Skriftlig spørsmål fra Kristoffer Robin Haug (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:554 (2021-2022)
Innlevert: 02.12.2021
Sendt: 03.12.2021
Besvart: 13.12.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Kristoffer Robin Haug (MDG)

Spørsmål

Kristoffer Robin Haug (MDG): Hva vil regjeringen gjøre for å redusere reisetiden på Dovrebanen på kort og mellomlang sikt?

Begrunnelse

På strekningene Dovrebanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen øker antallet togavganger 12. desember. Mellom Trondheim og Oslo er det i dag fire tog i hver retning, inkl. nattog. Det blir nå to nye avganger hver retning. Det er positivt med flere avganger, men endringen i rutene innebærer også endring i reisetiden. Alle dagens avganger, unntatt én, får økt reisetid. For én av avgangene er økningen på 21 minutter, og reisetiden for enkelte avganger er nå på over 7 timer. Tidligere har reisetiden variert mellom 6 timer og 32 minutter og 6 timer og 49 minutter. Tre av fire nye avganger har lengre reisetid enn avgangen med dagens lengste reisetid.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Togtilbudet mellom Oslo og Trondheim øker fra 12. desember i år. Ruteplanen innebærer at fire av dagens seks avganger (Oslo–Trondheim/Trondheim–Oslo) får 1-5 minutter lengre kjøretid, noe som skyldes høyere utnyttelse av kapasiteten på enkeltsporet strekning mellom Lillehammer og Trondheim, samt saktekjøring i forbindelse med utbyggingen av dobbeltspor mellom Eidsvoll og Hamar. En avgang får 20 minutter økt kjøretid på grunn av rutetekniske forhold, mens den siste avgangen får noe kortere kjøretid. Den nye avgangen får 5-10 minutter lengre kjøretid som følge av at den må innpasses eksisterende avganger Oslo–Lillehammer og Melhus–Trondheim.
Den økte frekvensen for fjerntogtrafikken skjer før de pågående dobbeltsporprosjektene mellom Eidsvoll og Hamar er ferdige i 2027. Dobbeltspor Sørli–Åkersvika vil, sammen med den pågående utbyggingen av dobbeltspor Venjar–Eidsvoll–Langset og Kleverud–Sørli, gi en gjennomgående tilbudsforbedring i korridoren. Det vil være mulig å gå fra ett til to tog i timen Oslo–Hamar, i tillegg til å legge til rette for økt fjerntog- og godskapasitet. Dette vil knytte bo- og arbeidsmarkedsregionene langs strekningen sammen, og bidra til effektiv transport inn og ut av Oslo. Kjøretiden mellom Oslo og Hamar vil reduseres i takt med ferdigstillelsen av de nevnte dobbeltsporparsellene, noe som også vil gi redusert kjøretid for fjerntogene mellom Oslo og Trondheim. Videre vil anskaffelse av nye fjerntog fra 2026 kunne bidra til bedre utnyttelse av hastighetspotensialet på de nye dobbeltsporparsellene.
Jeg har for øvrig nylig mottatt informasjon fra Jernbanedirektoratet om et mulig kjøretidspåslag fra januar 2022 som følge av saktekjøringer forbi usikrede planoverganger langs Dovrebanen. Dette er ikke innarbeidet i ruteplanene, og dersom et slik driftsavvik oppstår, vil kjøretidene for alle avganger øke frem til planovergangene er sikret forsvarlig. Det eventuelle omfanget av dette avklares i løpet av nær fremtid.