Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2172 (2020-2021)
Innlevert: 07.05.2021
Sendt: 10.05.2021
Besvart: 18.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Kombinasjonen av pandemi og liberalisering av taxibransjen, gjør at mange sjåfører rapporterer om svært vanskelige økonomiske forhold, og flere er i ferd med å gi opp.
Hva vil statsråden gjøre for å sikre at næringen skal kunne være levevei for disse også i fremtiden, og har han eventuelt en plan for taxisjåfører eller eiere med løyve som nå er i ferd med å miste sitt levebrød?

Begrunnelse

Koronapandemien har skapt store vanskeligheter for mange bransjer, og taxinæringen er særlig hardt rammet. NRK rapporterte 19. mars i fjor om hvordan kundegrunnlaget til Tord Brattbakk i Mosjøen sank med 90 prosent, og at han og andre etter koronarestriksjonene kunne gå i minus ved å jobbe. Samtidig rapporteres det om at koronastøtten ikke slår heldig ut for bransjen, noe som gjør at svært mange sliter med å få det til å gå rundt.
I denne situasjonen vedtok så regjeringen å utsette den planlagte liberaliseringen av drosjenæringen fra 1. juli til 1. november i fjor, i forståelse av at dette allerede var en krevende tid for mange.
Men fra 1. november kom altså likevel liberaliseringen, som fjernet behovsprøvingen av drosjeløyver, og kravet om å være tilknyttet en sentral. Dermed ble det fritt frem for globale giganter som Uber og Lyft. Rapportene fra for eksempel England er en arbeidshverdag hvor sjåfører for disse selskapene først begynner å tjene penger etter å ha kjørt i 30-35 timer, med 70 timers arbeidsuker eller mer.
At den nye situasjonen er på vei også til Norge, ble dokumentert av NRK, som 9. februar i år rapporterte om taxisjåføren Kim Mikkelsen Knutsen i Alta som i lang tid har jobbet 60 timer i uken i snitt, med en timelønn ned mot 40 kroner timen, for at ting skal gå rundt.
Kort sagt: Kombinasjonen av pandemi og liberalisering gjør at situasjonen for bransjen er kritisk, og svært mange aktører har enten gitt opp, eller er i ferd med å gi opp.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nedgangen i etterspørselen etter drosjetjenester som følge av Covid-19-pandemien har ført til store utfordringer for aktørene i drosjenæringen. Pandemien gjør det på nåværende tidspunkt krevende å vurdere virkningene av drosjereformen isolert.
Regjeringen har tatt flere grep for å lette situasjonen for næringslivet, som også omfatter aktørene i drosjenæringen. Løyvehaverne er blant annet omfattet av den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet. Tidlige tilpasninger i kompensasjonsordningen bidro til at den også i større grad treffer drosjenæringen. Blant annet ble minimumsbeløpet for å få utbetalt støtte under kompensasjonsordningen senket fra 10 000 til 5000 kroner. Mens minimumsbeløpet tidligere dekket en periode på en måned dekker den nå en tilskuddsperiode på to måneder, som i praksis er en halvering. Egenandelen for dekning av tap ble fjernet. Justeringene har ført til at flere drosjeløyvehavere kommer inn under ordningen.
I februar 2021 ble det innført en forskriftsbestemmelse om at drosjesjåfører som er delvis ledige eller permitterte, kun skal føre halvparten av arbeidstimene sine, inkludert ventetid mellom oppdrag, på meldekortet for dagpenger. Bestemmelsen gir redusert avkortning av dagpenger og gjør det dermed mer lønnsomt for drosjesjåfører å arbeide mens de mottar dagpenger. Bestemmelsen gjelder til 30. september 2021.
Utsettelsen av endringene i drosjereguleringen fra 1. juli til 1. november 2020 var også et tiltak for å gi aktørene i drosjenæringen bedre tid til å innrette seg etter de nye reglene i lys av Covid-19-pandemien.
Det er etter endringene i drosjereguleringen totalt utstedt i overkant av 2000 nye drosjeløyver. Antallet nye løyver sier ikke direkte noe om det totale drosjetilbudet, ettersom det ikke er driveplikt for løyvene eller krav om at drosjen skal operere innenfor et bestemt distrikt.
Endringene i drosjereguleringen åpner for større fleksibilitet og mer konkurranse i næringen, og gir aktørene bedre muligheter for å tilpasse tilbudet til etterspørselen. Også i en normalsituasjon, uten Covid-19, ville det ikke vært unaturlig at aktørene i en overgangsperiode etter at de nye reglene trådte i kraft vil oppleve økt konkurranse. Jeg forventer at aktørene vil tilpasse tilbudet over tid.
På sikt forventer jeg at det vil vokse frem gode drosjetilbud over hele landet, med tjenester som er tilpasset lokale forhold, og med hensiktsmessige kombinasjoner av aktører på hel- og deltid.
Jeg følger nøye med på utviklingen i drosjenæringen, både i lys av reformen og virkningene av Covid-19-pandemien. Regelendringene vil bli evaluert 3 år etter ikrafttredelse. Intensjonen med 3-års perioden før evaluering er å gi markedet tid til å tilpasse seg nye regler før det blir gjort en nærmere vurdering av virkningene av reformen.