Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:2449 (2020-2021)
Innlevert: 11.06.2021
Sendt: 14.06.2021
Besvart: 21.06.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hva gjør statsråden for å hindre lange køer og en unødvendig belastning for personer som må krysse grensen ved Svinesund?

Begrunnelse

Fra fredag 11. juni får fullvaksinerte og personer som har gjennomgått koronasykdom de siste seks månedene fritak for innreisekarantene. Forutsetningen er fremvisning av et norsk koronasertifikat. Gjennom flere medier varsles det om potensiell kaos ved grenseovergangen Svinesund.
Dette vil være en belastning for grensependlere og andre reisende.
Krevende grensepasseringer for grensependlere har gjentatte ganger vært et tema under pandemien.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Importsmitte har vært en av hovedutfordringene for smitteutviklingen i Norge gjennom pandemien. Nå åpner vi samfunnet og innreiserestriksjonene mykes gradvis opp. Det nærmer seg sommer og vi ser at trafikken på grensa øker. Det vil være behov for grensekontroll en stund til og vi må påregne køer når flere reisende skal kontrolleres.
Onsdag 16. juni besøkte jeg, politidirektøren og politimesteren i Øst politidistrikt Svinesund tollsted for å få en bedre forståelse av utfordringsbildet den økte trafikken skaper. Det jobbes på flere nivåer med tiltak for å bedre situasjonen på grensa. Regjeringen har foreslått i Prop. 211 S (2020-2021) at politiet får midler til å ansette 100 politiutdannede i 2021. Disse årsverkene vil rettes mot grensekontrollen og gi politiet økt kapasitet i den videre gjenåpningsprosessen. Politiet arbeider med flere tiltak for å øke kapasiteten på Svinesund og andre overgangssteder med mye trafikk. For Svinesund er et sentralt tema å øke kontrollkapasiteten på E6, samtidig som andre grenseoverganger i området må benyttes på en hensiktsmessig måte. Gamle Svinesund ble gjenåpnet for blant annet grensependlere bosatt i Norge i uke 23. Vilkårene for nyttetrafikken, herunder transport av gods og grensependlere, vil bli prioritert fremover, om nødvendig på bekostning av øvrig fritidstrafikk.