Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2760 (2023-2024)
Innlevert: 11.09.2024
Sendt: 12.09.2024
Besvart: 20.09.2024 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva vil statsråden konkret gjøre for å klargjøre hva som gjelder for kommunene når det kommer til usikkerheten knyttet til lovverket og om ubetjente butikker skal få selge alkohol?

Begrunnelse

Det er i dag stor usikkerhet og ulikhet blant kommunene når det kommer til ubetjente butikkers mulighet til å selge alkohol. Helsedirektoratet har på sin side kommunisert at det ikke er mulighet for det. Merkur-programmet, som forøvrig også er kommunal- og moderniseringsdepartementets utvikling- og kompetanseprogram for butikker i distrikts-Norge, er klar på at siden det ble lagt til rette for ubetjent alkoholsalg med fingeravtrykk og kameraer så har det ikke vært noen merknader på at det ikke blir fulgt opp i henhold til lovverket.
Disse to statlige instansene har altså vidt forskjellig synspunkter på spørsmålet.
Undertegnede mener dette er et veldig godt eksempel på at dagens alkoholregulering er helt utdatert, og at det får negative konsekvenser for næringsliv og folk. I tillegg vet vi at dette praktiseres helt ulikt i ulike kommuner, nettopp fordi det er usikkerhet knyttet til hva som er mulig i henhold til regelverket.
Undertegnede frykter videre at dette får store konsekvenser for en del av de 100 butikkene som har fått tillatelse til å selge alkohol i ubetjente butikker dersom Helsedirektoratets vurdering skal legges til grunn. Mange nærbutikker er et nav i bygder med ekstratjenester som post, apotekvarer og drivstoff.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Det vises til svar på spørsmål 2734 fra representanten Sveinung Rotevatn.
Alkohol er ingen vanlig vare, men en vare som kan medføre skader for den som drikker og tredjeparter. Omsetning av alkohol er derfor regulert i alkoholloven. Loven har som mål å i størst mulig utstrekning begrense de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.
Kontrollert salg og begrenset tilgjengelighet er sentrale virkemidler for å redusere skadene av alkohol.
Bevillingshaver har ansvar for ikke å selge alkohol;
• til mindreårige
• til personer som er åpenbart påvirket av rusmidler
• i situasjoner hvor det er mistanke om kjøp for langing
• utenfor lovlige salgstider.

Bevillingshaver må videre påse at det ikke drikkes alkohol i selve salgslokalet.
Det er følgelig flere forhold enn kontroll av alder som skal sikres ved salg av alkohol. Selv om det skulle finnes et tilfredsstillende system for å kontrollere alder, er dette m.a.o. ikke tilstrekkelig. De selvbetjente butikkene har i dag kontrollsystemer og kameraovervåking som er ment å ivareta alkohollovens bestemmelser. Ny teknologi åpner opp for nye muligheter. Forutsatt at det dokumenteres at de tekniske løsningene i tilstrekkelig grad sikrer at kravene kan oppfylles, spesielt forbudet mot salg og utlevering av alkoholholdig drikke til personer som er åpenbart ruspåvirket, vil regjeringen utrede hvilke endringer som må foretas i regelverket for å tilpasse det til også å omfatte ubetjent salg.
Det å kunne ha ubetjente butikker i distriktene er av stor betydning for lokalsamfunnet, både for fastboende og for besøkende. Derfor mener jeg vi må etterstrebe å finne løsninger som både ivaretar alkoholpolitiske hensyn og som gjør det mulig å ha ubetjente butikker i Distrikts-Norge.