Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:834 (2021-2022)
Innlevert: 06.01.2022
Sendt: 07.01.2022
Besvart: 18.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Vil regjeringen bidra til at den resterende strekningen i Lavangsdalen sikres med midtdeler, slik Statens Vegvesen i utgangspunktet hadde planlagt?

Begrunnelse

Innfartsveien til Tromsø har gjennom mange år vært en ulykkesbelastet strekning som har krevd tap av menneskeliv. Etter en katastrofal trafikkulykke i 2011 ble det bestemt å sette i gang trafikksikringstiltak gjennom Lavangsdalen (Sørbotn – Kantornes) med å bygge midtdeler. Arbeidet ble ferdigstilt i 2013 og ifølge Statens Vegvesen (SVV) har dette bidratt til en nedgang i dødsulykker på strekningen med 90 prosent. Men dessverre ble det ikke bygget midtdeler på hele strekningen, slik SVV i utgangspunktet hadde planlagt.
Etter en ulykke i fjor vinter på strekningen som ikke fikk midtdeler i forbindelse med trafikksikringsarbeidet mellom 2011 og 2013, ble det fra flere aktører bedt om å ferdigstille hele strekningen i Lavangsdalen med midtdeler. Statens Vegvesen satt i gang en vurdering av trafikksikringstiltak som kunne gjøres på den resterende strekningen, og i fjor høst foreslo de å sette ned fartsgrensen. De foreslo ikke å ferdigstille hele strekningen i Lavangsdalen med midtdeler. Det ble også i Stortinget i fjor vår i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) vedtatt at utbedring/trafikksikkerhetstiltak i Lavangsdalen skulle prioriteres i første seksårsperiode av NTP.
Det er ikke lagt inn midler til utbedring/trafikksikkerhetstiltak i Lavangsdalen i statsbudsjettet for 2022. Men det kan legges til at Solberg-regjeringen har lagt inn midler til å sette i gang byggingen av ny E8 mellom Sørbotn til Laukslett. Det vil gi en mer fremkommelig, kortere og sikrere innfartsvei til Tromsø.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med ulykkessituasjonen på E8 gjennom Lavangsdalen og at det fortsatt gjenstår strekninger der trafikksikkerhetsutfordringene ikke er løst.
På en del av strekningen, ca. 9,6 km, ble det etablert midtrekkverk i 2013. Statens vegvesen opplyser at årsaken til at den resterende strekningen på ca. 3 km ikke ble utbygd med midtdeler, er meget kompliserte grunnforhold og behov for skredsikring i området. Dette ville kreve omfattende og tidkrevende planlegging, i tillegg til store kostnader. På denne strekningen er nå hastigheten satt ned til 70 km/t som et midlertidig tiltak.
Etter gjeldende praksis er det opp til Statens vegvesen selv å vurdere hvilke prosjekter de skal sette i gang planlegging av etter plan- og bygningsloven. Statens vegvesen arbeider nå med gjennomføringsplanen for NTP 2022-2033, for perioden 2022 -2027. Denne vil bli offentliggjort i februar 2022. I gjennomføringsplanen inngår et planleggingsprogram som viser alle prosjekter som skal planlegges etter plan- og bygningsloven.
Jeg vil for øvrig vise til at prosjektet E8 Sørbotn-Laukslett er prioritert i statsbudsjettet for 2022 med oppstart i år. Utbyggingen av dette prosjektet vil innebære at eksisterende strekning med midtdeler vil bli forlenget med ca. 9 km i retning inn mot Tromsø.