Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:1055 (2022-2023)
Innlevert: 18.01.2023
Sendt: 18.01.2023
Besvart: 25.01.2023 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hva er bakgrunnen for og konsekvensene av forsinkelsene i Navs IT-prosjekt «Prosjekt 3» og hvilke grep vil statsråden ta for å sikre kortere behandlingstid på søknader om sykepenger?

Begrunnelse

Klassekampen har på nyåret kunnet fortelle om forsinkelser på et IT-prosjekt i Nav, og at kostnadsrammen som ble fastsatt til 872 millioner kroner er brukt opp. Dette har blant annet ført til svært lang saksbehandlingstid ved klager på avslag fra Nav om sykepenger, noe som har gjort at folk har havnet i en krevende økonomisk situasjon. Enkelte har pådratt seg kredittgjeld som følge av dette. Ifølge Klassekampen står 3400 nordmenn i kø for å få behandlet sakene sine, og at 500 av disse har ventet i over ett år. Prosjektet skulle føre til innsparinger i Navs budsjetter allerede fra 2022, men ettersom midler til Prosjekt 3 ble avsluttet i 2022 må Nav bruke av egne driftsbudsjetter for å fullføre IT-prosjektet. Dette kan i ytterste konsekvens gå utover andre tjenester i Arbeids- og velferdsetaten. I Klassekampen den 11. januar opplyser statsråden om at det vil ta flere år før endelig sluttdato for prosjektet, uten å videre opplyse om nærmere oppfølging og kontroll fra politisk ledelse i departementet. Når økonomisk gevinst i tillegg tas ut før oppdraget er realisert, må det gjøres rede for hva dette går på bekostning av og hvilke grep som tas for å bøte på situasjonen.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Først vil jeg si at det er uheldig at ny sykepengeløsning i Prosjekt 3 i IKT-moderniseringen i Arbeids- og velferdsetaten ikke er ferdigstilt innen utgangen av 2022. Det betyr for det første at mange sykepengesaker fortsatt må behandles med mye manuell saksbehandling i gammel løsning, dvs. i Infotrygd. For det andre betyr det at kostnadene ved å ferdigstille sykepengeløsningen blir høyere enn antatt ved oppstarten av prosjektet i 2019.
Som departementet opplyste om i Prop. 1 S (2022-2023), ble Prosjekt 3 avsluttet i 2022 innenfor den kostnadsrammen på 872 mill. kroner som var bevilget, men det gjenstår fortsatt arbeid for å kunne behandle alle sykepengesaker i ny sykepengeløsning. Prosjektet har før det ble avsluttet levert ferdig nye løsninger for stønad ved pleie av syke barn, pleie av nærstående, opplæringspenger, barnetrygd og stønad til enslig mor eller far. Disse løsningene gir nå gevinster både for brukere og for NAV. For sykepenger er det utviklet en ny løsning som nå kan behandle om lag 36 pst. av de om lag 3,5 millioner søknader etaten mottar i året. Av kostnadsrammen på 872 mill. kroner til Prosjekt 3 er om lag 367 mill. kroner benyttet til sykepengeløsningen.
Som representanten påpeker, er saksbehandlingstiden for å behandle en klage på et vedtak om sykepenger 52 uker i førsteinstans (NAV Arbeid og Ytelser). I klageinstans er ventetiden nå 12 uker. Dette er absolutt ikke bra nok, og etaten har forsikret meg om at det umiddelbart settes inn tiltak for å redusere saksbehandlingstiden så raskt som mulig.
Årsaken til den lange ventetiden på klagebehandling på sykepenger er i første rekke at Arbeids- og velferdsetatens drift fremdeles er preget av ettervirkningene av koronapandemien. Under pandemien stod Arbeids- og velferdsetaten i en situasjon med historisk store mengder med søknader. I tillegg var det som følge av pandemien en rekke nye oppgaver som følge av midlertidige endringer i regelverk. Den krevende situasjonen ble forsterket ved at effektiviteten i saksbehandlingen ble redusert som følge av innføring av nye systemløsninger. Det resulterte i at etaten måtte prioritere sin kapasitet til å behandle nye søknader om sykepenger fremfor klagebehandlingen. Dette har dessverre medført et stort etterslep og lange saksbehandlingstider på klagesaker. Søknader som gjelder sykemeldte arbeidstakere er blitt prioritert for å sikre at de som søker om sykepenger ikke står uten penger. I disse sakene er saksbehandlingstiden nå tilnærmet normalisert.
Arbeids- og velferdsetaten har orientert meg om at det fortsatt gjenstår arbeid med å videreutvikle funksjonalitet før alle sykepengesaker kan behandles i nytt system. Årsaken til at dette har tatt lengre tid enn planlagt, skyldes at kompleksiteten i å automatisere sykepengeregelverket er større enn det man la til grunn i 2018. Videre har de ekstra utviklingsoppgavene NAV fikk under koronapandemien påvirket arbeidet. Kostnadene ved gjenstående arbeider vil Arbeids- og velferdsetaten nå dekke innenfor rammene av det budsjettet de hvert år setter av til digitaliseringstiltak. En konsekvens av at utviklingen av sykepengeløsningen tar lenger tid, er at etaten må skyve på enkelte andre digitaliseringstiltak de ønsker å prioritere.
Etaten opplyser nå at de i sine foreløpige anslag setter av ca. 29 mill. kroner i 2023 til videreutvikling av sykepengeløsningen. Direktoratet vurderer at det da vil være mulig å ferdigstille funksjonalitet for direkte utbetaling til arbeidstakere, slik at om lag 70 pst. av sakene vil kunne behandles i løsningen innen utgangen av 2023. De sakene som ennå ikke kan behandles i ny løsning, vil i mellomtiden bli behandlet på samme måte som tidligere i det gamle systemet Infotrygd.
Arbeids- og velferdsdirektoratet arbeider nå med å kvalitetssikre fremdriftsplanen for sykepengeløsningen. Det er fortsatt usikkert hvor raskt og til hvilken kostnad etaten kan ferdigstille en løsning for gjenstående saker til bl.a. selvstendig næringsdrivende og frilansere. Det vil ikke minst avhenge av i hvor stor grad løsningen for arbeidstakere i neste omgang kan gjenbrukes til de gjenstående sakstypene. Det er derfor ikke mulig å si hvor lang tid det vil ta før alle saker kan tas inn i ny løsning. Direktoratet har varslet at det kan ta noen år før alle sakstyper er i ny løsning. Departementet vil ha tett dialog med Arbeids- og velferdsdirektoratet om fremdriften og konsekvensene av forsinkelsene.
Ettersom etaten fortsatt må behandle mange av sykepengesakene i den gamle løsningen Infotrygd, vil gevinstene som følge av høy automatiseringsgrad i ny løsning bli forskjøvet i tid. Systemer som innebærer så høy automatiseringsgrad, gir betydelige gevinster, ikke minst for arbeidsgivere og personbrukere. Samtidig erfarer etaten at de nye løsningene også er mer kostnadskrevende å forvalte /vedlikeholde enn de gamle systemene, ettersom langt mer av saksbehandlingen er innebygd i systemene. Dette betyr både mindre manuelt arbeid og større grad av likebehandling og rettssikkerhet for brukerne.
For å unngå at nye systemer raskt blir utdatert og/eller at det må foretas nyinvesteringer etter noen år, har direktoratet erfart at det er behov for å bruke et høyere årlig beløp på forvaltning/vedlikehold av løsningen enn det som lå inne i de opprinnelige estimatene. I følge Arbeids- og velferdsetaten er dette en utvikling man ser i ikt-prosjekter generelt, ikke bare i dette prosjektet. Sammen med de andre løsningene som allerede er ferdigstilt i Prosjekt 3, er likevel målet at investeringen etter hvert vil gi en årlig netto budsjettgevinst for etaten. Ettersom det fortsatt er usikkert hvor store kostnadene vil være til å ferdigstille og forvalte løsningene, er det imidlertid usikkerhet knyttet til dette.
Jeg forventer nå at etaten iverksetter tiltak for å få ned den lange saksbehandlingstiden på klagebehandling på sykepenger. Arbeids- og velferdsdirektoratet har informert meg om at de nå forsterker bemanningen. Videre endrer de arbeidsprosessen slik at saker raskere blir oversendt fra NAV Arbeid og ytelser til Klageinstansen. For å sikre at sykemeldte i en akutt situasjon prioriteres, vil etaten videreføre ordningen med å svare ut disse sakene innen få dager.
På bakgrunn av den lange saksbehandlingstiden på klagesaker, har jeg bedt Arbeids- og velferdsdirektoratet om en redegjørelse av saken for å få en oversikt over forventet utvikling av sykepengeløsningen og hvilke konkrete tiltak som iverksettes for å få ned saksbehandlingstiden for klagesaker. Dette er noe jeg vil følge nøye i dialogen fremover.