Erlend Svardal Bøe (H): Vil regjeringen bidra til at den resterende strekningen i Lavangsdalen sikres med midtdeler, slik Statens Vegvesen i utgangspunktet hadde planlagt?
Begrunnelse
Innfartsveien til Tromsø har gjennom mange år vært en ulykkesbelastet strekning som har krevd tap av menneskeliv. Etter en katastrofal trafikkulykke i 2011 ble det bestemt å sette i gang trafikksikringstiltak gjennom Lavangsdalen (Sørbotn – Kantornes) med å bygge midtdeler. Arbeidet ble ferdigstilt i 2013 og ifølge Statens Vegvesen (SVV) har dette bidratt til en nedgang i dødsulykker på strekningen med 90 prosent. Men dessverre ble det ikke bygget midtdeler på hele strekningen, slik SVV i utgangspunktet hadde planlagt.
Etter en ulykke i fjor vinter på strekningen som ikke fikk midtdeler i forbindelse med trafikksikringsarbeidet mellom 2011 og 2013, ble det fra flere aktører bedt om å ferdigstille hele strekningen i Lavangsdalen med midtdeler. Statens Vegvesen satt i gang en vurdering av trafikksikringstiltak som kunne gjøres på den resterende strekningen, og i fjor høst foreslo de å sette ned fartsgrensen. De foreslo ikke å ferdigstille hele strekningen i Lavangsdalen med midtdeler. Det ble også i Stortinget i fjor vår i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) vedtatt at utbedring/trafikksikkerhetstiltak i Lavangsdalen skulle prioriteres i første seksårsperiode av NTP.
Det er ikke lagt inn midler til utbedring/trafikksikkerhetstiltak i Lavangsdalen i statsbudsjettet for 2022. Men det kan legges til at Solberg-regjeringen har lagt inn midler til å sette i gang byggingen av ny E8 mellom Sørbotn til Laukslett. Det vil gi en mer fremkommelig, kortere og sikrere innfartsvei til Tromsø.