Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1736 (2020-2021)
Innlevert: 21.03.2021
Sendt: 22.03.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 12.04.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Har en kommune anledning til å stenge ned alle skoler i en tidsbestemt periode som et ledd i bekjempelsen av smittespredningen i henhold til smittevernloven § 4-1 punkt b), eller er det andre bestemmelser som gjør at en kommune ikke kan vedta å stenge ned alle skoler som del av bekjempelsen av smittespredning?

Begrunnelse

Det har den siste tiden vært diskusjon og uenighet i flere kommuner, deriblant Ullensaker, om hvorvidt kommunene har anledning til å stenge ned alle skoler (forutsatt at undervisningsopplegg leveres på annen måte) for å håndtere den pågående smittesituasjonen.
Statsforvalteren i Viken har valgt å vedta nedstengingen av alle butikker (med noen som blant annet dagligvarebutikker og apotek) og serveringssteder (med unntak av take-away) som følge av bekjempelsen av smitte.
Diskusjonen om kommunene har adgang til å stenge ned alle skoler har derfor kommet opp.
Smittevernloven § 4-1 sier:

"Når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller for å motvirke at den blir overført, kan kommunestyret vedta".

I opplistingen videre står blant annet:

"b) stenging av virksomheter som samler flere mennesker, f.eks. barnehager, skoler, svømmehaller, flyplasser, butikker, hoteller eller andre bedrifter og arbeidsplasser – eller begrensninger i aktiviteter der".

Gitt uenigheten som er oppstått i den offentlige debatten i Ullensaker, ønsker jeg å få klargjort om kommunen har anledning til å stenge ned alle skoler som del av bekjempelse av pandemien, eller om det kan være andre regler/loven som trumfer lovbestemmelsen nevnt ovenfor.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Kommunen skal sørge for at alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen er sikret nødvendige forebyggende tiltak mot smittsomme sykdommer, jf. smittevernloven § 7-1. Utbruddet av covid-19 er definert som et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom etter smittevernloven. Dette medfører at samtlige regler i loven kan komme til anvendelse, blant annet kommunens adgang til å vedta egne regler om smitteverntiltak etter § 4-1. Tiltak etter smittevernloven skal oppfylle de grunnleggende kravene i § 1-5. For det første skal smitteverntiltak være basert på en «klar medisinskfaglig begrunnelse», for det andre være «nødvendig av hensyn til smittevernet» og for det tredje fremstå «tjenlig etter en helhetsvurdering». Utgangspunktet er at smitteverntiltak skal baseres på frivillighet og i forståelse med den som tiltaket retter seg mot.
Kommunens myndighet etter smittevernloven til å stenge barnehager eller skoler er i utgangspunktet begrenset til tilfeller med smittespredning i den enkelte barnehage eller skole. Denne begrensningen av kommunens myndighet er fastsatt i covid-19-forskriften § 12 c første ledd, og har hjemmel i smittevernloven § 7-10 og § 7-11. Hensikten er å begrense bruk av skole- og barnehagestenging som smitteverntiltak. Det er dermed kun i de tilfellene det er nødvendig å stenge barnehager og skoler etter en konkret vurdering av smittesituasjonen og som ledd i å hindre videre smittespredning at kommunens myndighet til å stenge gjelder. Kommunene vil dermed ikke kunne stenge barnehager eller skoler dersom det er et generelt forebyggende smitteverntiltak. Det er videre anbefalt at stenging av skoler og barnehager kun gjøres for en kort periode når det er nødvendig for å få oversikt over smittesituasjonen.
Selv om kommunens adgang etter smittevernloven til å stenge skoler og barnehager er begrenset i forbindelse med håndteringen av covid-19 til å gjelde faktiske utbrudd på en enkelt skole eller barnehage, er det likevel en snever mulighet til å vedta stenging som et forebyggende tiltak. Dette forutsetter at det er stor smittespredning i samfunnet og at vedtaket godkjennes av Helsedirektoratet. For å sikre samordning av tiltak, og at tiltakene skal være mest mulig effektive bør kommunene i samme bo- og arbeidsmarkedsregion samarbeide om slike vedtak.
For å gjennomføre godt smittevern i skoler og barnehager er det utgitt smittevernveiledere, og disse er nylig revidert og vil gjelde fra 12. april i år. I veilederne legges det til grunn en trafikklysmodell med tre tiltaksnivå; grønt, gult og rødt. Regjeringen har besluttet at alle skoler i utgangspunktet skal ha gult nivå. Kommunene kan beslutte oppjustering til rødt nivå og det er gitt nærmere veiledning om slike beslutninger i rundskriv fra Helse- og omsorgsdepartementet om kommunale smitteverntiltak. Rødt nivå er ikke det samme som stenging, og det skal tilrettelegges for tilstedeværende undervisning i størst mulig grad innenfor rammen av smittevernveilederen. Forholdsmessighet i forhold til tiltaksbyrde må vurderes i forkant av iverksettelse av tiltak og fortløpende. Som for alle smitteverntiltak skal tiltaksbyrden veies mot nytten. Både rødt nivå og stenging innebærer stor byrde for barn og ungdom, og tiltakene må ikke ha lengre varighet enn strengt nødvendig.