Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:159 (2021-2022)
Innlevert: 27.10.2021
Sendt: 28.10.2021
Besvart: 02.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Hvilke konsekvenser vil en utredning av Nye Veier AS ha for prosjektene E6 Nordkjosbotn – Hatteng og E6 Olderdalen-Langslett, og kan statsråden garantere at en slik utredning ikke vil ha konsekvenser for fremdriften i disse to veiprosjektene?

Begrunnelse

I Hurdalsplattformen står det at regjeringen vil «utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres, med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging». Solberg-regjeringen har etablert selskapet Nye Veier AS som bygger vei raskere og tar ned kostnadene i veiprosjekter slik at det kan bygges enda mer vei for pengene. Nye Veier AS fikk i vår veiprosjektene E6 Nordkjosbotn – Hatteng og E6 Olderdalen – Langslett inn i sin portefølje. Begge veiprosjektene er viktig for regionen slik at folk kan ferdes tryggere og sjømatnæringen raskere kan få fisken ut til sine markeder. Nye Veier AS er allerede i gang med byggingen av E6 Kvænangsfjellet som ble tilført Nye Veier AS fra Solberg-regjeringen i 2019. Det forteller noe om hvor raskt Nye Veier AS kan sette i gang veiprosjekter.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg vil vise til at regjeringen ønsker å utrede nærmere hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres fremover. Bakgrunnen for dette er blant annet at vi har fått en situasjon med stadig flere utbyggere og veieiere i veisektoren, og at dette kan føre til økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging.
Regjeringen vil nå starte arbeidet med å se nærmere på hvordan en utredning skal legges opp. Nye Veier AS er blitt en stor og viktig aktør i vegsektoren de senere årene. Det vil derfor være naturlig at også Nye Veier AS rolle vil være en del av arbeidet med å se på hvordan sektoren skal organiseres fremover.
Når det gjelder de konkrete strekningene E6 Nordkjosbotn-Hatteng og E6 Olderdalen-Langslett, vil det som for de andre strekningene som inngår i selskapets portefølje være opp til Nye Veier AS selv å vurdere videre fremdrift og prioritering av prosjektene.