Skriftlig spørsmål fra Linda Hofstad Helleland (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:390 (2021-2022)
Innlevert: 17.11.2021
Sendt: 17.11.2021
Besvart: 24.11.2021 av næringsminister Jan Christian Vestre

Linda Hofstad Helleland (H)

Spørsmål

Linda Hofstad Helleland (H): Hva begrunner næringsministeren dette utsagnet med, og er næringsministeren av den oppfatning av at arbeidstakere i private hydrogrenselskaper ikke har gode arbeidsvilkår?

Begrunnelse

I Klassekampen 2. november kom det frem at næringsministeren ønsker å opprette et statlig hydrogenselskap. I den samme saken siteres næringsministeren på at en av grunnene til å etablere et slikt selskap er at man kan «sikre at selskapet blir drevet med skikkelige arbeidsvilkår».

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Innledningsvis vil jeg gjøre oppmerksom på at mine uttalelser til Klassekampen ikke er korrekt gjengitt i begrunnelsen for dette spørsmålet. Jeg uttalte at regjeringen vil vurdere å opprette et statlig hydrogenselskap. Dette er sentralt å korrigere, ettersom regjeringen ennå ikke har konkludert på dette punktet. Vi vil ta vår beslutning først etter å ha belyst alle sider ved saken.
Norge har gode forutsetninger for å ta del i det økende markedet for hydrogen. Flere norske selskaper, både med og uten statlig eierandel, har allerede betydelige satsinger på området. Blant selskapene der staten er hel- eller deleier, gjelder det for eksempel Statkraft, Equinor, Yara og Norsk Hydro.
Overgangen til nullutslippsløsninger går imidlertid for sakte, og det er behov for å øke takten i det grønne skiftet. Regjeringen vil legge til rette for en raskere omstilling ved å gi næringslivet gode rammebetingelser og bidra til å mobilisere mest mulig privat kapital. Samtidig skal vi gjøre særskilte løft der det er åpenbart at Norge har fortrinn. I Hurdalsplattformen er regjeringen tydelig på at vi vil bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede innenfor hydrogen, der produksjon, distribusjon og bruk utvikles parallelt. Punktet i plattformen og mine uttalelser i Klassekampen om å vurdere å opprette et nytt statlig hydrogenselskap må ses i lys av dette.
Om vi skal lykkes med å utvikle hydrogen som energibærer, må vi ta i bruk en rekke virkemidler. I Hurdalsplattformen viser vi til konkrete verktøy som CO2-avgift, tilgang på langsiktig kapital, bruk av offentlige anskaffelser – og muligens også statlig eierskap. Statlig eierskap er ikke et mål i seg selv, men et av flere virkemidler som bør vurderes for å få fart på utviklingen på området. Målet er å få på plass de beste løsningene, men det er ennå for tidlig å konkludere med hva disse består i.
Et eventuelt statlig hydrogenselskap, om det skulle bli en realitet, vil "bli drevet med skikkelige arbeidsvilkår", som jeg uttalte til Klassekampen den 2. november 2021. Denne uttalelsen står jeg ved. Men, jeg er også av den mening at dette gjelder for flertallet av private selskaper i Norge; de er på samme måte opptatt av å sørge for gode arbeidsvilkår for sine medarbeidere. Jeg har ingen informasjon som tyder på det motsatte, heller ikke på at selskaper innenfor hydrogen skiller seg ut i den forbindelse.
Likevel er det fortsatt rom for forbedringer. Som det står i Hurdalsplattformen, vil regjeringen "gjøre trygt arbeid til alle til jobb nummer én". For å fremme seriøse og trygge arbeidsforhold og et organisert arbeidsliv som bygger på faste ansettelser, vil vi benytte et bredt spekter av virkemidler, som lovverk, bransjeavtaler og trepartssamarbeidet.
I Hurdalsplattformen har vi presentert våre målsettinger blant annet om å forsterke og fornye arbeidsmiljøloven for å møte utviklingen i arbeidslivet. Vi vil også styrke kravene som offentlige innkjøpere setter til sine leverandører.
Dette er noe av det regjeringen vil arbeide med fremover, i nært samarbeid med partene. Vårt mål er at alle arbeidstakere skal ha skikkelige vilkår, både i offentlig og privat sektor, uavhengig av bedriftens eierstruktur. Det er derimot ikke aktuelt for regjeringen å opprette nye statlige selskaper kun for å bedre arbeidsvilkårene i en bransje eller en region. Det tror jeg også de fleste er innforstått med.