Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1964 (2020-2021)
Innlevert: 19.04.2021
Sendt: 20.04.2021
Besvart: 27.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Hva har næringsministeren gjort for å sikre at offentlige anskaffelser ikke kanselleres eller utsettes under pandemien?

Begrunnelse

Koronapandemien har skapt en økonomisk krise som har medført at mange bedrifter har måttet permittere eller si opp ansatte. Særlig for de unge har konsekvensene av pandemien rammet hardt, og inngangen til arbeidslivet blitt lengre. For å holde aktiviteten oppe og folk i jobb, er det avgjørende at det offentlige bruker sin etterspørsel aktivt til å opprettholde planlagte og forsere fremtidige prosjekter. En medlemsundersøkelse gjennomført av Abelia har imidlertid avdekket at mange bedrifter opplever at offentlig sektor kansellerer eller utsetter oppdrag. Av NHO-bedrifter som har offentlige kunder har 43 % respondert at oppdraget er kansellert eller utsatt de siste tre månedene. For Abelias bedrifter er tallet 44 %. Av rådgiverbedrifter som har offentlige kunder har 47 % opplevd at oppdraget er kansellert eller utsatt de siste tre månedene.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Pandemien og smitteverntiltak har store økonomiske konsekvenser, og ulike næringer rammes ulikt. Regjeringen arbeider bredt for å avhjelpe konsekvensene av pandemien for norsk næringsliv. Det er innført en rekke tiltak som skal lette situasjonen i næringslivet, og det er bevilget betydelige beløp til kommunene. Økt aktivitet i kommunene er ment å bidra til å stimulere lokalt næringsliv
Antall utlysninger i Doffin, den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser, viser at antallet utlysninger i 2020 og første del av 2021 ikke skiller seg nevneverdig ut sammenlignet med tidligere år. Dette er tall for anskaffelser samlet, og ikke spesifikt for konsulent/rådgiverbransjen.
Samtidig er det klart at koronapandemien har ført til at offentlig sektor har måttet tilpasse sin drift i noen grad. Behovet for ulike typer bestillinger og aktiviteter har endret seg eller uteblitt, noe som har ført til at etterspørselen etter varer og tjenester fra næringslivet kan ha blitt mindre på enkelte områder. Mange typer oppdrag og bestillinger, eksempelvis byggeprosjekter, vil likevel i stor grad kunne gjennomføres som før, mens lavere mobilitet i samfunnet også påvirker det offentliges bruk av tjenester som reise og overnatting.
Kort tid etter pandemiens utbrudd i mars 2020 vurderte Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) om regelverket om offentlige anskaffelser gir tilstrekkelig fleksibilitet til at offentlige oppdragsgivere kan gjennomføre innkjøpene de har behov for. Også EU vurderte behovet for midlertidige endringer. Verken fra departementets eller Europakommisjonens side ble det funnet behov for regelverksendringer.
Det ble på nasjonalt plan imidlertid identifisert et behov for å tydeliggjøre noe av veiledningen til anskaffelsesregelverket. Departementet oppdaterte derfor veiledningen til anskaffelsesregelverket i lys av pandemien. Det samme gjorde også Direktoratet for forvaltning og økonomistyring, regjeringens underliggende fagorgan innen offentlige anskaffelser. På www.anskaffelser.no og NFDs nettsider på www.regjeringen.no ligger det derfor veiledning som offentlige oppdragsgivere kan ta i bruk når de gjennomfører anskaffelser under pandemien.
Et av koronatiltakene fra regjeringen er at virksomhetene har kunnet be om betalingsutsettelse for offentlige avgifter. Dette for å hjelpe aktører i næringslivet med likviditetsproblemer som følge av koronasituasjonen. Dette er en mulighet en del har benyttet seg av. Anskaffelsesregelverket inneholder imidlertid bestemmelser om avvisning av leverandører som følge av manglende innbetaling av skatter og avgifter. Det kan bety at leverandører som har fått innvilget betalingsutsettelse, kan risikere å bli avvist fra konkurranser om kontrakter med det offentlige.
For å unngå dette utarbeidet NFD i september 2020 en egen veileder til avvisningsreglene i anskaffelsesregelverket om manglende betaling av skatter og avgifter. Det fremkommer av veiledningen at oppdragsgiverne må foreta en konkret vurdering av om en eventuell avvisning er forholdsmessig, slik at en slik betalingsutsettelse i seg selv medfører at selskapet er avskåret fra oppdrag for det offentlige. Dette følger av dagens regelverk, og presiseres altså i veiledningen fra september 2020.
Anskaffelsesregelverket legger til rette for at innkjøp kan gjennomføres raskt og anskaffelsesprosesser kan tilpasses den ekstraordinære situasjonen som pandemien er. Om konkrete anskaffelser skal gjennomføres som planlagt eller kanselleres/utsettes er det opp til hver enkelt oppdragsgiver å avgjøre. Med de grepene som er gjort i vurderingen av regelverket og oppdatering av veiledning, har regjeringen lagt til rette for at offentlige oppdragsgivere skal kunne gjennomføre anskaffelser på en god måte.