennomført i regionen i 2012. Denne endringen reflekteres i dagens anskaffelse og medfører at det etterspørres noe endrede tjenester for å møte fremtidige behov.
Helse Sør Øst RHF har i forbindelse med dette spørsmålet blitt bedt om å gi en orientering om den pågående TSB-anskaffelsen. De opplyser at det er lagt til grunn at man i fremtiden skal ha kortere oppholdstid og at det i større grad legges opp til sekvensiell behandling. Dette innebærer at den enkelte pasient fortsatt kan ha lange behandlingsforløp, men hvor innretning på behandlingen og oppholdstid vil kunne endres underveis i behandlingsforløpet.
Anskaffelsen som nå gjennomføres legger til rette for at det skal kunne behandles like mange pasienter hos private leverandører som i dag. I tillegg til dette vil det polikliniske tilbudet i helseforetakene bli styrket med tanke på oppfølging i etterkant av lange døgnopphold. Denne faglige dreiningen og helseforetakenes styrkede kapasitet medfører at det er etterspurt færre døgnbaserte tilbud i den pågående anskaffelsen sammenliknet med dagens avtaler.
Kravspesifikasjonen i den pågående anskaffelsen inneholder 23 generelle kvalitetskrav, som gjelder uavhengig av delytelse, og mellom 5 og10 spesifikke krav knyttet til den enkelte delytelsen.
De generelle kravene dekker både krav til tilbudets struktur (lokaler og tilgjengelighet, kvalitetssikring, registrering og rapportering, henvisning og inntaksrutiner) og krav til prosess (kompetanse/kompetanseutvikling, faglig innhold, brukermedvirkning, samarbeid og oppfølging, evaluering av behandlingen, samt fagutvikling og utdanning). De spesifikke kravene dekker mer konkrete forhold knyttet til behandlingstilbudet, samt bemanning og kompetanse (med bl.a. minstekrav til bemanning). Den store andelen av såkalte ikke-evalueringskrav er med på å definere nivået av kvalitet som forventes av de private tilbyderne for å kunne levere tjenester på spesialisthelsetjenestenivå. Helse Sør-Øst RHF er av den oppfatning at disse minstekravene til kvalitet er lagt på et tilstrekkelig høyt nivå til at alle tilbud som vurderes som aktuelle i den pågående anskaffelsen vil sikre et faglig forsvarlig behandlingstilbud på spesialisthelsetjenestenivå.
I tillegg til disse minstekravene kommer tre evalueringskrav per delytelse, som inngår i vurderingen av tildelingskriteriet kvalitet – og som dermed vurderes opp mot tilbudenes pris. Det er med andre ord merverdi knyttet til kvalitet ut over minimum kvalitetsnivå, som er forutsetning for å kunne levere behandling for pasientgruppen innenfor spesialisthelse-tjenesten, som vektes opp i mot pris. Helse Sør-Øst RHF understreker at det er verdt å merke seg at prisen i stor grad bestemmes av mengden personell og dens kompetanse og erfaring. Begge deler er i betydelig grad krav-satt gjennom ikke-evalueringskravene i anbudet (f.eks. krav til lege- og psykologspesialister, sykepleierdekning, nattevakter mv.).
Oppsummert opplyser Helse Sør-Øst RHF at det kun er tre av de gjennomsnittlig totalt 34 kvalitetskravene per delytelse (dvs. ca. 9% av kravene i antall), som inngår i tildelingskriteriet kvalitet – og som vektes med 40% i tilbudsevalueringen. Helse Sør-Øst RHF er av den oppfatning at de øvrige minstekravene til kvalitet er lagt på et tilstrekkelig høyt nivå til at alle tilbud som faktisk vurderes som aktuelle i den pågående anskaffelsen vil gi et faglig forsvarlig behandlingstilbud på spesialisthelsetjenestenivå, uavhengig av tilbudenes rangering i sammenligningen. En høyere vekting av tildelingskriteriet kvalitet i denne anskaffelsen kunne derimot ha medført at man hadde pådratt seg en uforholdsmessig høy merkostnad for en mindre relevant forskjell i kvalitet.
Helse Sør-Øst RHF opplyser videre at det er gjennomført to forhandlingsrunder med tilbyderne. Forhandlingskorrespondansen med de enkelte tilbydere er unntatt offentlighet, jfr. Offl §13 jf. Fvl §13.2. I tillegg er det lagt ut en generell informasjon i Mercell som gjør den enkelte tilbyder bedre i stand til å vurdere tilbakemeldinger som de har mottatt. Helse Sør-Øst RHF har vurdert at de ikke kan gi mer utfyllende informasjon i forhandlingene samtidig som taushetsplikt og konkurransehensyn ivaretas.
Avslutningsvis opplyser Helse Sør-Øst RHF at de for å ivareta pasientene vil inngå avviklingsavtale med eventuelle leverandører som ikke får videreført avtale, eller som får en betydelig redusert avtale.