Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:936 (2020-2021)
Innlevert: 13.01.2021
Sendt: 14.01.2021
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 21.01.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Hvordan følger Konkurransetilsynet opp regjeringens bestilling om å særlig overvåke konkurransesituasjonen i norsk luftfart?

Begrunnelse

Norsk luftfart står en alvorlig krise, og det reises nå kritikk fra flere hold mot regjeringen for å gjøre for lite, for sent og med for korte tidshorisonter. Samferdselsministeren og næringsministeren ba i november Konkurransetilsynet om en særskilt markedsovervåking av konkurransesituasjonen i norsk luftfart. I forbindelse med oppdraget, sa samferdselsministeren i en pressemelding at:

- Vi er opptatt av at det ikke skal bli ulovlig prisdumping som kan føre til sosial dumping. Derfor fortsetter vi å følge situasjonen tett.

Sunne konkurranseforhold og gode standarder for arbeidslivet er helt avgjørende for en bærekraftig luftfartsbransje i Norge, minst like mye nå som før krisen inntraff. Bevissthet om sunn konkurranse på like vilkår kan bidra til å hjelpe norsk luftfart gjennom den krisen næringen står i, men det forutsetter at tiltakene følges nøye opp og at det råder en felles forståelse om hvilke faktorer konkurransen skal bygges på.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Koronapandemien har rammet luftfartsmarkedet hardt. Ingen vet per i dag hvordan situasjonen vil utvikle seg for aktørene i dette markedet. Regjeringen er opptatt av at konkurransen i luftfarten er sunn og fungerer som den skal, også i krisetider. Konkurransetilsynet fikk derfor i november i oppdrag å følge ekstra nøye med på konkurransen i luftfartsmarkedet. Målet er at det skal være sunn konkurranse også etter pandemien. Sunn konkurranse er avgjørende for å sikre norske flypassasjerer et best mulig tilbud til lavest mulig pris.
Konkurransetilsynet har i flere år fulgt luftfartsmarkedet tett gjennom en særskilt markedsovervåkning. Siden 2012 har flyselskapene SAS og Norwegian vært pålagt å innrapportere data om selskapenes inntekter og utgifter per rute, data om bonusprogram, samt data om storkunder for 12 av de største innenriksrutene i Norge.
Basert på markedsovervåkningen gjennomfører Konkurransetilsynet jevnlige analyser av konkurransesituasjonen i det norske luftfartsmarkedet. Tilsynets analyser indikerer at selskapene SAS og Norwegian, frem til utbruddet av koronapandemien, konkurrerte på en måte som er gunstig for flypassasjerene. Det er flere observasjoner som taler for dette: Prisutviklingen har siden 2006 ikke adskilt seg fra konsumprisindeksen, det skjer økning i prisene i perioder der ett av selskapene ikke utøver konkurransepress på det andre, og det er eksempler på at endringer i kapasitet ikke er koordinert mellom selskapene.
For å kunne følge markedet nøye også i tiden fremover, har Konkurransetilsynet besluttet å utvide markedsovervåkningen slik at den fra 1. januar 2021 også omfatter det nyetablerte selskapet Wizz Air som har etablert seg på flere norske innenriksruter.
Markedsovervåkningen gir Konkurransetilsynet grunnlag for å følge ekstra godt med på utviklingen i konkurransesituasjonen i det norske luftfartsmarkedet. Tilsynet vil gjennom overvåkningen raskt kunne fange opp eventuelle tegn på at selskapene opptrer på måter som er i strid med konkurransereglene.
Konkurransetilsynets særskilte overvåkning av luftfartsmarkedet har i første omgang en varighet på 2 år, men vil kunne forlenges ved behov. Den kan også justeres underveis dersom for eksempel nye aktører etablerer seg. I tillegg til selve innhentingen av data og analyser av disse, vil Konkurransetilsynet ha tett dialog med flyselskapene for i størst mulig grad å kunne følge utviklingen i luftfartsmarkedet.