Kirsti Bergstø (SV): Hva er bakgrunnen for og konsekvensene av forsinkelsene i Navs IT-prosjekt «Prosjekt 3» og hvilke grep vil statsråden ta for å sikre kortere behandlingstid på søknader om sykepenger?
Begrunnelse
Klassekampen har på nyåret kunnet fortelle om forsinkelser på et IT-prosjekt i Nav, og at kostnadsrammen som ble fastsatt til 872 millioner kroner er brukt opp. Dette har blant annet ført til svært lang saksbehandlingstid ved klager på avslag fra Nav om sykepenger, noe som har gjort at folk har havnet i en krevende økonomisk situasjon. Enkelte har pådratt seg kredittgjeld som følge av dette. Ifølge Klassekampen står 3400 nordmenn i kø for å få behandlet sakene sine, og at 500 av disse har ventet i over ett år. Prosjektet skulle føre til innsparinger i Navs budsjetter allerede fra 2022, men ettersom midler til Prosjekt 3 ble avsluttet i 2022 må Nav bruke av egne driftsbudsjetter for å fullføre IT-prosjektet. Dette kan i ytterste konsekvens gå utover andre tjenester i Arbeids- og velferdsetaten. I Klassekampen den 11. januar opplyser statsråden om at det vil ta flere år før endelig sluttdato for prosjektet, uten å videre opplyse om nærmere oppfølging og kontroll fra politisk ledelse i departementet. Når økonomisk gevinst i tillegg tas ut før oppdraget er realisert, må det gjøres rede for hva dette går på bekostning av og hvilke grep som tas for å bøte på situasjonen.