Skriftlig spørsmål fra Christian Torset (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1065 (2021-2022)
Innlevert: 28.01.2022
Sendt: 28.01.2022
Besvart: 11.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Christian Torset (SV)

Spørsmål

Christian Torset (SV): RV85 i Sortland mangler gang/sykkelfelt over Sortlandsbrua og fra Strand boligfelt til Sigerfjordkrysset. I samsvar med helseråd og i tråd med målsetningen om reduserte klimagassutslipp ferdes mange til fots og med sykkel i området.
Når kan man forvente at også myke trafikanter i Sortland kan ferdes trygt mellom skole, barnehage og jobb på de nevnte strekningene?

Begrunnelse

Sortland bru er en del av Hålogalandsveien/riksveg 85. RV85 stopper ved brufoten på Sortlandssiden og går over til FV82. I planleggingen av Hålogalandsveien og i KVU Hålogalandsveien var Gullesfjord til og med Sortland bru en del av Hålogalandsveien. Denne delen ble dessverre tatt ut av prosjektet og dermed ble de nevnte strekningene i Sortland kommune ikke utbedret i henhold til opprinnelig plan.
Sortland har størst handel per innbygger i hele Nord-Norge, og er på fjortende plass på landsbasis. Tilreisende fra omkringliggende kommuner står for mye av handelen, og Sortlandsbrua og Strand-Sigerfjord har en årsdøgnstrafikk (ÅDT) på hele 6200, hvorav 10% er tungtrafikk. Trafikken går gjennom lange strekninger tvers gjennom tettbebygde områder uten trygge alternativer for myke trafikanter.
Gang/sykkelvei på Sortland bru er ferdig prosjektert og kan igangsettes umiddelbart. Gang/sykkelvei Strand/Sigerfjord er ferdig regulert og klar for prosjektering.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: En gang- og sykkelvegløsning langs rv. 85 fra Sigerfjordkrysset via Strand og over Sortlandsbrua er ifølge Statens vegvesen grovt kostnadsberegnet til 200 mill. kr. Den aktuelle strekningen ligger på riksvegrute 8a (E6 Fauske – Nordkjosbotn med tilknytninger), men utenfor den delen av rv. 85 som omfattes av OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt.
Den aktuelle strekningen er en manglende lenke i et ellers godt utbygd gang- og sykkelvegnett rundt Sortland, fordi tiltaket ikke har nådd opp i de nasjonale prioriteringene.
Jeg vil vise til at Statens vegvesen nettopp har lagt frem gjennomføringsplanen for Nasjonal transportplan 2022-2033, dvs. for perioden 2022-2027. Planen vil bli rullert årlig som en del av Statens vegvesens porteføljestyring. Det er satt av midler til rute 8a til såkalte mindre tiltak i gjennomføringsplanen, men det er ikke nå funnet rom for dette tiltaket innenfor den økonomiske rammen. Midlene er bundet opp i andre prosjekter.