Audun Lysbakken (SV): Viser til saken i VG 14. juni 2021 om vedkommende som har fått avslag fra Nav på støtte til strøm, med begrunnelse at det er fint vær og vedkommende ikke trenger elektrisitet eller kjøleskap.
Mener statsråden dette er anstendig behandling av folk, hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i denne saken og forhindre at flere opplever denne type behandling i Nav, og vil statsråden nå bli med på å sørge for en gjennomgang av alle vedtak og begrunnelser i Nav?
Begrunnelse
I VG 14. juni kunne vi lese om den uføretrygdede mannen som ikke får dekket strømregningen fra Nav, men ble rådet til å låne en grill og drikke vann fra springen de nærmeste sommerdagene. I vedtaksbrevet som er publisert offentlig blant annet i sosiale medier fremkommer det at Nav skriver følgende:
«Kanskje kan du låne deg en grill om du ikke har en selv, slik at du kan lage deg middager uten å være avhengig av elektrisitet i hjemmet», skriver NAV.
«Videre kan du drikke saft/vann fra springen hjemme, slik at du ikke er i behov av kjøleskap for å få i deg drikke i disse sommerdagene».
Viser til rundskriv til Lov om sosiale tjenester i NAV hvor det heter:
«4.18.1.6 Hjelp i en nødssituasjon
Hvis tjenestemottaker befinner seg i en nødssituasjon, kan stønaden begrenses til utgifter til det helt nødvendigste. Dette innebærer at det gis stønad til mat, nødvendige artikler til personlig bruk, nødvendige reiseutgifter og til regninger som må betales for å hindre avstengning av nødvendige tjenester som strøm eller lignende. Med nødssituasjon menes tilfeller der tjenestemottaker ikke har det helt nødvendigste og står kortvarig uten mulighet til å skaffe seg det. Hvorfor situasjonen har oppstått, er uten betydning.»
Utgifter til strøm og mat er å anse som nødvendig etter lov om sosiale tjenester. Leder i Nav Indre Østfold bekrefter at vedtaksbrevet er ekte, og beklager saken. Dette eksempelet viser at det nå er nødvendig med en gjennomgang av saker i hele Nav, ikke bare ved Nav Østfold.