Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2628 (2022-2023)
Innlevert: 22.06.2023
Sendt: 23.06.2023
Besvart: 29.06.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hva mener regjeringen om at det er forskjell på håndhevingsrettighetene for barn som mobbes i barnehagen og i skolen, og vil statsråden vurdere å fremme forslag om en nøytral klageinstans for barn i barnehagen?

Begrunnelse

Skoleelever kan klage inn mobbing, krenkelser og utestengelser til statsforvalteren. Det følger av opplæringsloven. I Prop. 96 L (2019-2020) foreslo regjeringen å innføre regler om det psykososiale barnehagemiljøet. Den gang foreslo man ikke å innføre rettighetsbestemmelser og en håndhevingsordning, men regjeringen holdt det åpent om man ville innføre dette senere dersom det viste seg at barnehagene ikke oppfyller pliktene de blir pålagt.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Arbeidet med trygt og godt barnehagemiljø er et prioritert område for regjeringen. Alle barnehager skal jobbe systematisk med å sikre og utvikle barnehagemiljøet i tråd med regelverket for psykososialt barnehagemiljø.
Barnehagene skal jobbe for at alle barn har det trygt og godt i barnehagen, og alle ansatte har en plikt til å følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Hvis et barn opplever at det ikke er trygt og godt å være i barnehagen, skal det gjøres noe med det.
Hvis et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, kan foreldrene ta det opp med ledelsen i barnehagen, barnehageeieren eller kommunen eller statsforvalteren som tilsynsmyndighet. Tilsynsmyndigheten velger selv hvilke barnehager den vil føre tilsyn med basert på en risikovurdering. Hvis kommunen mener det er risiko for at en barnehage ikke oppfyller kravene i barnehageloven kapittel 8 (VIII), kan den åpne tilsyn med den aktuelle barnehagen.
Reglene om barnehagemiljø kom i 2021, og det er for tidlig å konkludere på hvordan lovverket fungerer. Som det framgår av regjeringens strategi Barnehagen for en ny tid - Nasjonal barnehagestrategi mot 2030 punkt 3.2 vil regjeringen styrke kunnskapsgrunnlaget om barns trivsel i barnehagen og barnehagenes arbeid med å følge opp bestemmelsen om et trygt og godt barnehagemiljø.
Utdanningsdirektoratet har derfor fått et oppdrag om å kartlegge og vurdere hva slags kompetanse skolene og barnehagene trenger for å bli bedre på å bygge trygge og gode barnehage- og skolemiljø. Som en del av dette har direktoratet igangsatt en evaluering av barnehagesektorens etterlevelse og forståelse av barnehagens kapittel 8 (VIII) om psykososialt barnehagemiljø.
I tillegg skal Utdanningsdirektoratet lyse ut et forskningsoppdrag om hvordan barna trives i barnehagen og opplever barnehagetilbudet, fra barns eget perspektiv.
Et trygt og godt barnehagemiljø forutsetter først og fremst at barnehagepersonalet har kompetanse til å arbeide med dette. Derfor er det blitt satset mye på kompetanseutviklingstiltak som skal støtte barnehagenes arbeid med å utvikle et trygt og godt barnehagemiljø. Som det framgår av regjeringens strategi punkt 3.2, vil kompetanseheving på dette området være prioritert fremover.
Innføring av rettighetsbestemmelser og en håndhevingsordning eller klageordning i barnehageloven, er ett av flere tiltak som det kan være aktuelt å utrede nærmere. Det er imidlertid ikke gitt at en håndhevingsordning lik den vi har på skoleområdet er egnet for barnehagene.
Når vi har fått mer kunnskap om hvordan regelverket på barnehageområdet virker og bidrar til et trygt og godt miljø for barna og hvordan barna i barnehagen trives, vil jeg se nærmere på hvilke nye tiltak det eventuelt er behov for.