Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2239 (2020-2021)
Innlevert: 20.05.2021
Sendt: 20.05.2021
Besvart: 26.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Kan statsråden redegjøre for om det er forskyvninger i fremdriftsplanen for arbeidet, og om det er opprettet kontakt med svenske myndigheter?

Begrunnelse

Viser til skriftlig spørsmål Dokument nr. 15:820 (2020-2021).
Halden kommune og berørte bedrifter har i mange år arbeidet for å få fjernet tersklene i Ringdalsfjorden. Tiltaket er viktig å sikre konkurransedyktighet for industribedrifter og arbeidsplasser i Halden, gjennom bedre fremkommelighet for skipstrafikk.
I undersøkelsesprogrammet ble det skissert en fremdriftsplan som tilsier oppstart fysiske undersøkelser i februar 2021. Videre beskriver fremdriftsplanen at informasjon om avklaringer med svenske myndigheter vil bli gjort i tidsperioden juli- november 2020.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Farvannsstiltaket som vurderes i innseilingen til Halden vil være viktig for fremkommelighet og sikkerhet i dette farvannet. Særlig gjelder dette for skipstrafikken knyttet til virksomhet ved Nexans Halden og Norske Skog Saugbrugs.
Det mulige prosjektet i innseilingen til Halden vil innebære inngrep både på norsk og svensk side av fjorden, og krever således tillatelse fra myndigheter på begge sider av grensen.
Fra norsk side ble det tatt kontakt på politisk nivå i 2016. I korrespondansen ble det fra svensk side konkludert med at den svenske regjeringen ikke vil instruere berørte svenske myndigheter om å inngå i et samarbeid om utredning av mulig farvannstiltak i Iddefjorden. Det ble videre lagt til grunn at saken må følge den ordinære planprosessen i Sverige, før den svenske regjeringen fatter endelig vedtak i tråd med regelverket.
Kystverket har på denne bakgrunn fått i oppdrag å gjennomføre de undersøkelser og prosesser som er nødvendige for å få behandlet en tiltakssøknad på svensk side av grensen. Dette er en komplisert og tidkrevende prosess, og vi er i løpende dialog med Kystverket om fremdrift og håndtering av saken.
Etaten har så langt gjennomført flere forundersøkelser og vært i prosess for å få avklart utredningskrav og undersøkelsesprogram med lokale svenske myndigheter, Länsstyrelsen i Västra Götalands län og Vattenmyndigheten for Västerhavet.
I den videre oppfølgingen av prosjektet skal Kystverket blant annet søke å etablere et samarbeid med Sjöfartsverket for å avklare (farvanns)rettigheter, som er nødvendige å få plass for den videre saksgangen på svensk side av grensen. Under forutsetning av en avklaring på farvannsrettighetsprosessen kan Kystverket igangsette de gjenværende miljøutredningene, slik at en får på plass det samlede underlagsmaterialet som er nødvendig for behandling av en tiltakssøknad på svensk side av grensen.
Vi avventer nå Kystverkets arbeid med farvannsrettighetsprosessen. Utover dette er det vanskelig å komme med noen nærmere konkretisering av fremdriftsplanen enn at dette arbeidet vil ta flere år (2-3 år), da prosessen er avhengig av behandlingen av saken på svensk side av grensen.
Jeg vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget etter at vi har fått på plass de nødvendige avklaringer med svenske myndigheter.