Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1295 (2020-2021)
Innlevert: 12.02.2021
Sendt: 15.02.2021
Besvart: 19.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Vil regjerningen ta ansvar for å få på plass en spesialistgodkjenning for intensivsykepleiere som kobles til helsepersonellregisteret, slik at vi faktisk får en oversikt over antall utdannede og tilgjengelige intensivsykepleiere i Norge?

Begrunnelse

Helseministeren skriver i et debattinnlegg at det skal utdannes flere intensivsykepleiere, og at man skal styrke arbeidet for å rekruttere, utvikle og beholde intensivsykepleiere i sykehusene. Men første steg må jo være å ha en oversikt over hvor mange intensivsykepleiere man allerede har i Norge. Vi vet også at i løpet av de neste fem årene vil rundt 500 intensivsykepleiere gå av med pensjon, og en varig økt intensivkapasitet er kun mulig å få til ved å øke antall egenutdannede intensivsykepleiere. Men mobilisering av eksisterende kompetanse er det viktigste tiltaket på kort sikt. Det finnes reservekapasitet i de som arbeider deltid og de som har sluttet i yrket. Mens samfunnet skriker etter intensivsykepleiere, så slutter de som har utdannelsen av ulike årsaker. Høy arbeidsbelastning over tid, stort ansvar, tung døgnkontinuerlig turnus, deltidsstillinger og få tilbud om fagutviklingsarbeid. En lønn som ikke oppleves å være i samsvar med arbeidets ansvar, risiko og belastning er grunner som oppgis. Bedre vilkår som strakstiltak er helt nødvendig for å beholde de intensivsykepleierne vi har og vil kunne gi øyeblikkelig effekt på kapasiteten ved mobilisering.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg er enig med representanten Kjerkol i at god oversikt over sykepleierne vi har er en forutsetning for å utdanne, rekruttere, utvikle og beholde sykepleiere i helse- og omsorgstjenesten. Tilgangen på sykepleiere, herunder også spesialsykepleiere, er en av de største utfordringene vi står overfor. Regjeringen har derfor iverksatt en rekke tiltak for å forbedre situasjonen, også for å etablere en bedre oversikt over tilgang på intensivsykepleiere.
Det viktigste tiltaket for å få oversikt er etableringen av et monitoreringssystem for sykepleiere hvor også intensivsykepleiergruppen skal inngå. Helsedirektoratet har fått i oppdrag å etablere dette. Systemet har som formål å gi viktig informasjon som blant annet kan inngå i planlegging av studiekapasitet, informasjon om frafall og bidra til tiltak og kompetanseutvikling for å beholde sykepleiere i helse- og omsorgstjenesten.
Det arbeides blant annet for at følgende data skal inngå i monitoreringssystemet:
• Database for statistikk om høyere utdanning (DBH) inneholder informasjon om kandidater som avslutter videreutdanninger og mastergrader i intensivsykepleie. Helsedirektoratet har etablert et samarbeid med NSD/DBH for å få komplette årlige oversikter over nyutdannede intensivsykepleiere og andre helsepersonellgrupper.
• De regionale helseforetakene (RHF) har oversikt over intensivsykepleiere som er ansatt i intensivsykepleiestillinger i helseforetakene. Sammenstilt vil dette gi en oversikt over aktive intensivsykepleiere i den offentlige spesialisthelsetjenesten.
• Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) inkluderer utdanningsstatistikk på individnivå fra Statistisk sentralbyrå (SSB). SSB kan koble informasjon om personers fullførte utdanning til informasjon om arbeidsforhold i arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret. Det har kommet fram at oversikten over blant annet intensivsykepleiere i NUDB trolig ikke er komplett. Helsedirektoratet har derfor etablert en dialog med SSB for å se om SSB kan tilby fullstendig oversikt over alle sykepleiere med videreutdanning eller mastergrad intensivsykepleie i Norge.
Spesialistgodkjenning med tilhørende registrering i Helsepersonellregisteret (HPR) ser jeg ikke som et egnet virkemiddel for å gi nødvendig oversikt over intensivsykepleiere.
Hovedformålet med godkjenningsordningene er å ivareta pasientsikkerhet, kvalitet og tillit til helse- og omsorgstjenestene og helsepersonell. Ordningen skal bidra til at helsepersonell har nødvendige kvalifikasjoner for å inneha en bestemt yrkesrolle og gir rett til å benytte en beskyttet tittel.
Intensivsykepleiere er en gruppe det er aktuelt å vurdere å etablere en godkjenningsordning for. Etableringen av en spesialistgodkjenningsordning for en ny profesjon/yrkesgruppe innebærer at det må etableres kriterier/regelverk/forskrift, samt systemer for søknad, saksbehandling og gebyr. Et slik arbeid vil ta noe tid, men det vil bidra til å sikre etablering av en bærekraftig og varig ordning som vil gi personell med høy faglig spesialistkompetanse.
Helsepersonellregisteret (HPR) er et offentlig register hvor alle offentlige godkjenninger gitt til helsepersonell i Norge er registrert, som autorisasjon, lisens, spesialistgodkjenninger, tilleggskompetanse og rekvireringsrett. HPR gir imidlertid ikke informasjon om hvor helsepersonellet er sysselsatt eller om de er bosatt i Norge. Med andre ord vil ikke dette registeret være egnet til å gi en ønsket oversikt, men det nevnte monitoreringssystemet vil ha spesifikk informasjon til å ivareta dette behovet.