Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2186 (2020-2021)
Innlevert: 11.05.2021
Sendt: 12.05.2021
Besvart: 21.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Kan statsråden redegjøre for bakgrunnen for at ferdigstillelse er utsatt, og hva som er nødvendige tiltak for å redusere forsinkelsen?

Begrunnelse

I pressemelding utsendt 11. mai informerer samferdselsdepartementet om at InterCity-prosjektet gjennom Moss blir vesentlig dyrere enn planlagt, samt at ferdigstillelse blir utsatt. Departementet opplyser om at togtrafikken på det nye anlegget trolig ikke kan starte før i 2026.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I Samferdselsdepartementets Prop 193 S (2020 – 2021) informeres Stortinget om økte kostnader og forsinket ferdigstillelse for prosjektet Sandbukta–Moss–Såstad og ny kostnadsramme foreslås vedtatt. Jeg vil her utdype årsakene til at Bane NOR nå legger til grunn at prosjektet først kan tas i bruk i 2026, om lag 19 måneder etter opprinnelig plan.
Etter å ha gjort undersøkelser i 2019 og 2020, overleverte Norges Geotekniske Institutt (NGI) i februar en områdestabilitetsrapport til Bane NOR som konkluderte med at kvikkleireområdet i Moss har lavere sikkerhet og er mer omfattende enn tidligere undersøkelser har antydet. I tillegg ble det avdekket et nytt kvikkleireområde i Moss sentrum, men dette berører ikke jernbaneprosjektet. Som følge av dette må Bane NOR utføre flere omfattende stabiliseringstiltak før hovedarbeidene kan fortsette. Noen av tiltakene skal gjennomføres i områder med veldig lav sikkerhet jf. omtalen over, og krever omfattende planlegging og oppfølging av arbeidet. Dette er hovedårsaken til forsinkelsen. I tillegg tar prosessen om stenging av Fjordveien noe tid.
Det er betydelig usikkerhet forbundet med fremdriften på deler av arbeidet, da dette skal gjennomføres i områder med lav stabilitet. Bane NOR opplyser at foretaket vil lete etter og vurdere tiltak med tanke på å gjennomføre områdestabiliseringen så raskt som mulig, men hensynet til sikkerhet i gjennomføringen veier tyngst. De viktigste tiltakene ift. en evt. forsering (redusert forsinkelse) er å evaluere hvor mye Bane NOR kan bygge jernbane samtidig som områdestabiliserende tiltak pågår uten at dette påvirker sikkerheten. Det vil også kunne oppstå uforutsette hendelser i dette kompliserte prosjektet som kan påvirke tidsbruken. Jeg vil understreke at sikker gjennomføring skal være førsteprioritet i Moss.