Kirsti Bergstø (SV): Hvordan vil statsråden sikre et åpent og tilgjengelig Nav, særlig med tanke på folk som har behov for kommunale tjenester og som ikke kan nyttiggjøre seg av digitale løsninger?
Begrunnelse
Den 11. mai 2021 fattet Stortinget et vedtak (nr. 909) om at regjeringen skulle «fremme forslag om nasjonale retningslinjer som sørger for at de svakeste brukerne er sikret et tilgjengelig og åpent Nav.» Vedtaket ble truffet ved behandling av Dokument 8:154 S (2020–2021), Innst. 379 S (2020–2021). I Meld. St. 4 (2021-2022) stod det at anmodningsvedtaket er til behandling i departementet og at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på et senere tidspunkt. I en landsomfattende undersøkelse av tilgjengelighet til sosiale tjenester i Nav slår Helsetilsynet fast at «dersom du kommer til Nav-kontoret uten timeavtale møter du sannsynligvis en stengt dør. Det kan også ta lang tid før du får hjelp fra en veileder hvis du henvender deg på telefon. Hvis du ikke har mulighet til å henvende deg digitalt, er det ikke sikkert at du får hjelpen du trenger i tide. Konsekvensen kan bli at du ikke har penger til mat til deg selv og eventuelle barn, mangler strøm i boligen eller ikke har et sted å bo.» Videre rapporterer Helsetilsynet at av de 70 undersøkte Nav-kontorene, hadde 49 kontorer åpningstider på seks timer eller mindre per uke, og at i 11 av dem hadde de helt stengt. Derfor haster det å få på plass nasjonale retningslinjer som sørger for at Nav er åpent og tilgjengelig som sørger for sosiale tjenester til folk.