Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1385 (2022-2023)
Innlevert: 16.02.2023
Sendt: 16.02.2023
Besvart: 23.02.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Kan statsråden gi en månedlig oversikt over hvor mange personer som har mistet retten på arbeidsavklaringspenger (AAP) uten å være ferdig avklart mot enten arbeid eller uføretrygd siden oktober 2022, og i tillegg de som ikke har mottatt nytt AAP-vedtak etter å ha nådd makstiden på sitt AAP-løp?

Begrunnelse

I tidligere svar fra Arbeids og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (Dokument nr. 15:2625 (2020-2021)) har det kommet frem at det i snitt er over 120 AAP-mottakere i måneden som ikke mottar vedtak om opphør av sin AAP minst to uker før nådd makstid. Vi ønsker å følge opp denne problemstillingen og ber derfor om nye tall fra Nav.
Det er ved siden av dette kommet inn varsler om at flere AAP-mottakere ikke opplever en avbruddsfri inntektssikring og blir stående uten en løpende inntekt mellom to AAP-løp i opp mot flere måneder. Arbeidsrutinene til Nav sier at en AAP-sak skal være ferdig behandlet hos Nav lokalt fem uker før eksisterende AAP-løp går ut. Da skal også en eventuell ny AAP-søknad være ferdig behandlet og saken skal sendes over til Nav Arbeid og ytelser som skal fatte sine vedtak, og sende ut til AAP-mottaker to uker før eksisterende vedtak går ut.
Regjeringen har gjennom Hurdalsplattformen lovet at personer som mottar arbeidsavklaringspenger får forlengelse dersom de ikke er ferdig avklart fra NAV eller helsevesenet. På denne bakgrunn ønsker jeg å følge opp med å få svar på hvor mange som opplever å få et opphold i sine løpende utbetalinger mellom to AAP-løp.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Lovendringen som trådte i kraft 1. juli 2022 avviklet karensperioden og endret unntaksreglene for varighet. Avviklingen av karensperioden betyr at en AAP-mottaker som ikke er ferdig avklart til arbeid eller uføretrygd ved utløpet av maksimal stønadsperiode, vil kunne søke om å få innvilget en ny stønadsperiode umiddelbart etter den forrige.
I svaret fra tidligere arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (Dokument nr. 15:2625 (2020–2021)) ble det vist til statistikk over saker til behandling der mottakerne hadde gått ut maksimal stønadsperiode uten at deres sak var ferdig vurdert for videre rett til arbeidsavklaringspenger, og som dermed ikke hadde et vedtak. Denne statistikken var basert på manuelle tellinger som ble foretatt av enhetene i NAV Arbeid og ytelser som behandler søknader om arbeidsavklaringspenger. Disse tellingene ble avsluttet i august 2021. Arbeids- og velferdsdirektoratet har dermed ikke lenger statistikk på dette.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har heller ikke kvalitetssikrede tall på hvor mange som får opphold i sine løpende utbetalinger mellom to AAP-løp. Det finnes heller ikke statistikk over årsak til opphold i utbetalingene eller til at personer slutter på arbeidsavklaringspenger.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at noen AAP-mottakere har opplevd at de har fått opphold i sine løpende utbetalinger etter at det nye regelverket ble vedtatt. Dette er beklagelig og er noe etaten er opptatt av å unngå. Blant annet er det utarbeidet rutiner som skal sørge for at brukerne får tett oppfølging mot slutten av stønadsperioden og at de skal få veiledning om at de må søke for å kunne få en ny periode. Arbeids- og velferdsetaten skal også behandle saken før den opprinnelige perioden utløper, forutsatt at slik søknad faktisk er fremmet. Arbeids- og velferdsdirektoratet følger opp både NAV-kontorene og NAV Arbeid og ytelser på at disse rutinene følges, og vurderer fortløpende om rutinene må endres.