Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:542 (2020-2021)
Innlevert: 23.11.2020
Sendt: 23.11.2020
Besvart: 30.11.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Vil næringsministeren se på muligheten for at eksempelvis GIEK/Eksportkreditt kan bidra med egenkapital for å realisere prosjekter og aktivitet ved norske verft?

Begrunnelse

Verftsindustrien er i en dyp krise som følge av koronapandemien. Menon har estimert at sysselsettingen ved norske verft kan være redusert med i størrelsesorden 55 % i 2022. Krisen er forsterket av flere år med begrenset aktivitet, blant annet som følge av oljeprisfallet i 2014, som har medført at mange verft har måttet tære på egenkapital over tid. Verftene trenger gode finansieringsordninger og tilstrekkelig egenkapital for å kunne realisere nye prosjekter som kan bidra til å opprettholde sysselsettingen.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Maritim næring går nå gjennom krevende tider, og flere bedrifter har blitt hardt rammet av koronapandemien. Regjeringen har iverksatt en rekke tiltak for å hindre unødvendige konkurser, øke aktiviteten i norsk næringsliv og holde sysselsettingen oppe. Virkemidlene er tilgjengelige for den maritime næringen og flere bedrifter har benyttet seg av de ulike ordningene. Det er i tillegg bevilget over 1,4 mrd. kroner i tiltak direkte rettet mot maritim næring. Det inkluderer 744 mill. kroner til en verftspakke for perioden 2020-2024.
Verftene kan finansiere byggeprosjekter gjennom egenkapital, lån eller forskuddsbetalinger fra kunden. GIEK tilbyr garantier for byggelån til verft på like vilkår som bank. I tillegg tilbyr Eksportkreditt Norge og GIEK hhv. lån og garantier til redere som bygger fartøyer ved verft i Norge gjennom både eksportfinansieringsordningene og gjennom skipsfinansieringstilbudet. For eksportfinansieringsordningene er det krav i internasjonale avtaler om minst 20 % nedbetalingsandel for kjøp av skip. Under de nasjonale ordningene må GIEK gi garantier på samme vilkår som bankene. Det er lite sannsynlig at bankene er villig til å stille lavere krav til nedbetalingsandel gitt dagens situasjon i næringen. Det er imidlertid ingen krav eller begrensninger for hvordan verftet eller reder skaffer seg midler til nedbetalingsandel (egenkapitalandel) i finansieringsordningene i GIEK og Eksportkreditt.
EU har åpnet for økte støttemuligheter gjennom de midlertidige statsstøtteretningslinjene i forbindelse med virusutbruddet. Regjeringen har prioritert generelle virkemidler åpne for alle næringer. Regjeringen har opprettet en kompensasjonsordning for bedrifter med vesentlig omsetningsfall, etablert en midlertidig lånegarantiordning for små og mellomstore bedrifter og større foretak og det arbeides nå med å opprette en kompensasjonsordning for utgifter til innreisekarantene ved bruk av utenlandsk arbeidskraft. Det eksisterer tilskuddsordninger for skip i dag både i Enova og Innovasjon Norge.
Nærings- og fiskeridepartementet følger utviklingen i maritim næring tett, og vurderer tiltak fortløpende.