Terje Aasland (A): Kan klima- og miljøministeren bekrefte at Norge vil gjøre sitt ytterste for å utnytte det handlingsrommet som ligger i EØS og retningslinjene, slik at ordningen med CO2-kompensasjon reflekterer den særegne energisituasjonen i Norge, og vil regjeringen sørge for at de virksomhetene det nå er uklarhet rundt vil komme inn i ordningen?
Begrunnelse
Det gis i dag kompensasjon til bedrifter som har indirekte karbonkostander gjennom påslag i kraftprisen og således er utsatt for risiko for karbonlekkasje. Kompensasjonen beregnes ut fra CO2-intensitet og at virksomhetene møter global konkurranse fra bedrifter i land som ikke har likeverdige klimaforpliktelser og -kostnader. Det som skal kompenseres er karbonkostnader som følger produksjon av fossile brensler og som veltes over i kraftprisen. Dette bestemmes av den såkalte overveltingsfaktoren.
På grunnlag av reviderte retningslinjer i EØS skal denne ordningen videreføres. Det kan nå virke som tre norske industribedrifter ikke vil omfattes av ordningen (Yara, Ineos/Inovyn og Borregaard), på tross av at de enkeltvis oppfyller de objektive kravene om CO2- og handelsintensitet. Dette er urimelig da det både rammer vannkraftbasert industri i en krevende konkurransesituasjon og undergraver arbeidet med det grønne skiftet og våre klimaambisjoner. Kvotehandelsdirektivet i EØS oppfordrer til bruk av CO2-kompensasjon for å motvirke karbonlekkasje.
En ny ordning for indirekte kompensasjon skal være på plass f.o.m. 1 januar 2021, og det er viktig å sikre rask fremdrift for å gi industrien tilstrekkelig forutsigbarhet.