Kirsti Bergstø (SV): Hvordan vil statsråden sikre at ny modell i VTA-O gir reelle muligheter for at personer med utviklingshemming lykkes i ordinært arbeidsliv, med oppfølging av varig karakter, som har et omfang tilsvarende det som praktiseres i HELT MED-modellen?
Begrunnelse
Ved behandling av Dokument 8:45 S (2021–2022), Innst. 160 S (2021–2022) fattet stortinget følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det utvikles bedre modeller for oppfølging i VTA-O, hvor også andre aktører enn Nav - eksempelvis HELT MED - kan være ansvarlig for oppfølging, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte, senest innen statsbudsjettet for 2023. Tilrettelagt oppfølging for personer med utviklingshemming i ordinært arbeidsliv må være av varig karakter og ha et omfang tilsvarende det som praktiseres i HELT MED-modellen.»
Oppfølging i HELT MED modellen innebærer at en jobbspesialist i full stilling, med oppfølging av arbeidsgiver og arbeidstaker som hovedoppgave, følger opp tretti arbeidstakere og deres arbeidsgivere. Dette er det mest sentrale elementet i HELT MED-modellen, og den suksessen ansettelsene har vært både for arbeidsgivere og arbeidstakere.
Stortingsvedtaket er klar på at oppfølgingen skal ha varig karakter og ha ovennevnte omfang av oppfølging. Likevel er det i Prop. 1 S Arbeids- og inkluderingsdepartementet, s. 65. beskrevet en forsøksordning med oppfølging som avviker sterkt fra omfanget som praktiseres i HELT MED-ordningen.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet beskriver deler av ordningen slik:
«Tett oppfølging av deltaker i en innledende periode, f.eks. det første året etter ansettelse. Det antas at behovet for tett oppfølging vil reduseres etter noe tid i virksomhet. Oppfølgingen vil da i hovedsak overlates til virksomheten selv. Det etableres imidlertid en beredskap av varig karakter, hvor virksomhetene og bruker skal kunne få støtte på kort varsel når det blir nødvendig».