Skriftlig spørsmål fra Kirsti Bergstø (SV) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:2969 (2021-2022)
Innlevert: 22.09.2022
Sendt: 22.09.2022
Besvart: 28.09.2022 av arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

Kirsti Bergstø (SV)

Spørsmål

Kirsti Bergstø (SV): Hvordan vil statsråden sikre et åpent og tilgjengelig Nav, særlig med tanke på folk som har behov for kommunale tjenester og som ikke kan nyttiggjøre seg av digitale løsninger?

Begrunnelse

Den 11. mai 2021 fattet Stortinget et vedtak (nr. 909) om at regjeringen skulle «fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.» Vedtaket ble truffet ved behandling av Dokument 8:154 S (2020–2021), Innst. 379 S (2020–2021). I Meld. St. 4 (2021-2022) stod det at anmodningsvedtaket er til behandling i departementet og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt. I en landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til sosiale tjenester i Nav slår Helsetilsynet fast at «dersom du kommer til Nav-kontoret uten timeavtale møter du sannsynligvis en stengt dør. Det kan også ta lang tid før du får hjelp fra en veileder hvis du henvender deg på telefon. Hvis du ikke har mulighet til å henvende deg digitalt, er det ikke sikkert at du får hjelpen du trenger i tide. Konsekvensen kan bli at du ikke har penger til mat til deg selv og eventuelle barn, mangler strøm i boligen eller ikke har et sted å bo.» Videre rapporterer Helsetilsynet at av de 70 undersøkte Nav-kontorene, hadde 49 kontorer åpningstider på seks timer eller mindre per uke, og at i 11 av dem hadde de helt stengt. Derfor haster det å få på plass nasjonale retningslinjer som sørger for at Nav er åpent og tilgjengelig som sørger for sosiale tjenester til folk.

Marte Mjøs Persen (A)

Svar

Marte Mjøs Persen: Gode velferdstjenester er avgjørende for å gi folk trygghet i hverdagen. Vi skal ha et samfunn med gode velferdstjenester og et sterkt sikkerhetsnett for de som trenger det.
NAV har et særskilt ansvar for å være tilgjengelig for de som av ulike årsaker har behov for sosiale tjenester. For råd og veiledning, for eksempel ved individuelle vurderinger om økonomisk sosialstønad, vil det som hovedregel være mest hensiktsmessig med en planlagt avtale, slik at både bruker og veileder kan være forberedt og ha mulighet til å sette av tilstrekkelig tid.
NAV-kontoret skal allikevel fortsatt være det siste sikkerhetsnettet for dem som også trenger akutt sosialstøtte eller tak over hodet. Personer med slike behov skal kunne få hjelp uten avtale på forhånd. Dette stiller krav til hvordan det enkelte NAV-kontor sikrer tilgjengeligheten til tjenestene.
Som representanten Bergstø tar opp, påpeker Helsetilsynet i sin rapport at de mest utsatte brukerne ikke alltid får tilstrekkelig tilgjengelige tjenester og kontakt med NAV-kontoret når det er nødvendig, bl.a. fordi NAV-kontoret ikke alltid svarer på telefon som kommer fra bruker via NAV Kontaktsenter. Som en del av oppfølgingen etter gjennomgangen fra Helsetilsynet, har Arbeids- og velferdsdirektoratet i brev til alle landets kommuner bedt om at alle kommuner oppretter en vakttelefon som NAV Kontaktsenter kan nå.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har også bedt alle fylkesdirektører om å ta opp spørsmål om åpningstider og vakttelefon med alle kommuner i partnerskapsmøtene i NAV-kontorene fremover.
Jeg legger vekt på at både Arbeids- og velferdsetaten og den enkelte kommune nå følger opp rapporten og anbefalingene fra Helsetilsynet. Det er nødvendig for å sikre god tilgjengelighet for alle som har behov for tjenester fra NAV. Det er likevel den enkelte kommune og det enkelte NAV-kontor som kan vurdere detaljene i hvordan dette praktisk kan gjøres til beste for brukerne med ulike behov i ulike deler av landet.