Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:998 (2021-2022)
Innlevert: 21.01.2022
Sendt: 24.01.2022
Besvart: 01.02.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Vil statsråden ta initiativ til å utrede hvordan elektrifiseringen av luftfarten vil påvirke bruken av private småfly som allmenn transportform?

Begrunnelse

Småflysegmentet er spesielt godt egnet til elektrifisering, der utviklingen kan gå raskere og dessuten bidra som innovasjonsarena til nytte for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. I tillegg til å være utslippsfrie og rimeligere i drift vil slike fly bidra til reduserte støyulemper og kan derved åpne for et høyere aktivitetsnivå.
Det er en høy gjennomsnittsalder på småflyparken i Norge. Småflyene har motorer som forbruker relativt mye bensin og opererer ofte ut fra befolkningstette steder hvor det noen ganger oppstår konflikter med innbyggere pga. støy. En fornyelse av flyparken vil med andre ord være et kinderegg.
For å få fortgang på fornyelse av flyparken bør det vurderes å innføre stimulerende tiltak, slik det er gjort med elbiler.
Statsråden svarer på mitt spørsmål fra 10. desember 2021 at tidspunktet for realisering av elektriske fly i storskala innen småflytrafikken er omdiskutert. Det er i dag allerede stor aktivitet og mange aktører innen dette markedet. Eksempelvis finnes det en EASA-sertifisert modell i markedet (Pipistrel Velis Electro) som er på vingene i Norge. I USA er Bye Aerospace sin eFlyer 2 i en sertifiseringsprosess hos det amerikanske luftfartstilsynet (FAA). Fremover er det forventet et økt tilbud av ferdigutviklede småfly med elektrisk motor.
I juni 2021 vedtok Stortinget at inntil en plan for en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området foreligger og er realisert, må regjeringen medvirke til at dagens småflyaktivitet kan fortsette ved Kjeller flyplass. Når samferdselsmyndighetene skal etablere en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området bør konsekvensene av den ventede utviklingen innen elektrisk luftfart være en del av beslutningsgrunnlaget. Særlig relevant er dette hvis det for eksempel stilles krav om bruk av elektrifiserte småfly gjennom konsesjonsvilkårene.
Jeg er kjent med at Norges Luftsportforbund (NLF) har oppfordret departementet til å utrede temaet, blant annet ved å fremlegge et konkret forslag fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Også andre utredningsmiljøer vil kunne bistå departementet med en slik utredning. Spesielt relevant vil dette være i forbindelse med permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området, men også som del av departementets arbeid med luftfartsstrategien.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Samferdselsdepartementet har i arbeidet med den kommende stortingsmeldingen om en nasjonal luftfartsstrategi bedt Norges Luftsportforbund (NLF) om en vurdering av hva elektrifiseringen vil si for bruken av småfly som allmenn transportform. Departementet er videre kjent med det spesifikke forslaget til utredning som NLF har initiert. Departementet støtter en langsiktig kunnskapsoppbygging om el-fly i Norge, for eksempel i regi av NLF i samarbeid med Norges Forskningsråd, slik som Transportøkonomisk institutt har skissert som et mulig alternativ i sin dialog med NLF.
Videre fikk Avinor i 2021 i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å utrede en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området. Departementet har mottatt utredningen, og den er planlagt publisert i nær fremtid. I tråd med mandatet for utredningen er det dagens behov som er lagt til grunn for vurderingene, men utredningen peker også på utviklingen med elektrifisering av fly og forhold som bør vurderes i den forbindelse. Departementet vil fremover vurdere hvordan utredningen skal følges opp.