Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:990 (2021-2022)
Innlevert: 21.01.2022
Sendt: 24.01.2022
Besvart: 28.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden forsikre om at utprøving av nye typer fartsdumper er trafikksikre for alle trafikantgrupper?

Begrunnelse

Det har i Sognsveien i Oslo blitt etablert en ny type fartsdump for utprøving. Saken omtales i Dagbladet torsdag 20.01 d.å.
Den nye typen fartsdump beskrives som at den består av to «gummipølser». Den er etablert av Bymiljøetaten sammen med Statens Vegvesen og Ruter. En slik type fartsdump kan helt åpenbart være trafikkfarlig for de som ferdes på to hjul. Hvis en trafikant på to hjul kommer litt skjevt inn i en slik anretning, er det stor fare for velt og skade.
Det er usikkert om brukerorganisasjoner, slik som for eksempel Norsk Motorsykkelunion (NMCU), Norsk Motorsykkelimportørers forening (MCF), Syklistenes landsforening og andre har blitt tatt med på råd.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Oslo kommune Bymiljøetaten tester nye fartsdempere i Sognsveien. Tiltaket ble etablert i slutten av desember 2021, og testperioden vil etter planen pågå ut mai 2022.
Testen inngår i et arbeid for å øke trafikksikkerheten for gående og syklende. Dette vil en gjøre ved å dempe farten til biler, samtidig som det sikres god fremkommelighet for kollektivtransport og brann- og redningsetater. Fartshumpen virker ved at vanlige biler kjører over en forhøyning av gummielementer, mens disse elementene svikter under vekten av tyngre kjøretøy. Tilsvarende fartsdempere er tidligere etablert i Sverige med gode erfaringer.
Testen utføres i et samarbeidsprosjekt mellom Bymiljøetaten, Statens vegvesen og Ruter, STOR (Smartere Transport i Oslo-regionen). Prosjektet prøver ut nye mobilitetstjenester og optimaliserer eksisterende tjenester i tett samarbeid med næringslivet og innbyggere. Smart fartsdemping er ett av pilotprosjektene Bymiljøetaten har ansvar for å gjennomføre flere del-oppgaver hvor blant annet testen i Sognsveien inngår.
Tradisjonelle fartshumper har noen ulemper. Store kjøretøy som busser og utrykningskjøretøy må bremse ned langt under fartsgrensen for å unngå skade på kjøretøy og ivareta komfort om bord. Det er spesielt utfordrende i vintersesongen på grunn av kjøreforhold som is og snø i oppoverbakker. Tradisjonelle fartshumper fører videre til at utrykningskjøretøy mister verdifull tid ved utrykning, og at busser må sette ned farten. Formålet med uttestingen har vært å øke fremkommeligheten for utrykningskjøretøy og kollektivtrafikken i byens viktigste utryknings- og kollektivtraséer, der anlegg av tradisjonelle fartshumper anses som en ulempe på grunn av nedbremsing.
De viktigste utryknings- og kollektivtraséene er ofte på strekninger som også inngår som en del av sykkelveinettet. Det har derfor ikke vært mulig å finne en plassering av fartsdemperen hvor syklister og andre tohjulinger ikke ferdes.
Fartsdemperen er utformet slik at motorsykler skal kunne kjøre på midten mellom gummidelene eller på siden. Sognsveien har også sykkelfelt, slik at sykler og elsparkesykler har et eget felt på siden av den nye fartsdemperen. I sykkelfeltet er det etablert en forhøyning i asfalt slik at den fartsdempende effekten er ivaretatt over hele veibanens bredde.
Alle trafikantgruppenes opplevelse ved disse fartsdemperne er en viktig del av det man skal se på i testperioden. Evalueringer av testen frem til sommeren vil gi en indikasjon på hvordan trafikanter påvirkes av installasjonen, og hvorvidt dette er et egnet tiltak i Oslos veinett der mange trafikanter møtes og deler arealet. All samlet erfaring er verdifull kunnskap som tas med videre i den endelige rapporten om hvor disse fartsdemperne er egnet og ikke.
Det har foreløpig ikke vært dialog med brukerorganisasjoner for motorsyklister. Motorsyklister er likevel en trafikantgruppe man ønsker å være mer i kontakt med for å innhente deres brukererfaring. Det planlegges også å innhente erfaringer fra naboer i området, ambulanse-tjenesten og fra de som drifter og vedlikeholder Oslos kommunale veinett.