Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:446 (2021-2022)
Innlevert: 22.11.2021
Sendt: 23.11.2021
Besvart: 25.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Når vil regjeringen sette i gang forhandlinger om en byvekstavtale for Tromsø?

Begrunnelse

Stortinget vedtok i mai i år utbygging og finansiering av Bypakke Tenk Tromsø (Prop. 99 S (2020-2021), Innst. 390 S (2020-2021)). Denne bypakken anses som det første steget mot en byvekstavtale for Tromsø, og dette ble også understreket av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV i transport- og kommunikasjonskomiteen: «Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker at denne bypakken bare er et første steg på veien mot en byvekstavtale for Tromsø. Disse medlemmer forutsetter at forhandlingene om en byvekstavtale kommer i gang umiddelbart. Tromsø har vært klar til å forhandle om en byvekstavtale lenge».
Regjeringspartiene har lagt store forventninger til en byvekstavtale for Tromsø. Både når det gjelder igangsettelse av forhandlingene, men også om staten sin andel inn i en byvekstavtale for Tromsø. Blant annet har Senterpartiet lovet 10 milliarder kroner i statlig andel. Det er viktig at disse forhandlingene kommer i gang.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som det fremgår av Meld. St. 20 (2021-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 vil det bli lagt til rette for byvekstavtaler i Kristiandsregionen, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø.
Før forhandlingene om slike avtaler kan starte må det fastsettes et mandat for forhandlingene. Det er viktig at nødvendig grunnlag for forhandlinger foreligger, og slik sett har Tromsø kommet langt. Mandater for forhandlinger vil bli fastsatt av Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet, og de vil være offentlig kjent. Statens vegvesen vil lede forhandlingene, og det vil være representanter også fra statsforvalteren og lokale parter i forhandlingsgruppen.
Det overordnede målet for byvekstavtalene vil være nullvekstmålet, slik at tiltak for å nå målet må legges til grunn i forhandlingene. Byvekstavtalene skal videre bidra til attraktiv by- og stedsutvikling. En byvekstavtale skal behandles lokalpolitisk og drøftes i regjeringen før inngåelse.
Arbeidet med mandatet for forhandlingene med Tromsø har startet opp.
Størrelsen på det statlige økonomiske bidraget vil være et tema i forhandlingene, og vil også være avhengig av Stortingets årlige budsjettvedtak. I Nasjonal transportplan 2022-2033 er det i planperioden satt av om lag 10 mrd. kr til forhandlinger om byvekstavtaler i de fem byområdene som er nevnt innledningsvis.