Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1840 (2020-2021)
Innlevert: 07.04.2021
Sendt: 07.04.2021
Besvart: 14.04.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Når vil kondemneringsordningen for resirkulering av offshorefartøyer ved norske verft være klar, og hvilke forberedelser kan rederiene gjøre allerede i dag, uten at det hindrer dem i å få tilskudd når ordningen er på plass?

Begrunnelse

Næringen har understreket at det var svært viktig at det i budsjettavtalen mellom Fremskrittspartiet og regjeringspartiene ble enighet om å utvide ordningen for kondemnering av skip i nærskipsfart, til også å gjelde offshoreskip. Denne ordningen skal sikre at utrangerte offshorefartøyer kondemneres ved norske verft. Næringen har foreslått at ordningen innrettes ved et kondemneringstilskudd tilsvarende 1000 norske kroner per tonn lettskipsvekt for skip med norsk eierskap siste 12 måneder. En utredning fra advokatfirmaet Schjødt viser også at en slik ordning er innenfor handlingsrommet i EØS-avtalens statsstøtteregelverk, og kan hjemles i det alminnelige gruppeunntaket for støtte til beskyttelse av miljøet.
Det ligger i dag ca. 100 offshoreskip i opplag i norske farvann. Flere av disse er aktuelle for resirkulering ved norske verft dersom rederiet mottar tilskudd fra kondemneringsordningen. Uten tilskudd kan det isteden være aktuelt å resirkulere skipene ved utenlandske verft, f.eks. i Tyrkia. Det haster derfor med å få på plass kondemneringsordningen, og det er avgjørende med tydelige signaler om når ordningen vil være på plass.
Enkelte rederier har også stilt spørsmål om det allerede nå er mulig å inngå bindende avtaler med norske verft om resirkulering, der det i avtalen legges inn en betingelse om at rederiet skal få tilskudd fra kondemneringsordningen. Det er derfor viktig at det så raskt som mulig gis signaler om hvilke forberedelser rederiene kan gjøre allerede i dag, herunder hvilke avtaler de kan inngå, uten at det hindrer dem i å få tilskudd når ordningen er på plass. Dette vil også være viktig for verftsindustrien, som da kan begynne planleggingen av resirkuleringen av fartøyene.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Jeg viser til Stortingets beslutning ved behandling av statsbudsjettet for 2021 om å utvide kondemneringsordningen for skip i nærskipsfart til også å omfatte offshoreskip. Det ble bevilget 146,5 mill. kroner under kap 2421, post 79 i Innovasjon Norge for 2021, og forutsatt at 150 mill. kroner forbeholdes offshorefartøyer. Bevilgningen til kondemneringsordningen for skip i nærskipsfart ble i høstens endringsproposisjon videreført.
Jeg legger til grunn at tilskudd fra kondemneringsordningen for offshoreskip skal gi lovlig statsstøtte og at ordningen skal meldes til ESA under det alminnelige gruppeunntaket (GBER). Dette innebærer at tilskuddet skal være utløsende for at aktiviteten kan gjennomføres og dermed ha en incentiveffekt. For å sikre at den offentlige støtten har incentiveffekt, er det et krav om at støttemottager må ha sendt skriftlig søknad om støtten før aktiviteten settes i gang.
Jeg arbeider nå med den konkrete innretningen i kondemneringsordningen for offshoreskip, og har ambisjon om å ha ordningen klar for lansering før sommeren.