Skriftlig spørsmål fra Geir Adelsten Iversen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1258 (2020-2021)
Innlevert: 10.02.2021
Sendt: 10.02.2021
Besvart: 16.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Geir Adelsten Iversen (Sp)

Spørsmål

Geir Adelsten Iversen (Sp): Oppkjøring til bil og moped er viktig for at ungdom i distriktene skal kunne komme seg fram på en enkel måte. Så lenge deler av kjøreopplæringen og teoriprøven regnes som ugyldig fravær fra videregående opplæring skaper dette problemer for mange unge.
Vil statsråden se på en ordning der det tilrettelegges for at teoriprøven og eventuelt andre deler av opplæringen kan gjennomføres ved lokale offentlige institusjoner som en skole, lensmannskontor, rådhus eller lignende?

Begrunnelse

I dag regnes fortsatt flere deler av kjøreopplæringen og teoriprøven som ugyldig fravær fra videregående opplæring, på lik linje som skulking. Med lange distanser øker dermed fraværet for den enkelte eleven på sin skole. For eksempel har en elev ved Båtsfjord videregående skole en reisevei på over 170 kilometer til nærmeste trafikkstasjon. Denne turen skal i realiteten bare ta 2 timer og 20 minutter å gjennomføre, men ofte er det dårlige værforhold som gjør at tidsbruken øker betraktelig. For mange er sertifikatet en viktig del i utdanning og karriere, særlig rettet mot de praktiske yrker.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Regjeringen er opptatt av å sikre gode tjenester for trafikantene i hele landet.
Statens vegvesen tilbyr i dag tjenester innenfor trafikant- og kjøretøyområdet (TK) på over 80 forskjellige steder rundt om i landet. Utviklingen av stadig flere digitale tjenester og selvbetjeningsløsninger, gjør at stadig flere tjenester også kan utføres uten oppmøte på et tjenestested.
Noen av tjenestene knyttet blant annet til førerkort, som avleggelse av førerprøver, krever imidlertid fysisk oppmøte. I forbindelse med arbeidet med reform av trafikant- og kjøretøyområdet ba regjeringen derfor Statens vegvesen vurdere om eksempelvis teoriprøver kan tilbys ved hjelp av andre aktører. Videregående skoler, kommuner eller lensmann/politi har vært nevnt som aktuelle.
Vegvesenet har sett nærmere på mulighetene for et slikt samarbeid, og da ikke bare samlokalisering, men også at saksbehandlere leverer tjenester på tvers av etat. Det vil være en forutsetning at kvaliteten i tjenesten opprettholdes og det krever tilpasninger i IKT-systemer og regelverk. Aktører som eventuelt skal levere tjenester på vegne av Statens vegvesen vil derfor måtte ha egnede lokaler og nødvendige systemer og forutsetninger for å ivareta en sikker ID-kontroll og at det ikke jukses til prøven. Likebehandling og kvalitet i tjenesteytingen forutsetter riktig kompetanse. For å sikre at endringer i systemer og utøvelse av tjenesten blir ivaretatt på samme nivå også av andre tjenesteleverandører, må det derfor etableres et tett samarbeid med Statens vegvesen.
Når det gjelder opplæring viser jeg til at trafikkopplæring i all hovedsak i dag gjennomføres ved private trafikkskoler. Det er imidlertid tidligere åpnet for at første trinn i føreropplæringen (trafikalt grunnkurs) kan gjennomføres i offentlig skoleverk.
Etter Stortingets behandling av representantforslag 41 S (2020-2021) er det besluttet å avvente endringer i selve tjenestestrukturen i Statens vegvesen. Jeg vil nå ha videre dialog med Statens vegvesen for å se hvordan vi best mulig kan ta arbeidet med reform av TK-tjenester videre, selv uten endringer i strukturen. Samarbeid med andre offentlige aktører vil være et element i dette. En forutsetning for det videre arbeidet er at det gjennomføres en utredning av om andre offentlige instanser har interesse, kapasitet og ressurser til å levere for eksempel teoretisk førerprøve på vegne av Statens vegvesen.
Spørsmålet viser innledningsvis til gjeldende fraværsregler i videregående skole, og de konsekvenser dette får ved fravær for å gjennomføre førerprøven. Fraværsgrensen er evaluert i en periode på tre år, og sluttrapporten fra evalueringen ble lagt frem i 2020. På bakgrunn av blant annet denne evalueringen og som del av oppfølgingen av NOU 2019:23 Ny opplæringslov, vil Kunnskapsdepartementet også vurdere om det er behov for å justere fraværsreglene i videregående skole.