Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:479 (2021-2022)
Innlevert: 25.11.2021
Sendt: 26.11.2021
Besvart: 02.12.2021 av klima- og miljøminister Espen Barth Eide

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Vil statsråden gi kommuner som er i gang med å utarbeide ny løypeforskrift etter nye krav til utredninger, mulighet for midlertidig godkjenning av snøskuterløyper for scootersesongen 2022?

Begrunnelse

Den 19. juni 2021 ble de de gamle forskriftene om snøscooterløyper i Finnmark og Nord-Troms formelt opphevet av Stortinget. Dette etter at kommunene fikk en overgangsperiode på seks år til å vedta ny kommunal løypeforskrift etter nye krav til utredninger fra myndighetene i forbindelse med revidering av Motorferdselloven i 2015.
Til nå er det kun 11 kommuner i Finnmark som har vedtatt ny løypeforskrift, mens det fortsatt er 7 kommuner som ikke har gjort dette arbeidet ferdig ennå. Disse 7 kommunene vil da ikke ha lovlige snøscooterløyper for rekreasjonskjøring denne vinteren, såfremt de ikke rekker å få godkjent ny kommunal forskrift før snøscootersesongen starter, og det er også flere kommuner i Nord-Troms som er i samme situasjon.
Statsforvalteren har siden 2015 fulgt kommunene tett opp i dette arbeidet og tilbudt utstrakt veiledning til alle som har ønsket dette og hatt som målsetting at alle kommunene skulle ha vedtatt ny løypeforskrift før skutersesongen 2022, uttalte seniorrådgiver miljø Anders Tandberg hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark til media.
Det er ifølge Statsforvalteren lagt ned mye godt arbeid i kommunene de siste årene, og det generelle inntrykket hos Statsforvalteren er at kommunene har gjennomført gode prosesser og utredninger i tråd med krav og forventninger fra storting og regjering. Mange av disse kommunene ligger godt an og anses for å være i en avsluttende fase, mens enkelte kommuner henger litt etter.
Det er for tidlig å si om det vil være kommuner som ikke rekker å få på plass ny løypeforskrift før sesongen 2022. Enkelte kommuner har spurt Statsforvalteren om det finnes muligheter for midlertidig godkjenning av snøskuterløyper i motorferdselregelverket, men slike muligheter finnes ikke.

Espen Barth Eide (A)

Svar

Espen Barth Eide: I 2015 ble motorferdselloven endret slik at det ble innført hjemmel for kommuner over hele landet til å etablere snøskuterløyper. Frem til da var det bare kommunene i Nord-Troms og Finnmark som gjennom en særordning hadde lovlige snøskuterløyper for fornøyelseskjøring. I tillegg var det et fåtall kommuner lengre sør i landet som hadde adgang til dette gjennom en prøveordning.
De daværende løypene i Nord-Troms og Finnmark var hjemlet i forskrifter gitt av Fylkesmannen. Fylkesmannens adgang til å fastsette slike løyper fremgikk av motorferdselloven og forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag.
Ut fra synspunktet om at det er mest ryddig å ha like regler for etablering av snøskuterløyper i hele landet, besluttet Stortinget i forbindelse med lovendringen i 2015 at særbestemmelsene om snøskuterløyper i Nord-Troms og Finnmark skulle oppheves, slik at det skulle gjelde samme regler for løypene – og kommunene – i Nord-Troms og Finnmark som ellers i landet. Stortinget besluttet også at opphevelsen av særbestemmelsene for Nord-Troms og Finnmark først skulle få virkning etter seks år, det vil si i juni 2021.
Overgangsbestemmelsene for Nord-Troms og Finnmark var gjenstand for en grundig drøfting i lovproposisjonen som ligger til grunn for lovforslaget, Prop. 35 L (2014-2015) kap. 5.6.1.3. Departementet skrev følgende i lovproposisjonen (s. 29):
"Det vil kunne ta noe tid for kommunene å vurdere om de ønsker å videreføre eksisterende løyper og å fastsette disse i samsvar med reglene for de nye bestemmelsene. For å gi kommunene tid til å innrette seg vil det derfor være behov for overgangsbestemmelser."
Videre skriver departementet (s. 30):
"Ved å gi kommunene en frist på seks år mener departementet at kommunene har god tid på seg til å gjennom gjennomføre de prosesser som er nødvendige for å få fastsatt løypene innenfor de nye reglene."
De første løypene som var endelig vedtatt etter de nye bestemmelsene var på plass i 2016. Jeg har forståelse for at prosessene av ulike grunner ikke kan gå like fort i alle kommuner. En overgangsperiode på seks år er likevel forholdsvis lang tid, og burde være tilstrekkelig for kommunene til å gjennomføre de prosesser som er nødvendige for å få vedtatt eksisterende snøskuterløyper innenfor de nye reglene.
Det finnes ingen hjemler i lovverket som åpner for midlertidig godkjenning av snøskuterløyper.