Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:767 (2020-2021)
Innlevert: 15.12.2020
Sendt: 15.12.2020
Besvart: 22.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Hva vil statsråden gjøre i og med at mange av Sørtogets brukere sitter igjen med et langt dårligere tog tilbud som følge av Go-Ahead sine ruteendringer og at man gjennom en sentralisering av stoppene slik Go-Ahead nå vil gjennomføre bryter med de forutsetningene som samferdselsminister Dale la til grunn i sitt svar til undertegnede i Dokument nr. 15:222 (2018-2019)?

Begrunnelse

Når regjeringen valgte å konkurranseutsette deler av togtilbudet på viktige jernbanestrekningen så fryktet mange at dette kunne ende opp med et dårligere tilbud mange steder. Undertegnede tok derfor opp denne problemstillingen gjennom Dokument nr. 15:222 (2018-2019) med daværende samferdselsminister Jon Georg Dale. I siste avsnitt skriver samferdselsministeren følgende:

«Go-Ahead er forplikta til å levere togtilbodet inkludert nevnte forbetringar, i heile avtaleperioden. I trafikkavtalen med Go-Ahead er det malus dersom leveransen ikkje samsvarer med det rutetilbodet som er lagt til grunn i pristilbodet.»

For svært mange brukere av Sørtoget er det ingen tvil om at man nå har fått et vesentlig redusert tilbud. Det er derfor grunn til å anta at man er i en situasjon der man kan kreve malus fra Go-Ahead.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg tolker representantens spørsmål til å omhandle endret stoppmønster på Sørlandsbanen per 13. desember 2020, og en midlertidig reduksjon av antall avganger som følge av pandemien per 4. januar 2021.
Endret stoppmønster
I trafikkavtalen med Go-Ahead Norge (GAN) ligger det inne tilbudsforbedringer i avtaleperioden, blant annet en økning fra en til to avganger hver time lørdager og søndager på Jærbanen, og etablering av en tilnærmet to-timers frekvens på Sørlandsbanen på hverdager. Sistnevnte innebærer én avgang ekstra hver vei sammenlignet med tidligere rutetilbud.
Før trafikkavtalen med GAN ble inngått, etablerte Jernbanedirektoratet dialog med fylkeskommunene. Basert på tilbakemelding fra Telemark og Vest-Agder ble det lagt inn en bestemmelse i trafikkavtalen om at endringer i stoppmønster sammenlignet med NSBs tidligere praktisering forutsetter dialog med berørt fylkeskommune, samt godkjennelse fra Jernbanedirektoratet. Denne prosedyren er fulgt med hensyn til ruteplanen og stoppmønster som gjelder fra 13. desember i år. Endringene har vært minimale.
GAN har byttet avgangen som kjøres med lokomotiv og vogn, og som kjører forbi enkelte stasjoner av rutetekniske årsaker. De fleste avganger kjøres med motorvognsett og kan stoppe ved alle stasjoner. Frem til 13. desember 2020 var det avgangen fra Oslo S kl. 11:25 som gikk med lok/vogn og som kjørte forbi fire stasjoner i Telemark og Agder. Fra 13. desember 2020 er det avgangen fra Oslo S kl. 09:25 som kjøres med lok/vogn og kjører forbi de samme fire stasjoner. Stasjonene har like mange togstopp pr. dag, men det er en forskyvning av hvilket tog som ikke stopper ved de fire stasjonene.
I motsatt retning (fra Stavanger til Oslo) har Vegårdshei og Gjerstad, som tidligere ble forbikjørt med en avgang, fått togstopp for alle avganger. En forbedring i rutetilbudet lokalt i Agder.
Midlertidig reduksjon av antall avganger som følge av pandemien
Etter at vi så en oppblomstring av smitten tidlig i november, er gjeldende reiseråd å unngå unødvendige innenlandsreiser. Dette har ført til at det er svært få reisende med fjerntogene, blant annet på de fleste avganger på Sørlandsbanen. Dagens rutetilbud med sju avganger, pluss nattog, hver vei er tilpasset et reisebehov i en normalsituasjon. Direktoratet har derfor, i samarbeid med GAN, vurdert hvordan rutetilbudet kan tilpasses dagens reiseaktivitet, og fortsatt sikre et tilstrekkelig tilbud for pendlere og skoleelever lokalt i Telemark, Agder og Rogaland. Det har også vært viktig å sikre tilstrekkelig kapasitet på Sørtoget i forbindelse med juletrafikken. Den meget etterspurte nye morgenavgangen mot Oslo, som ble opprettet 13. desember i år, vil bli videreført også i januar.
På bakgrunn av dette er det enighet om et midlertidig rutetilbud for Sørtoget gjeldende fra 4. januar og inntil videre, med innstilling av enkelte avganger. Ved slike midlertidige endringer i ruteplan, involveres ikke fylkeskommunene med høring – de får informasjon fortløpende og kan på den bakgrunn vurdere å sette opp kompenserende trafikk, for eksempel skoletransport med buss. I direktoratets dialog med Go-Ahead Norge er det også lagt stor vekt på at det omforente tilbudet er godt koordinert med regionale kollektivtilbud. Gjenværende avganger fra januar 2021 beholder ordinært stoppmønster. Toget må ta sin del av transportbehovet slik at det ikke oppstår ubalanse i tilbudet mot øvrig kollektivtilbud, og de reisende må være godt informert om det gjeldende rutetilbudet.
Jernbanedirektoratet har fortløpende dialog med Go-Ahead Norge om smittesituasjonen og forventet reiseaktivitet utover vinteren. Avtalen om ny, midlertidig ruteplan mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead Norge forutsetter også en kontinuerlig vurdering av rutetilbudet opp mot markedsbehov og smittesituasjon. Dersom forholdene tilsier det, kan rutetilbudet endres og tilbakeføres til normalen i løpet av 2-3 uker.
Avslutningsvis vil jeg poengtere at verken ny ruteplan fra 13. desember, eller den omforente midlertidige tilbudet fra 4. januar, innebærer brudd på trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og GAN. Malus (negativ bonus) vil ikke være relevant i dette tilfellet.