Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:2491 (2020-2021)
Innlevert: 17.06.2021
Sendt: 17.06.2021
Besvart: 28.06.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Hva vil ministeren gjøre for å få ting på stell?

Begrunnelse

For noen dager siden kom det en rapport fra statsforvalteren om ambulanseflytjenestene i Nord-Norge. Der felles det en knusende dom over hvordan denne tjenesten utføres. Punktvis under noen punkter fra rapporten:

- Pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp har fått forsinket transport til forsvarlig behandlingssted
- De regionale helseforetakene har dermed ikke sørget for at pasienter i Nord-Norge med behov for øyeblikkelig hjelp tilbys forsvarlige, koordinerte og helhetlige ambulanseflytjenester.
- Tilsynet viser imidlertid at transporter med ambulansefly også blir påvirket og forsinket av en rekke andre faktorer som ligger innenfor spesialisthelsetjenestens kontroll og ansvar.
- Tilsynet har videre avdekket at de regionale helseforetakene ikke har helhetlig oversikt og kunnskap som viser om pasienter får transport i samsvar med sine behov.
- Lovbruddet omfatter derfor alle de regionale helseforetakene, selv om dette tilsynet spesifikt har undersøkt ambulanseflytjenestene som ytes i Nord-Norge.

Dette er bare et lite utdrag fra hva som er funnet av avvik i rapporten fra statsforvalteren. Dette er en sak som treffer oss i distriktene hardt og som er livsviktig. Man skal kunne bo og føle seg trygg på at man får riktig hjelp til riktig tid i distriktene også!

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg legger til grunn at representanten henviser til Helsetilsynets tilsyn med ambulanseflytjenesten og rapporten fra tilsynet som ble publisert 15. juni. Helsetilsynet har gjort en grundig gjennomgang, som viser alvorlige funn. Jeg tar rapporten på det største alvor og den vil bli lagt til grunn for det videre arbeidet med å forbedre tjenestene.
De regionale helseforetakene har etter spesialisthelsetjenesteloven § 2-1 a ansvaret for å sørge for at pasienter tilbys luftambulansetjenester, jf. akuttmedisinforskriften § 10. De regionale helseforetakene har i fellesskap opprettet Luftambulansetjenesten HF for å ivareta sørge-for-ansvaret for luftambulansetjenester i Norge, herunder også ambulanseflytjenester. De regionale helseforetakene har ansvar for at luftambulansetjenesten forvaltes som en nasjonal tjeneste og at tjenestene i nødvendig grad er samordnet nasjonalt. Avvikene som er avdekket i rapporten fra Helsetilsynet omfatter derfor alle de regionale helseforetakene, selv om dette tilsynet spesifikt har undersøkt ambulanseflytjenestene som ytes i Nord Norge.
De regionale helseforetakenes har et overordnet ansvar for å planlegge, gjennomføre, evaluere og korrigere ambulanseflytjenesten som en del av den akuttmedisinske kjeden. Som Helsetilsynet også påpeker i sin rapport, tilligger imidlertid ansvaret for at virksomheten i det enkelte helseforetak er i samsvar med kravene i helselovgivningen, til det helseforetaket som skal organisere og drifte forsvarlige helse- og omsorgstjenester. Helseforetakene har det medisinske ansvaret for tjenesten og bemanner fly og helikoptre med sykepleiere og leger. AMK-sentralene iverksetter ambulanseoppdrag og koordinerer dem. AMK-sentralene bestemmer hastegrad og velger den ambulanseressursen som er best egnet til oppdraget.
Det er allerede satt i gang flere tiltak for å forbedre ambulanseflytjenestene. I samarbeid med helseregionene har Luftambulansetjenesten på gang et større prosjekt som skal forbedre og effektivisere ambulanseflytjenesten. Prosjektet Forbedring og effektivisering av ambulanseflytjenesten omfatter 25 punkter som også er relevante for mye av det Helsetilsynet påpeker, herunder å utarbeide nasjonal prosedyre for medisinsk og flyoperativ koordinering av ambulansefly og elektroniske systemer som ivaretar sikker og «live» informasjonsflyt mellom alle aktører.
Helse Nord RHF har startet arbeidet med Strategi for prehospitale tjenester i helseregion Nord. Det inngår blant annet i mandatet å gjennomgå luftambulansestrukturen (ambulansefly, ambulansehelikopter og redningshelikopter) og hvordan denne påvirker og samhandler med primærressursene (bil- og båtambulansetjenesten og legevakttjenestene) i helseregionen. Videre inngår det i mandatet at det skal gis tilrådning om hvordan ressursene samlet kan innrettes for å sikre helhetlige pasientforløp i akuttmedisinske situasjoner.
Pasientforløp for psykisk syke pasienter skal vies særskilt oppmerksomhet. Mandatet omfatter en vurdering av samarbeid, samordning og standardisering mellom de ulike akuttmedisinske kommunikasjonssentralene og flykoordineringssentralen, samt å gjennomgå rekvireringspraksis i helseregionen. Flere av funnene som er påpekt fra Helsetilsynet hvor det er behov for forbedring og endring, vil bli ivaretatt gjennom dette arbeidet.
De regionale helseforetakene har informert meg om at de snarlig vil ta initiativ overfor Helsetilsynet for å avtale oppfølgingsmøte, i tråd med Helsetilsynets anmodning. I forbindelse med dette møtet vil det bli lagt fram en plan fra de regionale helseforetakene for videre oppfølging av Helsetilsynets funn.